8 månader - löper? Oo

L

LillJay

Jag hoppas inte att det är så här.. Hon är 8 månader, och pojkvännens brorsas hund är på henne som tusan där nere i det området. Slickar och har sej. Och det började igår. Jag har inte hittat något blod någonstans. Jag kollade med bomull, och bomullet vart typ brun mörkt =/

Betyder det, om hon nu ska löpa, att hon inte växer mer?
Hon är fortfarande så valpig..

Sv: 8 månader - löper? Oo

Jag hoppas inte att det är så här.. Hon är 8 månader, och pojkvännens brorsas hund är på henne som tusan där nere i det området. Slickar och har sej. Och det började igår. Jag har inte hittat något blod någonstans. Jag kollade med bomull, och bomullet vart typ brun mörkt =/

Betyder det, om hon nu ska löpa, att hon inte växer mer?
Hon är fortfarande så valpig..

Låt inte den unga damen träffa hanar på ett tag....

Hon kan växa mer, men ofta är det klart på höjden när de löpt första gången. Bredda och stabilisera sig kommer hon dock att göra med tiden även om hon löpt tidigt.

Min gd löpte med vid 8 månader och nog har hon vuxit efter det! Både på höjden och bredden. Men det är nog individullet.

Jag tänkte också att det är ingen idé att låta dem komma nära. Synd är det ju för hanen i huset just nu dock. Den ena hunden är gravid och den andra börjar löpa. Men han kan alltid åka härifrån , vilket jag hoppas för hundens bästa :)

Jag har hört om tikar som börjat löpa vid 6 månaders ålder, så nog kan en 8månaders löpa om det är så..

Som någon annan redan skrivit - är nog bäst att hålla henne avskiljd från hanar ett tag ;)

Min tik löpte första gången när hon var 6 månader.
Så det kan nog vara löp på gång.

Hon växte lite till efter första löpet. Men inte mycket. Men då är hon väldigt liten också och jag hade räknat med att hon skulle vara färdigväxt tidigt ändå.

Min gd löpte med vid 8 månader och nog har hon vuxit efter det! Både på höjden och bredden. Men det är nog individullet.

Vad menar du med gd? Gordonsetter, Grand Danois, Golden? Hopplöst när alla skriver förkortningar som inte är allmänt vedertagna. Ibland blir det helt obegripligt och ointressant då man får gissa sig till vilken/vilka raser som menas.

Gd är väl en rätt vanlig och almänt vedertagen förkortning av grand danois:)

Men jag förstår inte alltid lätt att ha koll på alla förkortningar. Kanske nån skulle göra en nålad förkortningstråd överst på forumet?

Borde ju inte vara så himla krångligt att ta en sekund eller några extra på sej och skriva hela namnet.....

Jaha och vilka forkortningar får man använda då? Är det bara hund ras förkortningar som är bannlysta? Eller är anda också allmänt vedertagna förbjunda? Det finns säkert många som inte förstår dem heller.
Det enklaste är väl om den som inte förstår ta reda på det och lär sig nåt nytt...hjärnan blir liksom inte full. Man untnyjar rätt lite under sin levnadstid :)

Vad menar du med gd? Gordonsetter, Grand Danois, Golden? Hopplöst när alla skriver förkortningar som inte är allmänt vedertagna. Ibland blir det helt obegripligt och ointressant då man får gissa sig till vilken/vilka raser som menas.

Jag har aldrig någonsin sett någon som skrivit "GD" och inte menat Grand Danois - och det är ju inte direkt ovanligt att man läser "GD" lite här och där.

Hur förkortar man gordonsetter?
Vem i hela världen ger sig på att förkorta "golden" som redan är en förkortning?

Jag har aldrig någonsin sett någon som skrivit "GD" och inte menat Grand Danois - och det är ju inte direkt ovanligt att man läser "GD" lite här och där.

Hur förkortar man gordonsetter?
Vem i hela världen ger sig på att förkorta "golden" som redan är en förkortning?

Jag hade mer eller mindre gissat att det var Grand Danois som menades, men tycker när man bara skriver intialerna i raserna är det ibland svårt. Grand Danois är ju inte så långt att skriva ut. Alla har ju inte heller koll på alla raser som finns. Golden, labbe, vavva och jämte t ex är ju vedertagna förkortningar och lätta att räkna ut vad som menas, men anser att bara begynnelsebokstäverna i rasen inte är det. Sedan finns det säket någon som skulle kunna förkorta gordonsetter gd eller gs.

Gd är väl en rätt vanlig och almänt vedertagen förkortning av grand danois:)

Men jag förstår inte alltid lätt att ha koll på alla förkortningar. Kanske nån skulle göra en nålad förkortningstråd överst på forumet?

Jag har sett förkortningen gd (GD) innan för Grand Danios, men då har man av texten, bilder eller att Grand Danois har varit utskrivet innan kunnat koppla det till just den rasen. I denna tråden fanns inget som fick mig att koppla förkortningen till just Grand Danios och jag hade ingen aning om att du hade en sådan.:)

Tycker ändå det blir jobbigt.

Isåfall har jag en ecs och en nf. Vad är det för raser tror ni? tycker det är krångligt iallafall och kan lätt bli missförstånd.

Isåfall har jag en ecs och en nf. Vad är det för raser tror ni? tycker det är krångligt iallafall och kan lätt bli missförstånd.

ECS = Engelsk Cocker Spaniel, antar jag. ESC är ju Escape-tangenten eller Eurovision Song Contest...

Hm, en nf... Är det en hund du har, så är det en New Foundland, är det en häst du har, så är det en New Forrest. ;)

Men dom är ju inte vedertagna förkortningar på något sätt, det är väl en rätt stor skillnad.

Vad är en "Golden"? Är det en "Golden" malawiciklid, eller en Achal Tekehäst som ser gyllene ut? Eller är det en Golden retriever?

(Skrivet lite med glimten i ögat, men lite kul var det att du själv använde en förkortning.)

Senast ändrad:

Va? Vad är det för skillnad på att förkorta newfoundland till nf och grand donuis(stavas?) till gd?

Skillnaden för mig är att jag har sett förkortningen GD hundratals gånger, och ofta använt den själv, medan du är den enda jag vet som använt förkortningen NF. På New Forest har jag dock sett det.

okej, men jag har aldrig sett förkortningen GD eftersom jag inte är intresserad av den rasen. så enklast blir ju ändå om man skriver hela namnet. själv använder jag aldrig förkortningar på hund/häst-raser. onödigt med missförstånd.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 961
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 560
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 653
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka