90 dagars koll?

Ann

Trådstartare
Hej

Finns det någon nackdel att kolla dräktighet senare än så? Jag antar att just 90-dagars kollen kan ha med försäkringar och hingstavgifter att göra men i övrigt? Fölet sjunker ner så att det är svårare att se eller så? Jag tänkte kolla mitt sto senare i höst när hon även ska vaccineras och det är ungefär 2 månader senare än den tidpunkten.

Ann

Sv: 90 dagars koll?

ja tror int edet spelar så stor roll... min pålla är nu idag 97, hon ska kollas på onsdag då hon är idag 100. enligt vet. skulle det går bra, dock ej att ultraljuda, men att kolla så det var kvar skulle inte vara några problem...

Nej det görs ju med blodprov (HcG-halten -eller vad det nu heter-antar jag...som på människor?) så det kan ju inte göra någon skillnad men samtidigt är det ju bra att veta OM det nu inte skulle finnas någon fölis så hinner du betäcka igen på samma säsong. De flesta hingst/seminstationer ger ju stoägarna den möjligheten men oftast endast under samma säsong som man började betäcka...

Nej det görs ju med blodprov (HcG-halten -eller vad det nu heter-antar jag...som på människor?) så det kan ju inte göra någon skillnad men samtidigt är det ju bra att veta OM det nu inte skulle finnas någon fölis så hinner du betäcka igen på samma säsong. De flesta hingst/seminstationer ger ju stoägarna den möjligheten men oftast endast under samma säsong som man började betäcka...

jag gjorde ultraljud på mina ston när de var i 120 och 150e dygnet förra året och det var ingen fara, det gick jättebra. :)

Mithra skrev:
jag gjorde ultraljud på mina ston när de var i 120 och 150e dygnet förra året och det var ingen fara, det gick jättebra. :)

va??? jag har alltid hört att över nittio dygn så tar man antingen blodprov,eller går in och känner"manuellt"...

På "min" station så går de in och känner "manuellt" redan vid 90-dygns kontrollen, säger att man ändå bara ser en massa fostervatten om man UL:ar. Så jag tror att jag ska kolla mina ston hemma i år samtidigt som vet är ute och vaccinerar fölen första gången, gjorde så med det ena stoet förra året, mkt smidigt:)

jaha, det har jag aldrig hört, jag frågade om de kunde göra UL när de ändå kom till gården för att vaccinera så de tog med den och desa inget om det....det gick jättebra! :smirk:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 536
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 722
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring