7mån golden som haltar på ena fram.

Skogstrollet

Trådstartare
Min tik har setts halta två gånger den senaste veckan efter lite mer motion än vanligt (den ena gången av hundvakten). Jag är nu väldigt orolig eftersom jag haft sån otur med mina tidigare djur och en bekant precis tagit bort sin 7mån labbe pga grava AD-fel.

Tänkte rådfråga med veterinär såklart, men är också nyfiken på vad ni vet om detta?

Tiken haltar inte i rörelse utan efter att hon kommit in, vilat och ska resa på sig igen. När hon rört sig en stund så försvinner hältan. Det är på ena fram. Har gått igenom tassarna efter sprickor eller sår och inte hittat något.

Är det AD *gulp* eller låter det mer som växtvärk?

Det finns mycket info om HD, men AD var det värre att hitta något om.

Sv: 7mån golden som haltar på ena fram.

Kan det vara växtvärk, många större hundraser får det p.g.a de växer för fort. Min kompis stora schäferhane hadde liknade symton och då var det växtvärk , han visar inga tecken längre(han är 2 år nu). Jag har haft en hund med kraftig utbredning på Ad, fick ha kvar henne tills hon blev 7år. Fick ta det lite lugnare med henne än med de andra hundarna.

Min hund har liknande problem och vi har nu varit hos vet. 2 ggr och ska dit en tredje om två veckor. Ett råd som jag fick av min vet är att ge c-vitamin, alltså ester c som inte är lika surt som vanlig c-vitamin (finns att köpa i hälsokostaffären). Samt självklart antiinflammatoriskt o.s.v. Ett annat råd jag fick är att hålla hunden i stillhet. Min hund får alltså numera aldrig vara lös eller plumsa i snö (vilket vi självklart försökt hålla honom från ända sedan vi märkte att han var halt). Växtvärk kan hålla på länge och i vårt fall har det troligtvis blivit en benhinneinflammation.
Gå till vet och se till att göra en ordentlig undersökning samt röntgenbilder.
Lycka till!

Frambenshälta kan vara mycket... Det kan vara växtvärk (typisk ålder) eller som du skriver, AD. Det kan också vara hjärtfel som yttrar sig som hälta (då brukar man dock kunna se att hunden har dålig syresättning, mao blå tunga eller är slö...)
Men det kan också vara andra skelett- och ledsjukdomar...
Min grabb drabbades av grav frambenshälta vid 5 månaders ålder (stor ras) Fick smärtstillande som inte hjälpte, röntgades utan resultat. SKREK vid manipulation (när man drog i) frambenet men inget resultat på röntgen - som sagt.
2 månader senare och 4 röntgenomgångar senare kunde man ÄNTLIGEN se att det var en lös benbit i bogleden (bogleds osteochondros) som orsakade hältan. Han opererades en månad senare och ett år efter operationen var han helt återställd.

Hoppas att det går bra för din vovve...!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
X
Hästvård Pållen har roat sig med att skutta ut ur hagen ett par gånger, vilket inte var så bra... :mad: Efter detta blev han svullen/varm i...
Svar
1
· Visningar
1 615
Senast: TaylorSwift
·
Övr. Hund Jag behöver lite hjälp, råd och peppning. Min goldentik på 10 månader får bara mer och mer problem. För ca två månader sedan haltade...
Svar
11
· Visningar
11 275
Senast: Shafali81
·
Övr. Hund Min hund är halt lite från och till nu i några dagar. Hon haltar efter att hon har legat ner eller när hon har varit ute och gått långt...
Svar
6
· Visningar
1 338
Senast: Ambra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama