80 kg på 40 timmar?!

psychogrrl

Trådstartare
Är det ens möjligt?

Våra lösdriftshästar har nu slagit rekord och ätit upp en hel bal på 1½ dygn! Balarna väger 500-700 kg och de är fem hästar, unghästar till äldre.

Räknar man på det så blir det något sånt här (för att räkna på minsta möjliga):
Minsta balstorlek = 500 kg
spill 100 kg (vilket inte alls var fallet, max 50 kg)
400 kg kvar delat på 5 hästar = 80 kg/häst.

Har de ätit 80 kg/häst under 40 timmar blir det då 2 kg/timme om de står konstant och äter, vilket de inte gjort. Det har visserligen slagit till med en ordentlig köldknäpp och de har inte satt hel vinterpäls ännu (alla går utan täcke).

Men ändå, är det möjligt?

Eller vart har vårt ensilage tagit vägen?!
Rådjur borde bli bortjagade, men älgar kanske får stå kvar.

Är det någon som är inne och snor från oss?!

Nu fick de en fjolårsbal igår (betydligt blötare, årets är nästan som hö) så får vi se hur snabbt den går åt.

Sv: 80 kg på 40 timmar?!

Har du säkerställt vikten? Är det rundbal, vad är diametern och vad är Ts halten?

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Vi hade en hel flock med hjortar i vår hage i vintras som stod och mumsade. Hästarna stod en bit bort och såg konfunderade ut....
Harar fanns det också gott om som åt ensilage, men det var när det var djup snö överallt. Känns osannolikt att vilda djur skulle våga sig fram innan det verkligen är slut på mat ute i skogen!
Var det första balen hästarna fick ute? Då kan de ju ha blivit lite överväldigade av all mat och smällt i sig massor vilket ju är vanligt när man börjar med fri tillgång. Det brukar lugna ner sig efter ett tag när de insett att maten inte tar slut.

Var stallägaren som sa att de väger 500-700 kg, vet inte om de vägt dom dock. I år är det nästan lika torrt som hö (även fast det i stort sett inte låg klippt alls innan de balades). Analys ej inskickad ännu.

Hannely:
Hjortar tror jag inte skulle få stå kvar. Min häst jagar undan både kor och annat som står där han inte tycker det passar.

Det var väl 4e balen i år tror jag, men alla har gått på fri tillgång tidigare. Tidigare i veckan åt de upp en hel bal på 2 dygn... :smirk:
Förra året gick det ju åt extra precis i början också, men inte alls så snabbt som nu! Genomsnittet förra vintern var ungefär en bal på fem dagar, men då var balarna blötare också.

Vi blir ju ruinerade om det ska fortsätta så här :crazy:

Okay!

Våra rundbalar pressar vi till 120 cm och Ts 72% i år vilket jag beräknar till c:a 350 kg/st.
Skulle kanske väga så man inte är för billig :crazy: tar 1.60/kgTs.

De räcker 5-6 dagar till 8 Islänningar på fri tillgång.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Är det ens möjligt?

Våra lösdriftshästar har nu slagit rekord och ätit upp en hel bal på 1½ dygn! Balarna väger 500-700 kg och de är fem hästar, unghästar till äldre.

Har de ätit 80 kg/häst under 40 timmar blir det då 2 kg/timme om de står konstant och äter, vilket de inte gjort. Det har visserligen slagit till med en ordentlig köldknäpp och de har inte satt hel vinterpäls ännu (alla går utan täcke).

Nu fick de en fjolårsbal igår (betydligt blötare, årets är nästan som hö) så får vi se hur snabbt den går åt.

När hästarna river och sliter i balen, kan inte storm och hård vind föra bort en hel del? Det har jag varit med om vid extrema väder.
Förutom att varm höst övergick i isvinterkyla, och hästarna fått en ätknäpp.

Var stallägaren som sa att de väger 500-700 kg, vet inte om de vägt dom dock. I år är det nästan lika torrt som hö (även fast det i stort sett inte låg klippt alls innan de balades). Analys ej inskickad ännu.

Hannely:
Hjortar tror jag inte skulle få stå kvar. Min häst jagar undan både kor och annat som står där han inte tycker det passar.

Det var väl 4e balen i år tror jag, men alla har gått på fri tillgång tidigare. Tidigare i veckan åt de upp en hel bal på 2 dygn... :smirk:
Förra året gick det ju åt extra precis i början också, men inte alls så snabbt som nu! Genomsnittet förra vintern var ungefär en bal på fem dagar, men då var balarna blötare också.

Vi blir ju ruinerade om det ska fortsätta så här :crazy:

Oj det var tunga balar (de kan ju vara så tunga men då brukar ensilaget vara ganska så blött). Det vanligaste är att de ligger runt 400 kg för hästar (stora balar) De kanske är väldigt stora då du skrev att ensilaget verkade ganska så tort? Gör som någon föreslog tidigare och mät omkretsen. Torrsubstansen kan du räkna ut genom att torka lite ensilage i micro/ugn.

Om man räknar då som du gör men utgår från att en bal väger 400 så är det endå 60 kg per häst (dragit av samma som du när det gäller spill osv) på 40 timmar. Det låter forfarande mycket.

Mvh

Tora

Hmm, ska jag ur minnet måtta upp diametern så skulle jag säga betydligt mer än 120 cm, 150-170 cm iaf. Höjden är alltid samma eller? I år som sagt nästan lika torrt som hö, så ts på 75-80%.

Förra året, men då blötare räckte de i 5 dagar i snitt på 5 hästar (alltifrån unghästar till "vuxna", från ponny till stor häst, men inga jättar. När det gick en ardenner där gick det betydlgit mer). Fri tillgång i skogshage på 5 ha.

Det är mycket skog runt balen och det kommer alltså inte ner jättemycket vind där. Skulle det föra iväg ensilaget så skulle man ju hitta en del i skogen runt, vilket jag inte sett något.

Har jag varit med om, då vi ett år testade fri tillgång. Det slutade med att hästarna käkade ett snitt av 35-40 kg per häst och dygn, vilket borde stämma med 80 kg per 40 timmar.:eek:

Fast de är alla vana vid fri tillgång och har gått på det tidigare, men aldrig ätit sådana här mängder!

Iofs, kunde dina få i sig det kanske våra har lyckats med det nu med övergångspäls och köldknäpp...

wow :eek: va mycket. vi har precis börjat med fri tillgång och har en nordis, en kallblodsnordis ,en travare och en new forest. De har hittills ätit 110kg på ett dygn. Men då blev det mycket spill,nu har vi byggt en foderhäck och då har det räckt mycket längre. Kanske för att två av dem nu går in över natten oxå.Vi har 10kg:s balar som vi lägger ut.Sedan vi byggde foderhäcken så har inte ens gått åt 80kg.Det känns ju så mycket såhär i början när man är van att ge dem max 10kg/dygn i var. Men det känns klart bäst att kunna ge dem så mycket de vill ha i grovfoder :banana:

Jag hade 2 hingstar och 2 valacker i en hage. Dom delade på en rundbal på 20 timmar!!!!!

Ja det var ju en del. Men det kan ju faktiskt vara kylan, att de går utan täcke/har ingen vintertpäls. Det låter ju mycket ändå och det kan ju vara som en del säger att älgar/rådjur varit framme när hästarna låtit balen vara

Hej K ;)

Hade ingen bra idé till förklaring, men det var ju en hel del. Men dom lugnar sig säkert, kanske den balen smakade extra gott man vet ju aldrig. Hur mycket betalar ni per kg, eller per bal?

//Nina

När de fick av fjolårsbalarna (blötare) och vi bytt plats för utfodring och det blivit varmare igen så går det inte alls lika mycket. Även sen vi bytt tillbaka till årets så har dte inte gått lika mycket, så det var nog bara något momentant. Men man funderar ändå på hur det är möjligt :eek:

Oj, vet inte riktigt vad vi betalar. Stallägarna som tar själva. Betalar för ensilaget och kallhyra för lösdriftsplatsen, men det brukar nog skifta lite hur mycket av hyran som är vad så att säga.

Är det ens möjligt?

Om de inte brukar få fri tillgång så kan de få tokfnatt i början när de får det och bara äta, äta och äta. Fast det borde synas på bukomfånget på dem. Hade ett sto som inte lämnade bunten till att börja med. Det lugnar ner sig när de märker att det alltid finns mat.

Dock låter det som en ovanligt hög vikt på er rundbal. Volymen för en stor rundbal är väl alltid densamma och i hö blir det väl en 200-300 kg. Så visst, om det är mycket vätska och blöt ensilage så kan det säkert väga en 600 kg. Men då får du ju räkna med att det blivit mycket vatten och mindre torrsubstans. Men även om det bara är 200 kg torrsubstans så är det ju ändå mycket för fem hästar på 1,5 dygn.

Hälsning Maja

Hade min lilla kille (halvblod, 155cm, ganska nätt) och en fjording (c-ponny) på lösdrift förra vintern och prövade då med fri tillgång, men det gick inte. Kommer inte ihåg exakt hur stora balarna var men en väldigt torr rundbal ensilage gick åt på i snitt fyra dagar. På två SMÅ hästar.

Och jag tror inte att andra djur åt av det då den stod inne i lösdriften.

Ullis

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var och tog ett nytt test för att kolla mina järnnivåer. Och gissa om min glädje när jag såg att Ferritinet återigen har tagit...
Svar
0
· Visningar
1 475
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Denna tråd hamnar lite mellan stolarna bland underforumen, så moderator - känn dig fri att flytta den! Är just nu arg så jag kokar...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 112
Senast: Luleå
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025