5åring som lättar fram när det blir jobbigt

Mistyn

Trådstartare
Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar hon, manar man på (försiktigt) lättar hon fram. Och blir bara värre och värre. Någon som har tips eller erfarenhet av detta? Gäller det bara att avsluta innan hon blir för trött eller hur ska man gå till väga? För det uppkommer alltid i slutet av ridpassen.
 
Hur långa är ridpassen? Hur intensivt jobbar du med henne? Introducerar du mycket nytt varje ridpass eller får hon chansen att smälta och fundera på saker? Upplever du att det är fysisk eller mental trötthet eller båda?

Hur mycket och hur ofta har hon ridits tidigare och har hon fått chans att landa i sin nya miljö hos dig?
 
Inte intensiva, och inte några övningar mer än rakriktning och grunder.
Upplever att det är mest fysiskt, men är säker mentalt också då hon som sagt inte är van. Passen brukar ligga på ca 30-40 min.
Det kanske är så att hon inte hunnit landa, haft henne i lite mer än en vecka. Så förstår att det är mycket nytt och nya intryck.
 
Inte intensiva, och inte några övningar mer än rakriktning och grunder.
Upplever att det är mest fysiskt, men är säker mentalt också då hon som sagt inte är van. Passen brukar ligga på ca 30-40 min.
Det kanske är så att hon inte hunnit landa, haft henne i lite mer än en vecka. Så förstår att det är mycket nytt och nya intryck.

Det låter som du gått för fort fram. Ge henne tid, rid ut istället.
 
Inte intensiva, och inte några övningar mer än rakriktning och grunder.
Upplever att det är mest fysiskt, men är säker mentalt också då hon som sagt inte är van. Passen brukar ligga på ca 30-40 min.
Det kanske är så att hon inte hunnit landa, haft henne i lite mer än en vecka. Så förstår att det är mycket nytt och nya intryck.
Hur många dagar i veckan?
Jag hade gjort så att jag hade kortat ner passen och växlat med uteridning (antar att du rider på bana). Jag fick lära mig att kvalité är bättre än kvantitet, alltså att det är bättre att rida en kortare stund med mer kvalité på passet än att man rider länge tills kvalitén sjunker. Värmer du upp 10 min och skrittar av 10 min?
 
Inte intensiva, och inte några övningar mer än rakriktning och grunder.
Upplever att det är mest fysiskt, men är säker mentalt också då hon som sagt inte är van. Passen brukar ligga på ca 30-40 min.
Det kanske är så att hon inte hunnit landa, haft henne i lite mer än en vecka. Så förstår att det är mycket nytt och nya intryck.


Hade kortat passen , ridit ut mer och växlat med arbete från marken..Vet inte om du haft yngre hästar tidigare men A och O är ju att alltid avsluta när hästen gjort en övning bra. Alltid ha ett positivt avslut så att hästen alltid tycker det är kul nästa gång och förknippar ridbanan med något positivt.
 
Ja det är ganska långa pass på en 5 åring som inte är riden så mkt. Jag hade oxå ridit ut nu hela hösten och vintern och kanske bara ridit något enstaka pass på banan (de dagar det ösregnar) så kommer du ha en mkt gladare och starkare häst till våren.
 
Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar hon, manar man på (försiktigt) lättar hon fram. Och blir bara värre och värre. Någon som har tips eller erfarenhet av detta? Gäller det bara att avsluta innan hon blir för trött eller hur ska man gå till väga? För det uppkommer alltid i slutet av ridpassen.
Backa bandet och gör om och gör rätt🙂Det är hästens sätt att säga nu räcker det, kliv av.
Inte riden så mkt skriver du? Hur lite är det? Har du dessutom bara haft hästen lite mer än en vecka? Har du låtit den landa och komma in i rutinerna eller började du rida direkt? Vissa hästar funkar det fint att börja ”jobba” direkt med andra behöver lite längre tid på sig.

Är hästen väldigt mkt efter i utbildningen får du behandla den som en 3-4 åring och bortse från att den är 5. Har du utbildat unghäst förut? Om inte, ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att lägga upp en vettig grundplan. Tänk att du alltid ska lämna kvar lite i hästen inte köra slut på den varje pass. Är dessutom unghästarna i växtfas tar det väldigt mkt på dem att båda växa och utbildas.
 
Backa bandet och gör om och gör rätt🙂Det är hästens sätt att säga nu räcker det, kliv av.
Inte riden så mkt skriver du? Hur lite är det? Har du dessutom bara haft hästen lite mer än en vecka? Har du låtit den landa och komma in i rutinerna eller började du rida direkt? Vissa hästar funkar det fint att börja ”jobba” direkt med andra behöver lite längre tid på sig.

Är hästen väldigt mkt efter i utbildningen får du behandla den som en 3-4 åring och bortse från att den är 5. Har du utbildat unghäst förut? Om inte, ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att lägga upp en vettig grundplan. Tänk att du alltid ska lämna kvar lite i hästen inte köra slut på den varje pass. Är dessutom unghästarna i växtfas tar det väldigt mkt på dem att båda växa och utbildas.

Vi har den här i sadelkammaren, så sant!
Sluta när hästen fortfarande tycker det är roligt och vill göra mer.
1000022264.jpg
 
Vi har den här i sadelkammaren, så sant!
Sluta när hästen fortfarande tycker det är roligt och vill göra mer.
Visa bifogad fil 152892
Ja precis. Man kan visst trötta ut dem fysiskt ibland men inte köra slut på dem psykiskt. Det är så ”lätt” att bränna en unghäst, oftast av misstag och så himla onödigt och orättvist. Bra skylt👍


(Säger inte att ts har bränt sin häst men det kan hända.)
 
Jag hade inte heller uteslutit smärtrelaterat heller. Tycker du kan börja med tipsen som alla andra i tråden har gett, men hade min häst börjat stegra eller hota med att stegra så hade jag personligen kollat upp det. :) Bara för att vara säker på det inte är något annat som spökar.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 328
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 103
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 563
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp