6-mån valp slutat äta

Vastgota

Trådstartare
Hej! Min valp vill inte äta! Västgötaspets, 6 månader. När vi fick honom vid 8 veckor åt han "sådär" av fodret vi fått från uppfödaren (Halla bruks färskfoder). Vi bytte till Sund hundmat, och han blev genast matglad. Ännu mer när vi sedan gick ned till tre ggr om dagen, och senare två. Senaste veckorna har han blivit allt mer tveksam till att äta. Har försökt vänta ut honom (åt han inte så tog vi bort maten och så fick han inget förrän nästa mål), funkade inte. Har försökt att endast ge en gång om dagen (han äter normalt två ggr), men ingen skillnad. Har försökt ge maten i toarullar så han måste leta fram den, funkade några dagar. Upptäckte att han gillar rå morot, och gett lite tillsammans med maten, funkade några gånger.

Han går fram till maten, nosar, och vänder bort huvudet. Godis tar han utan problem, är glad och pigg, och har inte magrat märkbart. Men en västgöte skall ju vara matvrak! Vi har innan tränat att han skall vänta på varsågod innan han äter, kan det ha blivit för mycket? (vi kräver inget sånt nu) Har försökt ha is i magen, borde jag ta honom till veterinär?

En tanke slog mig precis – kan det vara att han börjar bli könsmogen? Vissa kissfläckar är vääääldigt intressanta... Lyfter på benet gör han dock inte än.

Hej! Min valp vill inte äta! Västgötaspets, 6 månader. När vi fick honom vid 8 veckor åt han "sådär" av fodret vi fått från uppfödaren (Halla bruks färskfoder). Vi bytte till Sund hundmat, och han blev genast matglad. Ännu mer när vi sedan gick ned till tre ggr om dagen, och senare två. Senaste veckorna har han blivit allt mer tveksam till att äta. Har försökt vänta ut honom (åt han inte så tog vi bort maten och så fick han inget förrän nästa mål), funkade inte. Har försökt att endast ge en gång om dagen (han äter normalt två ggr), men ingen skillnad. Har försökt ge maten i toarullar så han måste leta fram den, funkade några dagar. Upptäckte att han gillar rå morot, och gett lite tillsammans med maten, funkade några gånger.

Han går fram till maten, nosar, och vänder bort huvudet. Godis tar han utan problem, är glad och pigg, och har inte magrat märkbart. Men en västgöte skall ju vara matvrak! Vi har innan tränat att han skall vänta på varsågod innan han äter, kan det ha blivit för mycket? (vi kräver inget sånt nu) Har försökt ha is i magen, borde jag ta honom till veterinär?
Ta hunden till veterinären om han verkar allmänpåverkad och inte verkar normal, i annat fall hade jag avvaktat. Det är mycket som händer i kroppen på hunden i den åldern.

Ger ni honom något annat utöver maten? Kan han ha lärt sig att om han matvägrar så sticker matte till honom godis istället för att matte mår dåligt för att han inte äter? Många blir frestade att truga i hundarna mat genom att ställa fram godsaker så fort hunden inte äter den vanliga maten och då lär de sig på två röda hur man manipulerar sin människa.

Hundar svälter sig sällan sjuka så vida de inte redan är sjuka, så om han inte verkar allmänpåverkad hade jag fortsatt ha is i magen. Håll koll på vikten bara iom att han fortfarande är i växande ålder. Det är sällan skadligt för en ung hund att vara lite på det smala hållet (hellre det än lite för fet) men de ska ju inte bli magra heller.

Vissa hanar kan vara sena med benlyft. Det kan mycket väl vara så att han har uppmärksammat löptiksdoft. Vissa hanar äter mycket sämre då. Men börja inte lägga i en massa olika i maten, då kommer han bara att vänta på "nyheter" hela tiden och blir det inga sådana så äter han inte. Är han pigg och inte magrar så hade jag avvaktat lite med veterinärbesök.

Våran har aldrig varit särskilt matglad (nu också 6 månader) men pillar i sig det hon behöver då hon har torrfoder framme jämt (valpfoder fortfarande då det mer energi i). Har med tidigare hundar aldrig kunnat ha fodret framme men det verkar vara det enda som funkar med henne, när jag gav henne vissa tider så åt hon inte då hon är lättdistraherad och inte hade matro. Hon får blötfoder en gång om dagen, ibland äter hon upp det, ibland får det stå ett tag och ibland får jag slänga det, hon är en sån som går och småäter lite när fodret står framme vissa dagar äter hon knappt nåt och andra dagar äter hon mer.

Mycket möjligt att din kille blivit intresserad, min förra hund som var super-matglad blev ointresserad av mat när det var löptikar i området men det gick över efter några dagar.

I 6 månaders-åldern händer mycket i kroppen på en unghund. Hormonerna börja sakta spöka och kroppen har dessutom till största delen vuxit färdigt på höjden. Detta genererar ofta mindre matlust :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 080
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 844
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka