J

jumping jack

En i stallet skall tävla DM som går i bedömning A:1b, vad innebär det.
Har själv aldrig ridit A:1b.

Sv: A:1b ?

Från Ridsportförbundets hemsida:
A:1b Ryttare med lika minsta antal fel efter första omhoppningen går vidare till en andra omhoppning.

Som A:1a men med ytterligare en omhoppning. Alltså först en grundomgång. De med minst antal fel, oftast 0 fel, går till omhoppning 1. Där är fel intressant i första hand. De med minst antal fel, oftast 0 fel, går till omhoppning 2. De ryttare som inte går vidare till omhoppning 2 separeras med tid och fel. I omhoppning 2 räknas tid och fel.

Kort sagt: som A:1a fast med en andra omhoppning.

Dvs:
En andra omhoppning om det är två eller fler som har samma minsta antal fel i första omhoppningen. De som har samma fel i andra omhoppningen skiljs åt genom tiden i andra omhoppningen, är den tiden lika så är de likaplacerade, de som ridit första men inte andra omhoppningen skiljs åt genom tiden i första omhoppningen, är den lika så är de likaplacerade. De som inte gått till omhoppning alls skiljs åt genom tiden i grundomgången, är den tiden lika så är de likaplacerade. Det är alltså bara tiden i den sista omgången man var med i som räknas, tiden från de tidigare omgångarna har ingen betydelse (mer än ev felpoäng för överskriden maxtid, men då har man troligen inte gått vidare heller)

Man höjer 10cm i omhoppningen men inte den andra omhoppningen? eller? minns inte riktigt var ju hundra år sedan jag red den bedömningen.

Eller höjer man till den andra omhoppningen oxå?

fio skrev:
Man höjer 10cm i omhoppningen men inte den andra omhoppningen? eller? minns inte riktigt var ju hundra år sedan jag red den bedömningen.

Eller höjer man till den andra omhoppningen oxå?

De gånger jag har ridit med den bedömningen har de höjt med 5 cm per omhoppning.

det är 2 omhoppningar om det är 2 eller fler på lika antal minsta fel (2 felfria eller 2 4.a-felare) efter första omhoppning.
i 2.a omhoppningen räknas då tid och fel.
i första omhoppningen räknas bara felen.

Det TR säger är:
Vid omhoppnig mellan felfria ekipage får hindren höjas respektive längas upp till 10 cm.

Det borde innebära att om de som går vidare till andra omhoppningen är felfria i första omhoppningen så kan hindren höjas max 10 cm jämfört med höjden i första omhoppningen.

Observera att det står att hindren FÅR höjas/längas UPP TILL 10 cm. Sedan är det upp till banbyggaren om och i så fall vilka hinder som ska höjas och hur mycket. På en 'enkel' bana kanske man höjer mer än om banan är tekniskt svår.

Raderat, blev dubbelt.

Senast ändrad av en moderator:

Vem var din kompis som red DM?
Jag vann DMet! :P
Stolt! :P

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i hoppning går 16-20 juli 2025 och nu står det klart att mästerskapet kommer äga rum i spanska A Coruña.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka