Vastgota
Trådstartare
Hej! Min valp vill inte äta! Västgötaspets, 6 månader. När vi fick honom vid 8 veckor åt han "sådär" av fodret vi fått från uppfödaren (Halla bruks färskfoder). Vi bytte till Sund hundmat, och han blev genast matglad. Ännu mer när vi sedan gick ned till tre ggr om dagen, och senare två. Senaste veckorna har han blivit allt mer tveksam till att äta. Har försökt vänta ut honom (åt han inte så tog vi bort maten och så fick han inget förrän nästa mål), funkade inte. Har försökt att endast ge en gång om dagen (han äter normalt två ggr), men ingen skillnad. Har försökt ge maten i toarullar så han måste leta fram den, funkade några dagar. Upptäckte att han gillar rå morot, och gett lite tillsammans med maten, funkade några gånger.
Han går fram till maten, nosar, och vänder bort huvudet. Godis tar han utan problem, är glad och pigg, och har inte magrat märkbart. Men en västgöte skall ju vara matvrak! Vi har innan tränat att han skall vänta på varsågod innan han äter, kan det ha blivit för mycket? (vi kräver inget sånt nu) Har försökt ha is i magen, borde jag ta honom till veterinär?
Han går fram till maten, nosar, och vänder bort huvudet. Godis tar han utan problem, är glad och pigg, och har inte magrat märkbart. Men en västgöte skall ju vara matvrak! Vi har innan tränat att han skall vänta på varsågod innan han äter, kan det ha blivit för mycket? (vi kräver inget sånt nu) Har försökt ha is i magen, borde jag ta honom till veterinär?