7 i tölt..

Amore

Trådstartare
.. hur skulle det se ut på en bedömning? Någon som har en bild på en häst i tölt som fått 7 för sin tölt. (Inte tävling) Eller en bild som kan visa på hur tölten skulle se ut på ett ungefär...

(Eller en beskrivning :idea:)

Sv: 7 i tölt..

En bild säger inte så mkt, sedan får man ju 10 sträckor på sig att visa upp hästens bästa sidor på.
Jag har dock fått för mej att hästen ska ha någorlunda ökad tölt, men givetvis ska man försöka kompensera hästens svagare sidor, så om den har en fin ellantölt visar man mest den exempelvis.
Hjälpte inte dig så mkt men kände för att skriva det iaf.

Här har du bra beskrivningar på vad som premieras eller avses för vissa poänger (tölt börjar på sid 16):
http://www.icelandichorse.se/new/avel/FIZOsvensk.pdf

För en sjua finns kommentarerna:
7,0: - Delvis medelgod tölt, men ojämn.
- Korta steg, särskilt i bakbenen.
- Travaktig, men ganska bra tempo.
- Passaktig, men ganska bra tempo och aktion.
- Ojämn takt (rollar) i vanliga tempon.
- Jämn fyrtakt, upp till mellantempo, men gångarten är inte imponerande (liten aktion, korta steg)

Bra att du fick mer exakt svar.

På visning har man bara poängen 5-10, på tävling 0-10, så det är ju viss skillnad.
Jag har märkt att många hästar som har bra bedömning inte presterar så bra på tävlingar, så det är svårt att jämföra dessa grupper.
Många tycker ju att en häst ska ha bra ridbarhet, speciellt de man avlar på, & en häst med bra ridbarhet borde ju prestera någorlunda bra på en tävling oxå kan man tycka.

Bra att du fick mer exakt svar.

På visning har man bara poängen 5-10, på tävling 0-10, så det är ju viss skillnad.
Jag har märkt att många hästar som har bra bedömning inte presterar så bra på tävlingar, så det är svårt att jämföra dessa grupper.
Många tycker ju att en häst ska ha bra ridbarhet, speciellt de man avlar på, & en häst med bra ridbarhet borde ju prestera någorlunda bra på en tävling oxå kan man tycka.

Det kan man verkligen tycka ;)

A om man säger så här (om man får vara tjatig... :devil:) 5 på tävling är ju "godkänt", finns det någon "godkänt-gräns" på en bedömning. Förutom att 7,5 borde bli 2-klass (eller är det 7,75?? som man iof inte kan få som poäng...) och 8 blir 1-klass.

(Jag vet att totalen måste vara 7,5 resp 8 för de olika klasserna ;))

Det kan man verkligen tycka ;)

A om man säger så här (om man får vara tjatig... :devil:) 5 på tävling är ju "godkänt", finns det någon "godkänt-gräns" på en bedömning. Förutom att 7,5 borde bli 2-klass (eller är det 7,75?? som man iof inte kan få som poäng...) och 8 blir 1-klass.

(Jag vet att totalen måste vara 7,5 resp 8 för de olika klasserna ;))

7,5 är medel/godkänt på avelsbedömning.

Klass 1 och 2 är borttagna från avelsbedömningarna sedan flera år tillbaka. Gränsen för stamboksförning går för ston vid 7,50, för hingstar vid 8,0.

Sen får du inte glömma att läsa de enskilda poängerna, där finns mycket mera information med tanke på koeffecienterna/ viktningen!!
Det blir så eftersom tölten står för 15% i ridbedömningen, följt av pass på 9%. Trav är värt 7,5, galopp 4,5 och skritt futtiga 1,5. Ridbedömningen som helhet står för 60% av totalbedömningen.

Som en kort sammanfattning så kommer hästar med pass att gynnas, och många gånger kan du se hästar med grymt låg passpoäng - men även en 6 kan vara avgörande för att komma in i stambok. Det gör också att man kan "taktikvisa" en häst; om tölt/ pass tränas mycket kan det göras på bekostnad av trav eller galopp (beroende på hästens förutsättningar).

Att jämföra avel (fizo) med sport (fipo) är grymt svårt. Tempo och sätt att visa + kraven i respektive reglemente är väldigt skilda.

Klass 1 och 2 är borttagna från avelsbedömningarna sedan flera år tillbaka. Gränsen för stamboksförning går för ston vid 7,50, för hingstar vid 8,0.

Sen får du inte glömma att läsa de enskilda poängerna, där finns mycket mera information med tanke på koeffecienterna/ viktningen!!
Det blir så eftersom tölten står för 15% i ridbedömningen, följt av pass på 9%. Trav är värt 7,5, galopp 4,5 och skritt futtiga 1,5. Ridbedömningen som helhet står för 60% av totalbedömningen.

Som en kort sammanfattning så kommer hästar med pass att gynnas, och många gånger kan du se hästar med grymt låg passpoäng - men även en 6 kan vara avgörande för att komma in i stambok. Det gör också att man kan "taktikvisa" en häst; om tölt/ pass tränas mycket kan det göras på bekostnad av trav eller galopp (beroende på hästens förutsättningar).

Att jämföra avel (fizo) med sport (fipo) är grymt svårt. Tempo och sätt att visa + kraven i respektive reglemente är väldigt skilda.

Ligger gränsen för hingstar inte på 7,75 för stamboksföring längre?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London