60cm spis där det varit 70cm?

Kakis

Trådstartare
Jag var och tittade på en lägenhet igår som jag gillade, dock var det en gammal spis där och den var 70 cm bred. Nu har jag kikat lite på spisar men en induktionsspis på 70 cm var väldigt dyr så nu funderar jag på om det finns någon distans eller liknande man kan sätta så man kan använda en standard 60 cm spis istället för att ta en 70 cm.

Alternativet kunde ju vara att sätta in ett skåp med inbyggnadsugn och en lös häll istället men jag tror det blir svårt att passa in då det är originalskåpen från 50-talet som sitter där, någon som har ideér eller erfarenhet av att göra något liknande?

Sv: 60cm spis där det varit 70cm?

Knö in ett bakbords-skåp där kanske? Om det inte redan finns ì köket alltså.

Oftast hamnar den mindre spisen snett under fläkten då fläkten förmodligen är lika bred som den gamla spisen och det är lättare att montera spisen med utfyllnad på bara en sida, inte så snyggt enligt mig men det är ändå inte så många som upptäcker det. :)

Bänkskivan måste ju också anpassas till den mindre spisen så frågan är ju om det lönar sig att välja en billigare spis och behöva byta bänkskiva istället för att ta en nog stor spis. En tio centimeters skarv närmast spisen blir inte lika snygg uppe vid bänkskivan som vid skåpen/lådorna närmast spisen där det kan räcka med att måla den i rätt färg för att den ska smälta in.

Kan ju tillägga att det finns ingen fläkt, det kommer jag att montera om det blir aktuellt och att det är diskbänk på ena sidan och en ganska sliten bänkskiva som är ca 50 cm bred på andra sidan, så det är inget större problem att byta bänkskivan.

image

Senast ändrad:

Då är det en smal sak att fylla ut utrymmet mellan spis och lådor. Allt du behöver är egentligen en slät front målad i passade kulör, lämna bara tomt bakom och mot spisen. :)

Då är det en smal sak att fylla ut utrymmet mellan spis och lådor. Allt du behöver är egentligen en slät front målad i passade kulör, lämna bara tomt bakom och mot spisen. :)

Det känns ju inte så avancerat :) Tack för hjälpen! Nu ska jag räkna lite till på det och se hur mycket jag kan tänka mig att ge för bostaden innan jag ger mig in en ev. budgivning.

Jag som är bakfantast hade gjort ett bakbord och ställt in imellan, dessutom eftersom köket inte är tokstort. Annars funkar det ju utmärkt att sätta igen med en slät bit som någon annan föreslog.

Bänkskiva finns många fina på IKEA, de färdiga kostar 269/399kr för den kortaste. Du får en bit över kanske men det gör ju inte så mycket när den inte är så dyr, eller så kanske den går att såga till och använda som passbit emellan spis och skåp!

Värt att tänka på är ju att det är ganska trångt på hällytan med 60 cm spis när man har många pannor och kastruller igång. Kanske en 70s häll med en 60 inbyggnadsugn under kan vara ett (billigare?) alternativ än en 70s spis?

Jag som är bakfantast hade gjort ett bakbord och ställt in imellan, dessutom eftersom köket inte är tokstort. Annars funkar det ju utmärkt att sätta igen med en slät bit som någon annan föreslog.

Bänkskiva finns många fina på IKEA, de färdiga kostar 269/399kr för den kortaste. Du får en bit över kanske men det gör ju inte så mycket när den inte är så dyr, eller så kanske den går att såga till och använda som passbit emellan spis och skåp!

Baka gör jag bara till jul en sats pepparkakor och en med lussekatter, så bakbord känns lite onödigt för mig. Ska jag sätta in ny bänkskiva blir det Virrvarr för att behålla 50-talsskänslan.

Värt att tänka på är ju att det är ganska trångt på hällytan med 60 cm spis när man har många pannor och kastruller igång. Kanske en 70s häll med en 60 inbyggnadsugn under kan vara ett (billigare?) alternativ än en 70s spis?

Ja det har du rätt i, jag har ju en 80 cm bred häll nu och det är härligt med gott om plats, men samtidigt är lägenheten en liten 2:a som jag om jag köper den ska bo själv i så det blir ju inte så mycket matlagning när man är själv. Men det tå att funderas på. Tack för inspirationen :)

På bilden tyckte jag den gamla spisen såg helt ok ut, så innan du bestämmer dig för att byta tycker jag nog att du kan ge den en chans. Varför byta en fullt fungerande spis (jag antar att den funkar)?
Med tanke på både miljö och plånbok borde det ju vara bättre att behålla den gamla.

Du säger i ett inlägg att du vill behålla 50-talskänslan i köket. Nu är ju inte den nuvarande spisen 50-tal direkt, men jämfört med en induktionsspis så är den ju ändå betydligt närmare 50-talet.

Anledningen till att jag vill byta är att jag är van vid induktion och tycker det är drygt att laga mat på en vanlig spis. Så det är av ren bekvämlighet ;)

Vi håller ju själva på med köksrenovering (finns på hemsidan/bloggen) och när jag kollade i olika forum ang. induktionsspis verkade de allra flesta vilja ha vred istället för touchknappar (som de upplevde strulade om det kokade över m.m.). Jag var in på en vitvaruaffär där de inte trodde mig men villigt provade att hälla lite vatten över touchkontrollerna då spisen var igång och mkt riktigt slog den av och gick inte att starta på flera minuter...:crazy:

De enda fristående induktionshällar jag hittade som hade en annan lösning (ser ut som en silverfärgad hockeypuck) var Neff och Gaggenau (svindyr). Vi valde en spis istället (SMEG) där vred verkar vara standard för de flesta märken. Ett tips kan ju vara att importera från Tyskland, det var nästan halva priset inkl. frakt. Neff-induktionshällen fanns också till ett någorlunda rimligt pris (åtminstone jämfört med Gaggenau).

Jag vet inte hur du känner för vred v.s. touchknappar men det kan ju vara ett argument för att lägga ut pengar för en 70 cm spis....Där finns ju en hel del "nostalgi"-modeller om man vill ha ett sådant utseende.

Jag har haft en 80cm induktionshäll med touchknappar från AEG sedan 2006 och har inte upplevt några problem med touchknapparna alls med den. Detta är bara på tankestadiet än så länge men jag tror jag kommer att lägga bud på lägenheten för den tilltalade mig verkligen, trots att köket har lägre standard än jag vant mig vid ;) Men det är intressant att få andras erfarenheter och åsikter.

kl

Det problemet med vatten över touch knapparna har jag heller inte märkt, trots att det kokat över för mig, jag har en induktionshäll från IKEA. Dock är de stora "plattorna" längst in och det är ju oftast där man kokar vatten.

Vi bytte från 70 till 60 spis när vi köpte vårat hus. Vi köpte till ett knivställ som vi satte bredvid spisen.
20101102020.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 643
Hemmet I mitt torp är måtten lite udda. Jag har en smal spis - 50 cm och bredvid den ett 60-skåp. Jag är inte nöjd med spisen men den har...
2
Svar
33
· Visningar
3 399
Senast: avslutat medlemskap
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 774
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka