95 cm. Högt?

Lillagoajag

Trådstartare
Har ponnyn utlånad på foder och fick reda på att de redan har börjat tränat på höjder runt 95 cm. I mina ögon är det liite högt för henne ännu.:crazy:

Ponnyn är en 5-årig c-ponny med vääldigt lite hopprutin. Har väl hopptränat regelbundet sen ca 2 månader tillbaka.
Så hon är ju inte särskillt erfaren även om hon har en ENORM kapacitet.

Själv tycker jag att man ska ta det lugnt med hoppningen på unghästar, tycker det ska vara något roligt och lätt, ska dom komma någonstans måste dom ju tycka det är kul!

Men nu tänkte jag höra med er hoppryttare, är jag fjantig som tycker 95 är högt för en orutinerad c-ponny?

Tack!:love:

Sv: 95 cm. Högt?

har don hoppat henne 95 uppsuttet eller lös? be dem ta det lite lugnare med höjden och föreslå mer fokus på t ex dressyr och markarbete med små hinder.

Jo, uppsuttet

Ja, vi ska det. blev bara så förvånad då det var deras tränare som höjde till den höjden:o, och så tänkte jag att jag är väl bara larvig...

Alltså det beror väl helt och hållet på på vilket sätt och hur mycket.

Att hoppa högt varje gång med en orutinerad ponny är såklart inte bra, men om de hoppar nåt språng ibland så är det nog ingen fara om det är ett lätt hinder (dvs inget jättebrett, eller ur/i svår sväng).

Det är nog värre att hoppa för ofta och inte ge viloperioder isåfall.
95 är ju ändå ingen bautahöjd om hästen har lätt för att hoppa.

kl*
Hade det handlat om en äldre häst eller en mer rutinerad femåring hade jag tyckt att det var okej. Men en häst som blivit hoppad sen två månader tillbaka behöver man faktiskt inte ta upp på den höjden. Det är ju bara en liten c-ponny. Bättre att hålla sig på lägre höjder och bygga upp ett rejält självförtroende! :)

precic så tänker jag också!

det är ju skillnad om det varit en ponny som redan varit ute och tävlat en massa men nu är hon ju som en 3,5-4:åring i hoppningen och då tycker jag man ska ta det lite lugnt!
:)

Skulle bett dem att ta det lugnt med höga hinder, om hästen ska hålla. Markarbete, dressyr och småhinder skulle jag koncentrerat mig på.

Jag håller med Vita totalt!
Det är ingen jätte höjd, men det ska ändå inte hoppas av en 5åring regelbundet om den är orutinerad!
Be henne ta det lite lugnt på höjderna, så ponnyn får en ordentlig grund i hoppningen. Skulle det hända en olycka på ett "högt" hinder med en sådan ung ponny skulle risken till att hästen blir "rädd" för stora hinder rätt stor.. eller.. xd

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 321
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2