A-fil?? bra?

U

Uddatyp

har fått massa tips i stallet att ja ska ge hästen lite A-fil..har bytt från silage till hö och de har blivit mycke bättre men inte bra.
så tänkte man skulle testa me de.
nån som testat de som de funkat för? kan dom bli ännu lösare?

Sv: A-fil?? bra?

Uddatyp skrev:
har fått massa tips i stallet att ja ska ge hästen lite A-fil..har bytt från silage till hö och de har blivit mycke bättre men inte bra.

Alltså hästar kan ju inte bryta ner mjölkprodukter, elle rhar jag fel? De är laktosintoleranta. Eller de _blir_ när de slutat dia... Så de borde få ont i magen av A-fil.

men de verkar funka på vissa?
alla säger så olika hela tiden :confused:

När vi testade det på min och min kompis häst så blev det bara värre och dom är fortfarande lösa.
Men de kanske funkar för dig..

Min kompis förra häst vart ordinerad av veterinär att hon skulle ha Fil dagligen resten av sitt liv.
Hon fick nämlingen väldigt lätt Blindtarmsförstoppning.
Vi provade på de övriga hästarna i stallet och en häst som brukade ha diarré ofta, vart bättre av det...inte lika lös i magen.
De andra som redan var fina i magen märktes ingen skillnad på så de fick inget mera, och det tyckte de om...gillade ej Fil.

hästar är laktosintoleranta, ger man fil rensar det hela magen och tarmen på dom.. anledningen till att en del hästar bli mindre diarréiga av fil kan vara att när man ger fil så avstannas den här uppvärtskningen i tarmen och det som drar en massa vätska transporteras ut.. dvs hästar blir bra av fil.. men tål det ändå inte..

Uddatyp skrev:

vad har hästen för problem då??

Afil är jättebra för tarmar. jag blev rekomenderad A-fil. kli.betfor till min fånghäst det fick igång tarmarna

hästen blev väldigt lös av silaget så ja bytte helt till hö istället.
nu har de ju slutat rinna men de e fortfarande väldigt löst..tror tarmfloran blivit något rubbad och tror inte riktigt den kan bli bra igen själv liksom.
men de kanske den kan?

Testa Proviva Nypon (eller någon annan smak om din häst föredrar det ;) ). Inget laktos i det och bra för magen.

/Maria

har samma problem med en häst. Han blir inte lika rinnig med hö, men när han fick hösilage gav vi honom ett vanligt paket jäst om dagen för att motverka. :)

Har fått uppfattningen om att vissa hästar blir lösa i magen av kli?? Ingen aning om det stämmer...

funkade jästen? liksom vanlig jäst man köper i vanlig affär?
blir dom likadana sen om man slutar med jästen?

Jag har en islänning som blev lite dålig i magen av betesbyte.Vart då rekommenderad att köpa Krafts magtarm det funkade jättebra,har samma funktion som fil.Du kan ju prova min häst hjälpte det på i alla fall.

Den enda erfarenheten jag har av a-fil, är att när en utav mina hästar gick på en penicillinkur, en lite "längre" tid, så skulle vi ge a-fil, för att "balansera" magen. De kan ju få diarré av penicillin,då det är "starkt" för magen. O speciellt när de äter det en tid. Diarré hade min häst gången innan den käka penicillin. Men inte denna. Vet ej om det var filen som gjorde det, lr om det var ett annat penicillin. Har glömt bort vad det hette.

Hoppas att det blir bättre iaf!

Men det finns ju laktosfria och reducerade produkter...

Ge docidus kapslar två gånger om dagen i en klyfta äpple istället. Då slipper man den sura stanken i stallet av all sur fil som hänger överallt på väggar och krubbor. Börja med två, morgon och kväll, och minska till en morgon och kväll efter ett par dagar. Samma bra bakterier i kapslarna fast i större mängd=bättre effekt. Funkar jättebra på mina, vid diaree och fång.

mul skrev:
Ge docidus kapslar två gånger om dagen i en klyfta äpple istället. Då slipper man den sura stanken i stallet av all sur fil som hänger överallt på väggar och krubbor. Börja med två, morgon och kväll, och minska till en morgon och kväll efter ett par dagar. Samma bra bakterier i kapslarna fast i större mängd=bättre effekt. Funkar jättebra på mina, vid diaree och fång.

Vad är det för ngt? Vart finns det att köpa/kostar?

Docidus finns på apoteket, i kartong med två kartor. Dom kostar ca 20-30 kr/kartongen. Dom har dom bakom disk i kylar. Bara att fråga efter i icke recept kassan.

Fungerar kanon. Jag brukar skära en klyfta av äpple, dela den på två "båtar". Sticka ett litet kryss i äppelbitarna och trycka i kapseln.hästarna märker inte ens att man stoppat nåt i äpplet.. Lycka till!

Glömde svara på att det är samma bakterier i docidus kapslarna som i filen. (kommer inte ihåg namnet på dom små rackarna) Enda skillnaden är att dom är mååånga fler i kapslarna=verkar snabbare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 422
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar