9 ankungar dog mitt framför ögonen på mig.

N

nepita

OK kort historia, har två lådor med myskankällingar. En med nykläckta, och en med ett par dagar gamla. Tyckte att vissa av de ett par dagar gamla såg små ut och flyttade dem lugnt till den lådan med nykläckta ungar. Gick ut och kom tillbaka efter ca 45 min, då var en död, ett par stycken krampade, hoppade, slängde sig bakåt, sträckte sig, blinkade med ögonen, stirrade, jag kunde inget annat än bara se på, var så chockad. De dog en efter en och vissa som bara var lite konstiga, vingliga, snurra med huvudet blev sedan som de andra och även de dog.....'
I båda lådorna är de andra kvar, friska och utan detta beteende eller någon som dött. Ingen luft skillnad, matskillnad, ströskillnad, vattenskillnad, lampskillnad, jag ingen skillnad alls. 7 dog själv och de sista 2 slog jag ihjäl då jag såg vart det var på väg. Någon som vet?
Jag är fortfarande chockad och det har inte riktigt gått upp för mig ännu. Jag har sysslat med fjäderfä i alla mina år ( är 30) och dessförinnan har jag sett min pappa göra det .... har aldrig upplevt något sådant.

Sv: 9 ankungar dog mitt framför ögonen på mig.

Usch vad hemskt :( vad konstigt, hoppas du får reda på vad som var fel :cry:

Vad hemskt det måste varit att inte kunna göra något.. :( Jag har ingen aning vad som var fel men kanske du kan låta obducera dem?

Inget virus som just dessa blev drabbade av?

Det är ruskigt jobbit när man inte vet vad som är fel:crazy:

Ja det är hemskt när man inget kan göra och när man inte vet vad som orsakat det. Alla de andra mår bra fortfarande.
Virus och bakterie ska inte utvecklas eller reagera så snabbt som på ett par minuter, och alla samtidigt.
Helt sjukt, såg ut som om alla 9 fick ett gemensamt epelepsianfall ( stava nog fel) .

En skillnad var att dom som dog blev placerade tillsamman med nykläckta ungar, om jag förstod rätt. Kanske har du svaret där?
Stress kanske?

Orsak till att dom var mindre än övriga i första kullen?
Hur såg avföringen ut innan dom dog?

Sorry, mer frågor än svar. :o

LIA

Orsaken till att de var mindre än de i samma kull var för att det var 3 kullar som var sammlade i den lådan och som var några dagar i åldersskillnad.
Avföringen var som den skulle, matlust och vattenintresse var som det skulle. Ankorna blev försiktigt lyfta från den ena lådan, runt hörnan och in i ett annat utrymme och ner till de yngre. Allt såg bra ut fram till ca 45 min efter så de krampade och dog.

Dom bytte utrymme. Vad är det för skillnad mellan utrymmena?

Inte annat än jag förstår borde utvecklingen hängt på miljöbytet. Eftersom man inte hittar någon trolig orsak, blir det till att kika på inte troliga/påtagliga.
Andningsproblem/ syrebrist?
För hög temperatur?

Synd att du inte bytte tillbaka dom som fortfarande levde. Man kunde kanske ha sett ett normaliserande då. Vore det mina djur skulle jag antagligen flytta över ytterligare en unge och så observera den kontinuerligt för att se om flytten i sig orsakar problemet.

LIA

Dom var för långt gångna för att flytta tillbaka. Syrebrist var det inte, det fanns flera stora hål i lådan.
Temperaturen var som jag alltid haft. Har flyttat en unge till till den här lådan, var tvungen, och den lever, mår bra och trivs.

Då har jag nästan slut på idéer.
Sjukdom, förgiftning och skador kan vi bortse från.

Finns det, förutom andning och temperatur, något annat som kan orsaka dödsfallen? Stressrelaterat var jag inne på, men frågan är om dom blev tillräckligt stressade vid flytten och vad stressen i så fall lett till som dödat dom.
Hade du stängd låda (hålen garanterar inte luftväxling)? Är det i så fall möjligt att tänka sig scenariot att dom p g av stress och antal förbrukade mycket syre och när syrehalten blev för låg i lådan, så skadades hjärnorna. Dom yngre med mindre syrebehov och mindre stress klarade sig tack vare det. Din beskrivning av förloppet får mig att tänka hjärnskador.

Ingen annan som har idéer?

LIA

Kollade upp sjukdomen, men hittade inga gemensamma nämnare.

Du kan inte skicka in dom och kolla vad det var för något ?

Sorry, min första tanke efter att chocken släppt var att bara komma av med de stackarna, så de är kremerade i värmeungnen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka