A.AB, B premierade ston

quintess

Trådstartare
Någon som har koll på skillnaderna på dessa?
Har hittat ett utländskt sto (Belgien) som jag ev. är intresserad av men hon är B-premierad. Bör man dra öronen åt sig eller är det fritt fram?
Varför blir vissa endast B-premierade och vad har det för betydelse för aveln, fölen etc?
När får de sin premiering?
Ett fullblodssto t.ex. som aldrig gått i avel, vad har det för premiering eller får den sin premiering när den fått föl?

Ingen koll alls på det här....:confused:
Vore toppen om någon kunde reda ut detta år mig :)

Sv: A.AB, B premierade ston

Jag kan inget om fullblod men de bör ha samma regler som andra hästar.
B prem kan i stort sett vilket sto som helst bli såvida hon inte får klass III på sin exteriör. AB brukar kräva ett diplom A samt Elit är baserade på avkommornas resultat. Det är egentligen det enda som jag tycker är intressant på ett avelsto. A och Elit alltså.... för det visar ju vad hon nerärver, B o AB visar egentligen vad hennes mor har nedärvt.

Tack för info :)

Gäller detsamma för hingstar?
Vissa hingstar har ju trots mycket bra avkommor AB, vad är anledningen till det?

Det måste finna sett ganska stort antal avkommor för att det skall finnas underlag att höja en hingst från B till A eller tom Elit. Avkommorna ska dessutom vara av mycket hög kvalitet för att de ska kunnas höjas.

För att få en värdebokstav överhuvudtaget måste stoet desrutom vara visat på en premieringsplats med ett föl vid sidan eller så måste man kunna visa upp att hon har haft en eller flera avkommor.

AB får de på prestationer, t.ex. visade på kvalitets eller 3-års med bra resultat eller tävlingsresultat har jag för mig.

På HBL
B=visad med en avkomma eller flera
AB=avkomma och egen meriter

sen får någon annan fylla på eller så kan du gå in på ASVH och läsa innan till

kl

B premierad kan mer eller mindre alla ston få bara de har en av ASVH godkänd stam och en registerad avkomma i huvudstambok.
AB får stoet på egna meriter, antingen Diplom på 3 års eller 4 års kvaliten alt. på tävlingsmeriter.

A och ELIT blir dom först när de har ett visst antal avkommor som har egna meriter.

Som det skrivits tidigare i tråden så kan väldigt många SWB-ston med gröna papper bli B-premierade, så det i sig är inte någon större vägvisare. Men sedan får man hoppas att stoet själv och/eller avkommorna får meriter.
Mitt B-premierade sto som jag köpte för ett år sedan blev berättigat till A idag i och med att ägaren till avkomman visade och avkomman fick de poäng hon saknat innan. Så det räcker inte att stoet lämnar fina avkommor, de ska visas också för att stoet ska få poäng.
Jag tycker absolut man kan satsa på ett B-premierat sto om du tror på henne, det är nog inte lika lätt att hitta ett ELIT-sto, inte heller så lätt att meritera sitt sto så att det blir ELIT, det tar några år men jag ska försöka ;).
/U

Jag är ledsen men jag får inte ihop Ninas poäng till A?!

Hon själv är B = 2p
Avk 1 Klass I 3 års (3p), LA dressyr, (4p) högsta räknas = 4p
Avk 2, inga meriter = 1p
Avk 3, visad på 3 års = 2p
Avk 4, Klass I 3års = 3p

TOTALT 12p

Värdebokstav A
• Stoet skall uppfylla kraven för värdebokstav B samt ha lämnat minst fyra registrerade
avkommor. Dessa skall ha härstamning som berättigar till införande i Grundstambok
avdelning I.

Stoets egen och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng enligt tabell, Bilaga 2,
sid 13, skall vara lägst 18. Minst två avkommor skall ha lägst 3 förärvningspoäng
vardera och ytterligare minst en avkomma skall ha lägst 4 förärvningspoäng.
Alternativt;
• Stoet skall ha ett BLUP-index på lägst 115 i dressyr eller hoppning samt minst en
avkomma som har lägst 3 och ytterligare en avkomma som har lägst 4 förärvningspoäng

Men om pastejjas sto har 115 i blup så räcker det ju i och med att en avkomma har 4p och en har 3p då räknas väl inte den sammanlagda poängen på 18 eller har jag fel.

Japp hon kan höjas till A!:)

Blup minst 115, 4 avkommor, en ska ha fått minst 4 och en ska ha fått minst 3

Grattis pastejja!:bump:

Jag höjde själv Gabrielle med hjälp av blup..

Japp hon kan höjas till A!:)

Blup minst 115, 4 avkommor, en ska ha fått minst 4 och en ska ha fått minst 3

Grattis pastejja!:bump:

Jag höjde själv Gabrielle med hjälp av blup..

Allvarligt?
Så det räcker med att ha 4 avkommor varav de två yngsta är typ 1 och 2 år och bara ger stoet 1p var?

Jag trodde det var att man fortfarande behövde de 18 poängen men att det räckte med att ha två avkommor istället för tre med högre poäng, eftersom de skapade alternativet med blup just pga att tävlande ston skulle ha en chans.

Då är det ju ganska enkelt att höja till A. Vet nog ett par tre stycken som går att höja direkt.

Kul! =D

Själv surar jag för att mitt fullblod har röda staplar när hennes 2 äldsta har 5 poäng var... =(

Avkomma nr 3 är bara 4 i år och ej visad, och nummer 4 håller jag tummar och tår för att den visas på 3-års, då den är riktigt fin, men hittade den inte i anmälnningarna där jag tror den bör visas för 3 veckor sen... :(

Jag är inte imponerad av BLUP systemet alls. Ett sto kan vara elitpremierat och ha rött på det mesta ändå, det ger felaktiga signaler för mig i alla fall.

Jag kollade den där placeringen på Equipe i höstas och nu när jag kollar så ser det ut som avkomman faktiskt kom precis utanför placering om det nu var den klassen (enligt Ridsportförbundet). Hittar bara 4 registerade starter på avkomman och stämmer det så har vi inte något A här än.. men jag tror nog att det kommer ett snart (;)), det räcker att en av avkommorna blir en 4:a poängare (den där 4:a poängaren jag var så säker på kan vara en 3:poängare). Hur som helst, jag ropar inte ut att jag har ett A-sto förrän jag vet att det är i hamn, och nu blev jag ju osäker. Konstigt, jag var ju så säker.. Hmm.. Så kan det gå..

Hur som helst så var det roligt att även den sista avkomman fick 8:a på typen när det är det jag tycker är stoets största svaghet. Roligt även att avkomman fick en 7:a (något gracil och vinkad bak, alltså inte alls innåttåad).

/U

Hittade sidan, det ska vara regional, klass 3:
länk, en 3:e placering.

Hur kommer det sig att den inte finns med på ridsportförbundets sida?
/U (som inte gett upp hoppet ;))

Jag är inte imponerad av BLUP systemet alls. Ett sto kan vara elitpremierat och ha rött på det mesta ändå, det ger felaktiga signaler för mig i alla fall.

Jag kan tro att blup kan användas som ett verktyg men inte som det enda. Det finns så mycket som spelar in och jag kan inte förstå hur det kan gå till när ELIT-ston inte får högt blup. Sedan handlar ju mycket om vem avkomman hamnar hos, om den blir visad/tävlad, och hur väl.
/U

Kollat igen, det KAN vara så att de publicerat resultaten från lokal och regional på samma dokument och jag vet inte hur jag skiljer dem åt. Låter som en trolig förklaring. Vad tror ni?
/U

Liknande trådar

Avel Vi väntar och väntar. Betäckningsdatum 18 april 2011 och idag ska det alltså vara 353 dagar dräktig. Hon är kollad, magen har dansat...
2
Svar
33
· Visningar
11 206
Senast: Livi
·
Avel En liten fråga till avelsfolket här. Finns det något intresse numera hos folk att köpa ett dräktig sto... tänker då mest på...
Svar
4
· Visningar
1 104
Senast: Görel
·
S
Avel Gaaah, jag har massor med frågor om exteriör-/avelsbedömning av ston. Hoppas att någon vänlig människa kan ge mig lite svar :D Mina...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Martenix
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 568
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II