Maira

Trådstartare
Vad är nu detta?????

Min dotter fyllde sexton år i juni. Idag fick jag papper från f-kassan och CSN. Barnbidraget övergår till att bli studiebidrag när barnet börjar gymnasiet.

Så här står det i brevet från f-kassan:

"Utbetalningen av barnbidrag upphör nu för detta barn. Om barnet fortsätter att studera på gymnasiet i höst så kommer barnet att få studiebidrag om studierna bedrivs på heltid. Detta bidrag administreras av CSN och betalas i de flesta fall ut första gången sista bankdagen i september."

Innebär detta alltså att vi varken får barnbidrag eller studiebidrag förrän i slutet av september? Det är ju faktiskt ett par tusen vi blir utan. Har man barn som är fött i januari får man då inga pengar på hela året fram till september i så fall? Barn som är födda senare under året blir det inget uppehåll för, de förlorar inga pengar? Känns inte riktigt rättvist.

*upprörd* :mad: :confused: :crazy:

Senast ändrad:
Sv: ????????

Nu var det några år sedan (sju) jag var sexton, men jag vill bestämt minnas att jag fick mitt barnbidrag hela nian (är född i februari och fick alltså även efter det att jag fyllt år). Däremot fick jag inget på sommaren utan fick vackert börja arbeta om det skulle bli några pengar till mig.
Jag reserverar mig för felaktigheter.

Men det är väl inte orättvist? Januaribarnen har ju fått barnbidrag 11 månder typ innan decemberbarnen föddes. Om alla får från födsel och till de fyller 16 så blir det så rättvist det kan.Säkert så får ju januaribarnen studiebidrag också när de går ut nian. Och jag tycker inte heller det är konstigt att det blir ett glapp. Barnbidragsperioden är över och de pluggar inte,varför skulle de då ha bidrag?

Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal som barnet fyller 16 år.

Här står en del att läsa.

Eftersom hon inte pluggar under sommaren så får ni så klart inget studiebidrag då utan får vänta till i september.

Men det är väl inte orättvist? Januaribarnen har ju fått barnbidrag 11 månder typ innan decemberbarnen föddes.

:angel: Tänkte inte på det.... Är väl mest att man är så van vid att de där kronorna kommer varje månad...

Jomen så är det. Däremot blir ni inte utan pengar halva året utan juni, juli och augusti har jag för mig.
Då får man hitta på något annat:)

:angel: Tänkte inte på det.... Är väl mest att man är så van vid att de där kronorna kommer varje månad...

Ja det har jag all förståelse för! De kostar en del de små liven,och jag ska jobba hårt för att min plutt ska börja jobba lite. De vanorna han tar för givna är nämligen inte vanliga för människor som jobbar så jag vill han ska lära sig.

Man kan ansöka om förlängt barnbidrag så länge barnet går i grundskolan eller motsvarande. Så det blir snarare "orättvist" åt andra hållet för januariungarna. :p

Håller med Fanny. :bow: Du förlorar ju ingenting alls eftersom ditt barn har fått bidrag tidigare än december barnen?

Har en född i nov och en i februari. Har för mig att båda fick barnbidrag under tiden de gick i Grundskolan - även hela nians vårtermin??

När jag var 16 för 20 år sedan fick jag alltid en klumpsumma på hösten. Det var sommarens pengar. Jag är född i juni. Men det var väl bättre tider då :)

Man kan ansöka om förlängt barnbidrag så länge barnet går i grundskolan eller motsvarande. Så det blir snarare "orättvist" åt andra hållet för januariungarna. :p

Exakt. Det vet jag i alla fall att vi gjorde, är i och för sig 7 år sedan, men tror inget hänt på den fronten sedan dess.

kl

Från och med att man fyllt sexton slutar barnbidraget och man får istället studiebidrag om man går gymnasiet.
Man kan ansöka om förlängt barnbidrag och får då barnbidrag fram tills sommarlovet mellan nian och gymnasiet. Under sommarlovet får man varken studiebidrag eller barnbidrag och studiebidraget kommer sedan sista september.

Oftast brukar kommunen ha feriearbeten som man kan söka till om man fyllt sexton, annars får man hitta sig eget eller finna sig i att man är utan några månader.

Man ska inte behöva ansöka om det om barnet fortf går i grundskolan. Så här står det:
Förlängt barnbidrag
Om ditt barn däremot går kvar i grundskolan eller i särskola betalar Försäkringskassan förlängt barnbidrag från och med kvartalet efter 16-årsdagen. Du behöver inte ansöka om förlängt barnbidrag. Skolan är skyldig att lämna uppgifter om dessa elever. Undantaget är om ditt barn studerar utomlands.

...på http://www.forsakringskassan.se/nav/13a2d7b1ddfc21143769959e778285a2

Jag har absolut för mig att man får förlängt barnbidrag så att det betalas hela nian ut oavsett om barnen fyller i januari eller mars.

Hur fungerar det för barn som går om ett år i skolan? Går barn/studiebidrag enbart på ålder eller i vilken klass de går i?

Det handlar nog om att man är inskriven i grundskolan helt enkelt.

Hm, det är frågan. Jag gick ett år för tidigt och fick barnbidrag hela ettan på gymnasiet..

Har dock en kompis som gick om ett år, och hon fick pengar iaf. Barnbidrag eller studiebidrag vet jag inte, men det är ju lika mycket iaf så.

Liknande trådar

Äldre Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank... :nailbiting: Bakgrund: Sambon är normalt kund i en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 821
Senast: Trani
·
Skola & Jobb Läser ju då alltså på gymnasiet och borde ha rätt till studiebidrag kan tyckas. Jag har inte haft en enda dags frånvaro sedan jag...
Svar
14
· Visningar
2 154
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama