8 veckors vila

E

emgard98

Hej!
Min häst fick frakturer på bägge ben bak och har nu stått i 8 veckor. (4 veckor innan det hände skadan så hon har haft frakturerna i tot. 12 veckor) Har vart på strömsholm 2 gånger under den tiden och ska dit igen nu på måndag för att ta nya bilder och eventuellt börja sätta igång henne igen efter det. Hon har under den här tiden skrittats uppsuttet men stått i sjukhage förutom den här sista veckan då hon fått gått med de andra hästarna i stora beteshagen och vart ute på nätterna.

Så hur skulle ni börja sätta igång henne igen? :cool:

Hon har inte vart halt medan hon haft frakturerna och pigg som vanligt. Tappat mkt muskler och förståss kondition.

Sv: 8 veckors vila

Du får kanske instruktioner av veterinären hur du ska sätta igång henne, skulle jag tro. Min häst hade 2 månaders vila p.g.a en skada. Nu ska han sätta igång. Veterinären beodrade 2 veckor skritt och trav i en timme, mestadels skritt och bara på raka spår. Efter två veckor fick vi börja galoppera och andvända lite mer böjda spår.
Men en hel timme kan jag inte rida i det här varma vädret, det orkar varken jag eller pållen med.

*kl*man brukar väl säga att minst lika lång igångsättning som vilan har varit

min madame stod förra året i 3 mån... då la jag upp ett schema för hur jag skullke sätta igång henne... första vevkan var det skrittför hand 3förstadagarna med sadel, ca 30 min. sen uppsuttet 30 min sen ökades de på 3 veckan började jag trava korta pass.. ca 10 min på en timme... sen byggdes de på mer och mer.. när 3 månader hade gått hade jag kommit upp till att galoppera normalt inte rida hårda dressyrpass. jag tar de hellre lugnt med igångsättningen för då vet jag att hästen itne går sönder av den anlednigne iaf...

Du får kanske instruktioner av veterinären hur du ska sätta igång henne, skulle jag tro. Min häst hade 2 månaders vila p.g.a en skada. Nu ska han sätta igång. Veterinären beodrade 2 veckor skritt och trav i en timme, mestadels skritt och bara på raka spår. Efter två veckor fick vi börja galoppera och andvända lite mer böjda spår.
Men en hel timme kan jag inte rida i det här varma vädret, det orkar varken jag eller pållen med.

kanske ska tilläga att de sista tre veckorna av sin skada så hade han fått ridas i skritt och trav på raka spår, ca: 30 min/dag så han var ju redan lite igång.

veterinären tyckte vi skulle rida honom ca: 2 månader innan vi ska kolla honom igen för säkerhetsskull.

Hjesan,,,, ta det lungt och skrtitta i skogen 2-3veckor,, ca 30-40 min om dagen... och sen se hur om hästen bygger muskler,,, så kan man lägga in trav o galopp men ta det sakta och glöm inta att hästen behöver vila i mellen... lycka till:)

Uh, Va ner till strömsholm. Det ena hade blivit helt bra och var ej aktivt. Men tyvärr hade v-bak ej läkt något mer och kommer få lov att opereras på Torsdag =/. Hur stor risk är det egentligen att söva en häst? De är väl det man oroar sig mest för. För i övrigt är det ju inget stort ingrepp å ta bort den lilla griffelbensbiten. Dom snackade hela tiden om att det alltid är en risk att söva och återuppväcka hästar och bla bla. Någon som vet HUR stor risk det egentligen är? Händer det ofta att det kan gå fel? eller sällan? :crazy:

Halloj! Du verkar ha haft än mer otur än jag.
Hra haft en griffelbensskada på min häst. Har opererats, och är på återläkning. Har opererat häst en gång förut. Risken är inte jättestor. Det är vanliga ingrepp nuförtiden och metoderna för sövning, rutinerna för uppvak etc är ganska utvecklade.
Det innebär ju ALLTID en risk med sövning, men jag skulle inte vara alltför orolig eftersom det är vanligt med operationer på hästar nuförtiden och kunskapen är hög hos veterinärkirurgerna. Det kan också bli infektion vid operation, men det brukar också hållas i schack med pencillin och annat.
För mina hästar har det gått bra och de har varit som vanligt efteråt. Jag håller tummarna för att det går bra för din häst.

OKej =) Va bra. Får hoppas att det går bra, men det borde det väl göra tycker man. hehe. Dock så är operationen just den dagen min student är. Så då ska man gå å tänka på det hela dagen. blir lite jobbigt. Men men. Det är som du säger, veterinärena är vana och skickliga.

Hur lång tid tog det för din häst att bli bra från operationssåret? Vet sa att det skulle ta ca 2 veckor å sen tar dom bort stygnena och är det fint då så kan jag sätta igång henne.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar