Å ha hest på Island...

S

sleepy

...og bo i Sverige/Norge... Hvor vanlig er dette? Tenker på å kjøpe en lovende unghest, la den bli på Island til den skal temmes, og evt få den temt og trent der.

Det er jo kanskje en risikofylt investering, men morsommere enn aksjer... ;) Noen som har hest på Island, men som bor i Sverige?

Hva bruker det å koste å ha en unghest "i det fri" på island pr mnd/ år? Og hva tar de pr mnd for temming/trening? Prisene varierer sikkert, men noen som vet sånn ca?

Det går bara fint att ha häst på Island och bo i Sverige/Norge!!
Dom tar ca 4 000/år för att ha hästen där, kan givetvis variera men dom jag har pratat med ligger på ca det priset.
Sen ligger träningen från 3000 och uppåt för inridning.
Men var väldigt noga med vem du lämnar till, finns gott om "olämpliga" tränare!
Det är helt klart en spännande idé att låta hästen växa upp på Island och sen kanske betäcka den innan man tar den hem! Oh, vilka hingstar det finns att välja bland!

Lycka till!!

Ja, dette høres jo fint ut. Og de som har hesten jeg tenker på, skal bare ha 2500,- i året!!!! Det spiller vel ingen stor rolle hvor den er de første årene, da går de vel bare "ville" i flokk?

Det er en åring (f.2003), og på bildene jeg har sett løfter han bena i vinkel og litt til... :eek: Men jeg vet jo ikke om de bare har hatt litt flaks med bildet...

Jag har ett avelssto på island. Funkar kanon. De sköter transport till hingst, dräktighetskoll och allt annat. För detta betalar jag 2000:- året. Det finns ju lite fler hingstar att välja på där.

// Ingalill

Skulle nog råda dej att läsa tidigare trådar om att importera häst från island (med tanke på eksemrisk). Personligen skule jag om jag köpte en unghäst vilja ha full kontroll på hantering och inridning, vilket är svårt om man befinner sej på andra sidan vattnet. Sen skulle jag nog vilja träffa hästen för att kunna få en bra helhetsbild. Men det beror ju på vad anledningen är varför du väljer en häst från island, ska den användas som avelshingst och visas, eller är det tänkt att du ska ha den som en vanlig fritiidshäst, I så fall råder jag dej att köpa en svenskfödd :banana:

En vanlig fritidshest har jeg :) Så jeg tenkte det kunne være litt spennende å kjøpe en lovende unghest (åring) på island, og se hva det ble av den... ;) I super-beste fall kan det bli en avelshingst av den, i verste fall en vanlig fritidshest, og det er jo ikke så ille det heller. Jeg får ikke samme sjansen i Norge eller Sverige, for det er mye dyrere å ha hest her, selv på "løsdrift"...

Jag har ett ungsto på Island som står på tillväxt. Hon blir 2 i år och jag kommer att låta henne vara kvar och sen betäcka henne innan jag tar henne hem.
Hon står på en gård där jag har jobbat och jag vet att dom tar väl hand om hästarna. Dom har bra beten och stängsel, kanonfint hö och har bra koll på hästarna. Dom blir avmaskade och får hovarna verkade emellanåt.

Jag tycker att det är helspännande, dessutom får hästen växa upp såsom den bör. I frihet med flocken!!

Jag är också så himla sugen på att köpa ett föl eller en unghäst på Island och låta den gå kvar tills det är dags för betäckning och sen ta hem dem :love:. Men det som talar emot är ju just eksemrisken... :( Och så har jag inte ens plats hemma för de jag redan har idag. :o

Men drömma får man!!!

Vad jag förstår så kan standarden på hästhållningen variera MYCKET på Island, så jag skulle vilja kolla upp gården väldigt noga först! (Standarden kan i o f s variera här i Sverige också, men det är ju lättare att åka och titta själv om det är i samma land som man bor.) Man har många gånger en "tuffare" syn på hästhållningen än vi har i Sverige, hästarna är många gånger mer boskap än husdjur. Hos oss behandlar ju de flesta hästen ung som man behandlar sin hund eller katt - på Island där man äter häst i stor utsträckning är det annorlunda. Vilket naturligtvis kan ha både för- och nackdelar. Men lite mer "slit och släng"-mentalitet kan det vara om man har otur...

Men om du ser till att få väldigt bra referenser på gården i fråga så är det ju ett intressant alternativ om du väljer ett stoföl som du sedan kan betäcka med någon spännande hingst innan du tar hem henne! Är det en valack du är ute efter så skulle jag hellre satsa på en svenskfödd, för att minimera exemrisken, och leta upp en riktigt bra unghästflock i Sverige istället!

Men om du inte har råd att låta en häst växa upp i sverige/norge hur ska du sen ha råd att hålla en häst som kanske får eksem med allt vad det innebär? Eller hålla en avelshigst om hästen nu kommer så långt :confused:

Joda, det skal nok gå, for nå er jeg bare student, og jeg vil få bedre råd når jeg begynner å jobbe ordentlig. (Og en avelshingst får man da litt inntekter på óg? Om man skulle ha så tur at hesten blir en avelshingst)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 195
Senast: Lobelia
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Naranja
·
N
Utrustning Hei. Jeg er på utkikk etter å kjøpe en laser til bruk på hest. Har forhørt meg litt rundt med mine behandlingskollegaer, og Er ikke...
Svar
0
· Visningar
1 016
Senast: Nangilima
·
Ridning Finnes det et sted i Sverige man kan lære seg det? Det er vel ikke tillatt å nevne noen her, men vet du om det er noe poeng å lete...
Svar
9
· Visningar
1 171
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama