• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Muehh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 267
M

Muehh

Är det nån här som är experter på A2-virus? Finns det risk att drabbas fast hästen är vaccinerad? Ett trettiotal hästar på travet bredvid oss har insjuknat och har runt 40 graders feber...

Sv: A2 virus!

Expert och expert...

Men en vaccinerad häst kan bli infekterad. Om vaccinationen är hyfsat nygjord brukar infektionen bekämpas utan att hästen uppvisar några symptom, men om det var längre tid sedan boostern gavs finns risk att hästen insjuknar. Symptomen blir då långt ifrån så allvarliga som hos en ovaccinerad häst.

Exakt vad "hyfsat nygjord" och "längre tid sedan" betyder har jag tyvärr inget svar på. I vissa länder har man ju t ex som policy att vaccinera mot hästinfluensa var tredje månad.

när jag var liten fick min vaccinerade ponny A2. på honom blev det som en vanlig förkylning med runt 38 i feber i ett par dagar sen var allt bra igen

Ja 38 är ju typ normal temperatur. Men 40 grader känns inte kul...

jag är inte heller någon expert, men vet väl att vaccinerade hästar kan insjukna, men ofta med mildare utbrott. Precis som redan skrivits.

Vad gäller vaccinationens skydd läste jag en undersökning för några års sedan som jag inte minns alla detaljer ifrån, men jag minns att skyddet avtog rätt avsevärt efter ca 8 månader, varför just denna undersökning rekommenderade att det inte gick längre än 8 månader mellan vaccinationerna. Efter det har jag minskat mitt intervall från 12 till max 10 månader (ibland mindre).
Vid tolv månader var det riktigt svagt faktiskt.

Vilken travbana? hittar ingen ny smittoinfo på stc... Är det konstaterat A2? 30 hästar på en gång låter mycket.

edit: hittade det nu på Rondens hemsida...

Senast ändrad:

Influensa

Solängets travbana isolerad
Epizootiansvarig veterinär meddelar att misstänkt influensa förekommer i ett antal stallar på banan och stänger därför hela banområdet tills vidare. Provtagning är utförd.

Länsstyrelsen Östergötland: 3/1; Konstaterat på ett russ opphem, Rimforsa.
Länsstyrelsen Västmanland: Klinisk misstanke vid Köpings ridklubb (privata stallet).

Kvarka
Länsstyrelsen Uppsala: 3/1; Misstanke på en häst i Skutskär. Isolering införd och provtagning utförd.
Länsstyrelsen Norrbotten: 28/12; Misstanke på en häst Vitsand, Piteå. Prov tagits och isoleringsrutiner införda.
Länsstyrelsen Stockholm: 21/12; Misstanke vid Söderby gård Vallentuna. Prover är tagna.
Länsstyrelsen Skåne: 2/1; Konstaterat hos en häst i ett stall i Bjuv. Ett stall av flera på anläggningen är isolerad.
Länsstyrelsen Halland: 21/12; Misstanke på ett antal shetlandsponnies Jävsgård, Holm.

Svenska Travsportens Centralförbund
Stig Hägglund
veterinäravdelningen

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Nån som har en häst som reagerat på Prequenzavaccin som sedan provat nåt annat fabrikat som funkat bättre? Jag har en som har 40...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 164
Senast: Nepenthe
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 601
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka