50% Norsk Skogskatt = långhårig?

P

plasto

Hejsan!

Runt 1 Juli tog jag hem en liten kissebäbis, (då ca 12 veckor), som säljaren påstod vara Norsk Skogskatt till 50%.
(Inte för att det är viktigt vad hon har eller inte har för ras/raser i sig, men det skulle ju kanske vara roligt att veta. :) )

Så jag förväntade mig att hon skulle bli långhårig (eller semilånghårig eller vad det nu heter), men nu efter ca 2 månader i min ägo så ser jag ingen antydan till att hon kommer få speciellt lång päls.

Så till mina frågor;
- Även om hon inte blir långhårig, kan hon fortf. vara Norsk Skogskatt till 50%?
- Finns det något annat som kännetecknar en skogisblandning? ( t ex tofsar på öronen etc. Inte för att jag vet om det kan nedärvas till blandraser meneh. :crazy: )
- Sen var det nån tredje fråga som jag naturligtvis glömde bort. :cool:

Oj, kanske blev lite långt. :o Men i alla fall.
/NyBukis

Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Normalt sett är det som kallas skogskattsblandning helt enkelt en långhårig huskatt (eller avkomma till en långhårig huskatt). Den absoluta majoriteten av utegående katter (framförallt fertila dito) är huskatter, och att allade långhåriga huskatter som föds skulle ha raskattinblandning vore totalt orimligt.

Men, för att svara på dina frågor:
-långhår är recessivt, så en långhårig katt kan mycket väl vara förälder till en korthårig. Långhår+långhår blir alltid långhår, korthår+långhår och korthår+korthår beror på vilka anlag de korthåriga bär. En långhår+ en korthår utan långhårsanlag ger bara korthåriga ungar...

-blandraskatter är oftast väldigt huskattlika, om det inte är med raser med väldigt särpräglat utseende, tex perser eller devon rex. I de allra flesta fall går det alltså inte att se på utseendet om det är en korsning eller "ren huskatt".

Tack för ditt svar!

Okej, då antar jag att hennes pappa är korthårig då det är mamman som är Norsk Skogskatt.

Men kan två kattungar från samma kull få olika pälslängd?

Innan jag köpte min tös fick jag se bilder på henne & hennes syster,
& hennes syster såg betydligt mer "fjunig" ut än min.

Ja, om båda föräldrarna bär långhårsanlag men minst en är korthårig kan det bli blandade kullar. När de är små kan det vara svårt att avgöra vilken pälslängd de kommer få, men oftast syns det på svansen. Långhårsungarna får "ekorrsvans".

Jaha, där ser man! :idea:

Nu blev jag lite klokare. :D

Ahh, vad söt hon är å såå sömning oxå :)

Min Loke var tänkt att vara en Loka men när han var några veckor gammal upptäckte de att han var kille å inte tjej så det blev Loke istället...

Vad söt! Ser lite ut som min katt Smilla.
Båda mina katters mamma är 75% norsk skogkatt, också med fader okänd, men de blev inte riktigt lika långhåriga som mamma.
De är "reggade" som huskatter.

det kan ju också bli så att katten får lite, lite längre och tjockare päls än en vanlig korthårig....då är dom lite fjunigare. har en kissebebis här som är det. hans mamma är långhår, men han sj blir inte det. utan bara lite fjunigare än vanliga korthåriga...

Hihi jaa. :D

Okej, haha. :) Jag vet inte ens till 100% om min är en tjej för jag har inte kollar själv. Men hon är rätt feminin så jag tror på det.

Aw, Smilla är ett sött namn. :)

Okejokej, jag har inte ens sett min kisses mamma.
Kanske skulle varit kul att se henne nu när jag tänker efter ..

det kan ju också bli så att katten får lite, lite längre och tjockare päls än en vanlig korthårig....då är dom lite fjunigare. har en kissebebis här som är det. hans mamma är långhår, men han sj blir inte det. utan bara lite fjunigare än vanliga korthåriga...

Jaa, jag tycker nog att hon har liiite längre päls än min förra katt som inte hade ett uns skogskatt i sig.

Då kanske du ska be att få se stamtavlan också? Är honkattens matte registrerad uppfödare (hoppas jag inte...) eller en som köpt en Norsk Skogkatt och råkade få en kull innan hon kastrerades?

Jag hoppas att det är en långhårig huskatt, för jag tycker det är väldigt oansvarigt att hålla på med blandrasavel. Det känns som att de som håller på med det bara vill tjäna pengar och kattavel är så mycket mer än att tjäna pengar. Ofta får man som kattuppfödare vara glad om inkomsten och utgifterna går på ett ut.

Är katten avmaskad, grundvaccinerad och veterinärbesiktigad? Ska man ta säg 1000 kr för en katt så tycker jag verkligen detta ska vara gjort.
Nu har jag ingen aning om vad du betalat dock.

Jag kunde inte se bilden =(

Jag har tre huskatter och inte nån av dem är lik den andre :rofl: Så huskatter kan verkligen se ut hur som helst och ha hur olika lång päls som helst, det är det som lite är charmen med dem =)

Nja, alltså SÅ angelägen är jag inte.
Undrade mest om en långhårig + korthårig blandning kunde bli korthårig.
& jag har ingen aning om uppfödaren är registrerad men det tvivlar jag på.
Var inte direkt ute efter att köpa nån katt med NS-blod heller utan råkade bara snubbla över henne i en annons & blev kär. :)

Ja, det är hon.

Nej, bilddagboken som jag hade bilden på verkar vara nere ett tag. :(
Syns säkert imorgon igen.

Jaa, huskatten hör till favoriten. :)

Nä det är ju nåt hos katten man faller för det har ju sällan att göra med om den har raskatt i sig eller inte.

Alla katter är underbara, de går helt enkelt inte att leva utan dem! :love:

Jag får kolla senare då för jag är nyfiken på hur hon ser ut.

Jaa, precis. :)

Instämmer!
Flyttade från min mamma för ca 5 år sen,
& flyttade då även ifrån min gamla trotjänare - huskatten Ronja.
Hann träffa henne kanske 2 ggr efter det, (flyttade över 100 mil),
så en dag ringde min mamma & sa att dom varit tvungen att ta bort henne. Pga åldern var det, 16 år blev hon, min lilla boll. <3
Oj eh lite OT kanske. :D

Ja, gör så!

Måste man vara medlem för att se bilder där?

Vaa, jaa dom hat gjort om tydligen.
Vad tusan då! :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka