6 årig Nordsvensk

C

CarolineNSV

Hej! Blev precis medlem här eftersom jag tyckte att det diskuterades så bra. :)

Är på väg att köpa en nordsvensk 6 år. han är inkörd och lyssnar på kommando jätte bra. han är dock inte grundligt inriden, man kan sitta, och rida, tala om kommandona men han lyssnar ännu inte på skänkeln.

Frågan lyder, hur lär jag min häst att börja Lyssna på skänkelhjälp? Behöver jag nödvändigtvis ta hjälp av en "tränare". Eller kan jag arbeta med detta själv?
Jag har försökt hitta sidor att läsa om detta men egentligen inte hittat några.
Tänkte om ni hade några smarta svar ;)

MVH Caroline

Sv: 6 årig Nordsvensk

Instruktör aär alltid bra, men en häst som lyssnar bra på röstkomandon är oftast mkt lätt att lära ex skänkelhjälper. Om du ger tydliga hjälper samtidigt som du använder ett ord han förstår, så kommer han snabbt förknippa hjälpen med rörelsen. Lycka til!

Instuktööör heter det, jag är mästare på att "tappa" ord. :)
Javisst är det det bästa!
Men som du säger är det så ja hade tänkt. Jag hoppas att det går vägen! ;)

Kan du alla röstkommandon? Jag är dålig på det.

Har du själv en nordsvensk?

Hej!

Jag har en två-åring som är korsning nordsvensk/exmoore. Hon lyssnar jättebra på allt jag säger. Fast jag hittar på egna kommandon efterhand... Just nu övar vi på "tömkörning" i hagen, utan tömmar! Jag går bakom med en lång pinne och försöker styra med pinne och röst. Hon är jätteduktig! Vi höll på i säkert 15 minuter igår innan hon "slet sig" och sprang av sig. Lite kofösarstil över det hela, men vi ska utvecklas! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Alla använder ju inte samma röstkomandon så du får nog ta reda på vad just denna hästen kan...

Jag har två nordsvenskar, ett 5-årigt sto och en 2-årig valack...

jag vet inte , men jag ska bara säga vad jag gör med min unghäst .han var inte så värst inriden när jag köpte honom, jag övade mkt från marken med honom gick jämte honom fick honom o slapna av , longerade honom m.m man det var bara vad jag gjorde :angel:

Instruktör är ju också väldigt bra :);)

jo det är precis det jag tänkt mig att jag ska göra, först tänkte jag ta promenader så vi lär känna varandra från marken, sedan promenader på hästryggen. Och till longering. kanske löshoppa lite. Allt för att det ska Älskas av hästen!
Detta är nämligen en stor herre! Inte så hög (154) men ett Kraftpaket!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 055
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj. För...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 918
Senast: mackan
·
Dressyr Vet inte riktigt om denna skulle ligga under Dressyr eller Ridning, ber om ursäkt om det blev fel nu! Jag har någon gång för lääänge...
Svar
9
· Visningar
6 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka