5 och en halvan!

F

Fjäril

Kan någon förklara hur man bygger upp den, vilka avstånd osv samt varför man rider den :bow:

Sv: 5 och en halvan!

En fem och halva har fem och en halv meter mellan hinderna och en travbom framför. Kryss eller litet hinder in och stigstrång eller oxer ut.

jag rider den oftast för att man kommer alltid rätt in, och det går bra för en grönare häst att träna lite höjder på.

så alltså
en bom
5.5 m
ett kryss/litet hinder
5.5 m
stigsprång/oxer

ursäkata om jag är seeg

aha nu fattar jag juh :idea: men funkar måtten på både stor häst och ponny?

nja, du kan behöva variera den lite beroende på ponnyns steglängd.

men det märker man ganska snabbt

Nej nej. 5,5m är mellan hinderna... travbommen ska inte ligga så långt framför

Skaune skrev:
Nej nej. 5,5m är mellan hinderna... travbommen ska inte ligga så långt framför

Travbommen ska vara 2.50-3 m före för stor häst. En D-ponny med stor galopp kan ofta hoppa som stor häst, 5.5 men annars får du dra ner utifrån ponnyns behov.

Här är en sida med lite mått att gå efter http://www.horseway.se/

Klicka på "hoppning" och på "avståndstabeller"

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 233
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 450
Senast: Hedwig
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 895
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka