9 åring som inte kan gå i form

S

spanglish

Min häst är 9 år, och kan inte gå i form. Kan man lära honom det nu, eller är det försent? Om man kan, hur skulle man i såfalll lära honom det. Jag ska börja ta dressyr-lektioner, men är det bäst om jag skickar honom till någon tränare som får rida till honom först, det känns inte som öm jag är tillräckligt duktig.

Sv: 9 åring som inte kan gå i form

Det är inte försent.

För det första krävs det muskler, träning och tid. Formen brukar komma av sig självt när hästen orkar bära upp sig. Styrkan sitten där bak. Det finns mängder av dressyr övningar som tex skänkelvikning, öppna, förvändgallopp - massor! Det är genom övingarna man bygger upp styrkan. Formen kan titta fram lite då och då, sedan med mer övning och tid finner den mer stabilitet och då kan din häst gå i form ett helt pass.

Att rida för instruktör verkar klokt. Där får du hjälp. Har aldrig skickat iväg min häst till någon beridare men jag tror att du och din tränare kan fixa detta själva. Övning ger färdighet!

Lycka till

de är aldrig för sent, och alla hästar kan gå i rätt form..med en bra tränare så kan man komma riktigt långt själv också.

Hej, det är absolut inte försent. Tömkörning är en bra start för att sätta de behövande muskler din häst behöver ha. Och en kunnig rid instruktör är A och O.:)

Det är inte för sent. Att hästen går iform är egentligen inget den lär sig utan en arbetställning. Snarare är det du som får lära dig hur du får hästen att arbeta i rätt arbetställning. Jättebra att du ska träna för instruktör! Visst kan du skicka hästen till beridare men jag tror att det är bättre att du gör det för tränare, då får hästen en chans att bygga upp sin styrka i samma takt som du blir duktigare och kan kräva mer. Lycka till!!!

Senast ändrad av en moderator:

Va bra att det inte är försent :)

Ska jag helt enkelt böra från början med honom, bara tömköra menar jag och inte rida alls, eller både och? Har inte hittat nån tränare än och vill börja så snart som möjligt.

Jag hade en 13-årig kuse som nog aldrig gått ett steg i bra form i sitt liv. När den tränades ordentligt för det (var på tillridning) lärde den sig väldigt bra grundform + lite samling på 1½-2 månader. Hade jag suttit och nött på själv så hade jag nog fått till någon hyfsad form inom ett år och några år till för att få en riktigt ärlig form! :angel: så rätt hjälp är guld värt!
Kan vara lite sneaky att försöka lära om tekniken när hela hästkroppen är inrotad på en viss teknik. Därför behöver ryttaren vara uppmärksam på att man kommer åt hela hästen (inte från dag 1 givetvis, men när man väl kommit förbi det mest grundläggande, framåt/nedåt) så det inte blir någon halvtaskig fusk-form som man får svårt att ta sig vidare ur.

Börja med att fokusera på lydnad (för hjälperna) och sökning framåt/nedåt är mitt råd. När hästen har en bra sökning kan man börja jobba lite halvhalter, övergångar, "bogen-in", lösgörande jobb osv men fortfarande med ända kravet på form att hästen ska bibehålla avslappningen och sökningen fram till handen, hellre för låg i det stadiet än tvärtom. Försök få en balans mellan förhållningar och framåtdrivning genom många halvhalter och övergångar som sagt.
Om du ens kommer på tanken att du vill höja hästens huvud/form eller positionera hästen - skaffa en tränare först! :p

Vad härligt! Kul! En utmaning!

Jag skulle vilja säga att du har några års kul arbete framför dig, inte minst med att lära dig själv omhästens rörelser, form, struktur, mönster, anatomi, etc.

Utifrån kunskap kan vi lära oss vilken form som passar just den hästen vi har att jobba med, inte alla behöver samma.

Först och främst behöver DU utbildas till att veta vad form ärt, efetr det kan du utbilda din häst.

Hur tänker du?

Vad vill du börja med?

Vad är ditt/dina mål?

Vad är det för en häst? Kondition? status?

Lycka till!

Vad härligt! Kul! En utmaning!

Jag skulle vilja säga att du har några års kul arbete framför dig, inte minst med att lära dig själv omhästens rörelser, form, struktur, mönster, anatomi, etc.

Utifrån kunskap kan vi lära oss vilken form som passar just den hästen vi har att jobba med, inte alla behöver samma.

Först och främst behöver DU utbildas till att veta vad form ärt, efetr det kan du utbilda din häst.

Hur tänker du?

Vad vill du börja med?

Vad är ditt/dina mål?

Vad är det för en häst? Kondition? status?

Lycka till!

Mitt mål är att bli bättre och att utvecklas hela tiden, men det skulle ju vara kul att vara med i någon drssyr tävling nån gång i framtiden, nu hoppar jag bara. Min hopp-tränare har försökt köra dressyr lektion också, men det gick inte så bra.

Han är korsnig engelskt/arabiskt fullblod och ganska självklart väldigt het. Han HATAR när man rör hans mun, om även bara tygel-tag. han har mycket muskler från hoppningen, men han kan lätt bli stel, eftersom han kan verkligen inga dressyr-rörelser. Dom som uppfostarade honom verkar inte tycka det e nödvändigt :( . Jag hoppar honom på ungerfär 1m banor. Han blir lätt upphetsad i gallopen, och det är där han är svårast(mer eller mindre) omöjligt att få honom att gå i form. I skritt kan gå, bara jag inte "stör" honom, och några för steg i traven.

Få hästen reagera rätt på tygeltagen och lära den slappna av känns som prio ett utifrån det du beskrivit. Om så bara i skritt (eller t o m stillastående/från marken!) till en början.
Om hästen blir mindre spänd/het från marken än uppsuttet så skulle jag börja redan där. Lirka lite i ena bettringen och belöna med eftergift så snart hästen börjar slappna av, släpp efter ordentligt så den får sänka huvudet och länga halsen om den vill. Ibland får man till en början också ge "uppmuntranseftergifter" för att de kanske inte börjar slappna av förrän de får eftergift.
Kan den slappna av framåt/nedåt för lirkningar så har ni kommit en liten bit iaf och kan göra samma sak vid uppsittning. Observera vikten av lirkning (i samma tygel - inte sågvarning) i endast en tygel till en början, lätt stöd på ytter alternativt helt löst på ytter beroende på ens egen smak och hästens reaktioner. Och vikten av att man upphör och släpper efter på tygeln så snart hästen börjar slappna av ett litet snäpp - mycket viktigt med timing!

När hästens huvud blir lägre så kan de faktiskt automatiskt bli mer coola mentalt.
Sen är det "bara" att försöka hålla avslappningen när man börjar jobba hästen, jobba mycket lösgörande till en början och försök vara tydlig så hästen förstår vad du menar (genom tryck-eftergiftsprincipen) och inte blir stressad pga det. Om hästen börjar spänna sig igen går man tillbaka till grunden - få hästen avslappnad och söka sig framåt/nedåt. Tänk aldrig (nåja, till en början iaf) att du ska hålla kvar hästens huvud, vill du ha kvar den i ett visst läge får du jobba dig dit genom lirkning/eftergift, och att jobba med resten av hästen, absolut inte fixera handen och bestämma "här ska du gå!" - det brukar i det skedet bara resultera i att den spänner ihop ryggen och halsen istället för den viktiga sökningen framåt/nedåt.

Tålamod och konsekvens lönar sig! :) Försök att se hästen som en bäbis som man måste vara väldigt pedagogisk med och belöna minsta lilla framsteg! Inte kräva att hästen ska gå "på tygeln" i skritt, trav och galopp det första den gör, även om man strävar efter att komma dit. Man får ta det etappvis, särskilt som den förmodligen är väldigt spänd (även fysiskt) just nu.

Senast ändrad:

De allra flesta hästar kan läras att gå i form om ryttaren kan visa hur. Du gör alldeles rätt i att ta dressyrlektioner, men gör det tillsammans med din häst.
Att skicka hästen på tillridning är bortkastad tid och pengar - när den kommer tillbaks till dig och du inte håller samma utbildningsnivå så är det snarare så att hästen sänker sig till din nivå än att den höjer dig till sin egen.

Lycka till! Det är inte för sent!

Så hur ska jag börja imorgon? Ska jag arbeta vid hand först lite grann och sen rida, eller bara arbeta från marken?

Ska jag tänka på att altid ha honom i form, så att jag bara skrittar de först passen, och sen börjar trava, eller ska jag vara nöjd med att han går fint i 5 min i början och sen bara rida som vanligt?

Jag har fått ett tips om en tjej som är dressyr-lärare och rider in hästar. så hon rider pållen min i en månad först, sen börjar jag ta lektioner (2 i veckan) samtidigt som hon fortfarande tränar honom, men sakta slutar rida in honom, för att jag sen bara ha lektioner med henne. Verkar det vara en bra ide?

Tillridning kan vara positivt om du som du skriver sen fortsätter träna regelbundet för tränaren för att själv försöka förbättra din ridning innan hästen är tillbaka till ruta ett! :p

Varför inte sätta ett lite lägre mål - t ex hästen ska kunna söka sig framåt nedåt och slappna av, sen försöka hålla det en liten stund när hästen börjar förstå, och sen sluta för dagen? Kvalitet framför kvantitet...
Sen om man åstakommer det från ryggen eller från marken tycker jag snarare är frågan om hur man själv upplever att man lättast kommer åt problemet och kan vara tydlig mot hästen.

Jag bara funderar, hur mycket tycker ni en 9 åring ska kunna (i dressyr väg)?
Jag tycker det är lite konstigt att han inte ens kan gå i form.

Alla hästar KAN arbeta i rätt form. Jag tycker snarare det är hos ryttaren bristerna finns i så fall.
Nu menar jag inte att du är en "dålig" ryttare eller dylikt, men helt enkelt bara inte tillräckligt bra för att kunna få fram det bästa ur hästen.

Sen är det klart att ingen häst genomgår en mirakulös förändring och böjer på nacken och dansar fram så fort man sätter en snorduktig ryttare på ryggen. Det krävs ju muskler, bjudning, avslappning osv osv... men en riktigt bra ryttare är en bra bit på väg.

Sen är det klart att ingen häst genomgår en mirakulös förändring och böjer på nacken och dansar fram så fort man sätter en snorduktig ryttare på ryggen. Det krävs ju muskler, bjudning, avslappning osv osv... men en riktigt bra ryttare är en bra bit på väg.

Fast jag skulle påstå att en "skicklig" ryttare inom loppet av ett normalt ridpass åtminstone kan åstakomma en bra form - utifrån hästen. För den här kanske det består i lång och låg unghästform medans nästa kan gå i lite mer samlad form direkt, men skulle jag se någon bränna omkring i till synes motsvarande LA-form eller högre på en kuse som inte är van så skulle jag bli skeptisk till kvalitén! :p
En skicklig ryttare kan helt enkelt hjälpa hästen till att använda kroppen på ett bra sätt. Muskelstyrka och ev. spänningar kan man inte alltid förbättra på ett pass - men de flesta "skickliga" kan nog få hästen inom 5-40 minuter i ett bra jobbläge där den har chans att förbättra de bitarna! :) och fått grunderna hyfsat på plats.

Nu vill jag såklart inte få någon känna sig "dålig" iom det och det finns olika grader av allt. Men jag vill också poängtera vikten av ens egen ridning! :p

Jag vet det och det är därför jag ska börja ta dressyr lektioner, men min häst förstår bara inte hur man ska göra. Det är inte så att jag har förstört honom utan han har aldrig lärt sig att gå i form.

klart det inte är försent!:laugh:
har inte läst de andra inläggen, men viktigt är att hästen får tillräckligt med muskler så att han faktiskt ORKAR bära sig själv.. med mkt träning, tid och tålamod kommer det helt säkert att funka!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka