70 dagars test ?

J

JosefineIsabella

Hej, vet inte om jag lagt tråden rätt men 70 dagars har ju med avel och göra så...

Det är så att jag är påväg att köpa en häst som gått 70 dagars test i tyskland som treåring, han fick rätt dåliga poäng vad jag har förstått och är nu en femårig valack. Betyder hans "dåliga" poäng i testet att han är en mindre bra häst? Har noll koll på sånt här, någon som kan ge lite tips eller försöka förklara? Här är resultatet, han heter Selinas. Jag har ingen koll på vad som är bra poäng men eftersom han verkar ha lägst så antar jag ju att det knappast är bra poäng han fick.. Tanken är att vi ska börja tävla hoppning och lite dressyr tillsammans...
http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.de/Hauptseiten/Ergebnisse 2007/Ergebniss_210607.html
 
Sv: 70 dagars test ?

Bra stam på din nya kille,gillar hans pappa och står forfarande i valet o kvalet om jag ska betäcka med honom i år.
Om han ska var ridhäst spelar det väl ingen roll om hans poäng på 70 dagars var lite dåliga och någon vettig ägare har ju redan tagit beslutet att han inte duger för avel,men för det så behöver han ju inte vara en dålig ridhäst.
 
Sv: 70 dagars test ?

Hans poäng är verkligen inte bra, riktigt urusla faktiskt. Han verkar ha mycket dåligt temperament.Här kommer en översättning

Slutpoäng:
Dressyrindex 67.83 Plats 16/16 hingstar som fullfäljde provet
Hoppindex 69.67 16/16
Totalindex 68.03 16/16

Betyg från de personer som haft hand om hästen under de 70 dagarna:

Karaktär 5.00 Genomsnittspoäng på alla hingstarna 8.44

Temperament 5.00 genomsnitt 7.78

Prestationsförmåga 5.00 Genomsnitt 7.59

Konstitution 5.00 genomsnittet 7.78

Trav 5.00 genomsnittet 7.00

Galopp 5.50 genomsnittet 7.35

Skritt 4.00 :eek: genomsnittet 7.00

Ridbarhet 5.00 genomsnittet 7.39

Hoppanlag 5.33 genomsnittet 7.19

Betyg slutprov:

Trab 6.17 genomsnittet 6.89

Galopp 6.00 genomsnittet 7.28

Schritt 6.83 genomsnittet 7.16

Löshoppning 6.67 genomsnittet 7.34

Terräng -Hoppning 6.67 genomsnittet 7.41

Terräng-Galopp 5.67 genomsnittet 7.44

Betyg från testryttare:

Ridbarhet 5.50 genomsnittet 7.44

Hoppning 5.25 genomsnittet 7.29

Detta är en av de värsta 70-dagarstestpoäng jag sett på länge, ska du få hästen gratis ? Ingen häst jag hade lagt några pengar på....
Sedan håller jag med Dobbis om att hans far är en pärla .
 
Senast ändrad:
Sv: 70 dagars test ?

gällande temperamentet.. räknar de in hur han är att hantera då i det vardagliga också eller är det bara under ryttare?
 
Sv: 70 dagars test ?

Jag förbryllas faktiskt, han verkar jättetrevlig, lite busig men väldigt snäll och social och ja, trevlig att rida och ha att göra med. Men som någon skrev, han kanske inte var färdig för uppgiften? :confused:
Mycket kan väl också hända på två år, vem vet var han varit. Han kom till Sverige för någon vecka sen. Men han kanske blev trevligare efter kastrering? Usch vad jobbigt det här blev, han är verkligen en av de trevligaste hästarna jag träffat. Och jag är ganska säker på att det verkligen är han då han är brännmärkt med saschen - anhalt märke.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 70 dagars test ?

Vad ska du ha honom till och vad har han gjort efter testet?

Det är nästan konstigt låga siffror han har. Vem köper du hästen av? Säljaren borde kunna redogöra för varför han har så usla resultat. Det är nåt skumt när en häst har nästan 5:or rakt igenom!?

Positivt är att jag gillar hans morfar, har sett många fina hopphästar e Kolibri!

Han är inte visad på någon körung, utan har bara gjort 70-dagarstest...
 
Sv: 70 dagars test ?

Men om du verkligen tycker om hästen så ska väl inte dom siffrorna hindra dig.

Om hästen inte var visad hade du ju förmodligen varit intresserad iaf.

Se på hästen med samma öga som på dom andra hästarna du provrider, och är detta den bästa hästen för dig så slå till.

Han är ju faktiskt valack, det enda som spelar roll är hur hästen är idag och dess framtidsutsikter.
 
Sv: 70 dagars test ?

Tanken är att han ska bli allroundhäst och att vi ska kunna tävla både lite hoppning och dressyr. Han har gått på lösdrift ett tag trodde ägaren.
 
Sv: 70 dagars test ?

Men om du verkligen tycker om hästen så ska väl inte dom siffrorna hindra dig.

Om hästen inte var visad hade du ju förmodligen varit intresserad iaf.

Se på hästen med samma öga som på dom andra hästarna du provrider, och är detta den bästa hästen för dig så slå till.

Han är ju faktiskt valack, det enda som spelar roll är hur hästen är idag och dess framtidsutsikter.

:bow::bow::bow:
Och som min tränare brukar säga, jag ska ju rida på hästen inte på papprena.
 
Sv: 70 dagars test ?

På ett 70-dagars ska man läsa slutindex med viss reservation för där bedöms hingstarna mot varandra i gruppen till skillnad mot 30-dagars.
Ibland förekommer det att man på de mindre Landesgestüten (som det gäller i det här fallet) inte får tillräckligt med anmälda hingstar till sitt 70-dagarstest så att de kan genomföras. Då gör man som så att man plockar in några egna unghingstar som inte har varit tillräckligt bra som hingstämnen och fyller upp så de kan hålla testet (jag tror att de ska vara minst 15-16 stycken). Har han plockats med som utfyllnad har inte förberetts för detta prov.
Detta gör att de hyfsade hingstar som finns med på ett sådant test får mycket bra (för bra) slutsiffror.
 
Sv: 70 dagars test ?

Jag har ju sett ganska många av de han gick med (Rob Roy, Sarotti, Canterbury, Mighty Magic och Colorit) och ingen av dem har fått superpoäng. Segerhingst med ca 120 i snitt är ju eg inget att hurra över så överbedömda tror jag inte de är, snarare tvärtom!? Ovanligt låga poäng på dem.

När jag satt och kollade igår så ser det dock inte helt ovanligt ut med så låga poäng om på TS häst. Det jag tycker är konstigt är att han fått 5 på det mesta. Nåt borde ju vara bättre?

Hittade bla en Quido Z e Quick Star - Landgraf som fått 25 i gemensamt, 33 i dressyr och 32 i hoppning och en Don Cruso e Don Frederico - Lauries Crusador med 62, 74, 62.

Det fanns gott om riktigt usla resultat som sagt var.
 
Sv: 70 dagars test ?

Det som hände igår är det förflutna. Det som händer idag är NU! Det är i nuet som hästar lever. Det borde vi människor också. Vi har mycket att lära från vår läromästare, hästen.

Det testet som din eventuella framtida häst gjort kan ha berott på många faktorer. Han var kanske inte redo. Hästar utvecklas olika, precis som vi människor. Han kanske inte trivdes tillsammans med ägaren eller den som visade honom.

Låt inte detta papperet hindra dig från att köpa denna förmodligen mycket fina häst. Du har väl varit och träffat och provridit honom? Han hade väl inte så usla gångarter eller så kasst temperament som för två år sedan? Mycket kan hända på två år. Det viktigaste är att DU trivs med hästen.

Har du aldrig hört talas om "den lilla fula ankungen"? Din "ankunge" kommer säkert växa upp och bli en riktigt fin blomma ska du se.
 
Sv: 70 dagars test ?

Vad skönt med lite uppmuntrande ord! Jag tror och hoppas att du har rätt! :laugh:
Imorgon ska han till klinik och besiktas, går han igenom ua följer han med hem! :love:
 
Sv: 70 dagars test ?

Hur går ett 300-dagars test till egentligen??? Nån som vet? Vilka blir uttagna till ett sånt?
 
Sv: 70 dagars test ?

Det är Celle som gjorde det på sin egen station och bara på sina egna hingstar.
 
Sv: 70 dagars test ?

Ja alltså nu vet jag lite mer vad Celle är, surfade runt lite... (kanske borde ha vetat det...) :cool:
men varför 300 dagars test!?? Vad gör dom då och vad krävs det att dom ska göra det testet??
Någon som kan berätta mer om det där testet? :)
 
Sv: 70 dagars test ?

Dom gjorde de på alla sina lovande 3-åriga hingstar, man kan mer kalla det ett års utbildning av beridare som sedan utvärderades, dels under tiden och på slutprov.
 
Sv: 70 dagars test ?

Så en häst som gjort ett sånt test har då ridits och utbildats kan man säga under ett år (under typ hela det året dom är tre då typ?)? Väljs dessa hästar ut speciellt då till detta test?? Denna häst jag vet om fick ganska dåliga resultat, men det måste ju ändå ha varit bra att genomgå då detta test?? :-)
Vart kan man läsa mer om hur detta test går till, eller vet du nåt mer :-)??
 

Liknande trådar

Avel Kan en svenskägd tyskfödd (svenskreggad) åka ned till Tyskland och gå 70-dagars? Han är 7 år i år, har för mig att resultat från det...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: KickiH
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp