9-10 månaders föl

domino

Trådstartare
Hur långt har ni kommit och vad gör ni med dom?
Förutom att träna ledarskap då.
Nyfiken och tacksam för svar! :bow:

Sv: 9-10 månaders föl

Jag tränar inte ledarskap med mitt föl. Hon får helt enkelt se till att lyda i de situationer jag kräver: att hon inte trängs när jag kommer med maten och att hon går fint i grimskaft. I övrigt plockar jag inte med henne, varken gosar eller kelar. Binder dock upp regelbundet och går över henne med borste och lyfter ben + kratsar hovar etc. Fostran/ledarskapsträning står de vuxna hästarna för!

Mycket mer än så här blir det inte över jul. Till våren, som åring ska hon iväg några gånger och bekanta sig med ridhuset och lite löshoppning på låga höjder. Sen blir det låååångt sommarlov på stobete!

Jag gor inte spciellt mycket med mina bebisar. Jag kraver inte sa mycket heller.
Normalt vett som att kunna ledas, lastas, fangas, bindas upp, verkas, mm har vi redan gatt igenom.
Nu haller vi bara pa att vara bebisar. De borstas lite grann ibland, och hovarna lyfts och borstas ut.

De ar ute varje dag, och inne pa natten.

Nagon loshoppning blir det inte, heller ingen tomkorning eller liknande.
Nasta ar blir det nagra utstallningar for att fa ut dem och fa dem att vaxa upp lite. Da blir det latt att ta med dem till tavling som aldre hastar!! De har redan sett och hort allting. Ingenting ar nytt...forrutom hindrena!

Min lilla halvblodstjej gosar jag med massor, min uppfattning är att hon blir social och trygg på det viset!
Vi tränar mest på "vardaglig hyfs", alltså ledas, bindas upp, borstas och lyfta ben, flytta sig när man kommer in i boxen, inte trängas och knuffas, etc. Hon har varit på fölmönstring så hon har varit en hel del i ridhus, och tränat för visningen. Nästa år, skall hon promeneras i skog och mark, vänjas vid träns och bett, täcken och likn., ledas över lite bommar på marken, vänjas mer vid transporten, för att sedan få ett långt sommarlov med kompisarna. :rofl:

Tränar inte heller "ledarskap" specifikt men jag började på dag 2 att binda upp henne och sätta på grimma. Har varit på fölmönstring i somras så hon har lärt sig att ledas, lastas, visas i skritt och trav och ställa upp sig. Har förstås också lärt henne lyfta på benen - hon verkas regelbundet - och allmän hyfs som att inte gå på folk och inte smaka på folk/nafsa. Hon har också schamponerats, duschats, flätats och jag har lagt täcken på henne för att lära henne att det inte är farlig att ha saker på ryggen.
Jag borstar. kliar och gosar med henne för jag vill att hon ska tycka om människor och bli social men hon får aldrig godis och jag "leker" inte med henne. För närvarande binds hon upp varje dag när hon äter kraftfoder och så blir det rykt, umgänge och hovkratsning en gång i veckan. Det enda mer jag tänkte öva en del på innan nästa höst är att hon ska stå helt själv i box i tomt stall korta stunder för det är så jobbigt med hästar som inte klarar av att vara ensamma.

Min är nu 6 månader, en hingst.
Det vi tränar mest på nu är att han ska lära sig och gå snällt i grimma med grimskaft(lätt för att stå på bakbenen) och att inte nafsa.
Allt annat kan han, stå på gången bunden, bortsas, kratsa hovar, verkas, vara själv i stallet osv. det är han jätteduktig på.

Har provet täcke på honom och träns utan bett. Inga probelm. Han är öppen för alla förslag. ;)

Ska träna att gå i träns m bett senare i vår innan han åker på hingstbete. Då jag plannerar att visa honom på sensommaren.

Min fölis är 6 1/2 månad och han "tränas" på att gå i grimma och grimskaft, inte bittas eller sparkas och bli klappad över allt (öron, mun mm) lyfta hovar och bli borstad men skälva uppfostringen har stot tagit hand om men nu mera är det ledar valaken i unghäst floken som har hand om uppfostringen av honnom.

Lycka till med era fölisar.

Jag har ett islandshingstföl som är snart 7 månader. Jag leder honom mellan stall och hage, borstar och kratsar hovar.
Så snart som möjligt ska han flytta till unghingstlösdrift för han är dum mot sin mamma.

Min har åkt transport själv för första gången idag. Bara åkt med mamma innan. Åkte en kort bit, han stod som ett ljus och var lättlastadd. bara knallade på. :)

Jag har ju en 6 1/2 månaders hbl bäbis som nyss skilts från sin
mamma och inte varit mycket hanterad över huvud taget, utan
har fostras av mamma helt och hållet.
Nu har jag i ca. två veckor tränat på att ledas till och från
stallet lyfta hovar, borstas, kammas och det viktigaste pussas
och gosas mycket. Och det går fin fint. Trodde det skulle bli tuffare,
men men jag ska inte ropa hej det kan ju komma ett bakslag.

Min lilla True Blue Anthony är såååååå duktig och en riktig snygging.
www.cateye.se/anton.htm

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 702
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama