5 kilo tung honkatt ?!

KisseNova

Trådstartare
Vägde Astrid nu ikväll när jag kom hem. Hon väger 5 kilo :o:eek::o .
Saken är den att hon är inte tjock så jag vet inte riktigt vart dom kilona är placerade för hon är inte så värst stor heller. Säg inte att Astrid är själv om att väga så mycket. Uppskattningsvis ska hon vara 2 år men jag vet inte eftersom hon kommer ifrån en katthem.

Sv: 5 kilo tung honkatt ?!

Precis som med människor så kan katter ha olika kraftig benstomme, sedan kanske Astrid har mycket muskler? Det väger ju mer än fett.

Jag vet faktiskt inte hur man ser muskler på katter , så det kan jag inte säga något om. Däremot kan hon nog mycket väl ha kraftig benstomme för hon har alltid varit tung att lyfta fast hon var mager när hon flyttade hit. Däremot så får hon inte gå mycket mer för då blir hon tjock.

Det går inte att avgöra övervikt enbart genom att kolla vikt. En katt kan ju ha en idealvikt mellan 2 och 12 kg.

Känn och titta på katten. Revbenen ska anas när du stryker med fingrarna på sidan och sett ovanifrån ska katten ha midja. Lite småtaskig bild finns på denna sida.

Jag har inte skrivit någon om övervikt :confused:

Eftersom jag lever med katten så vet jag ju när hennes viktgräns är nådd. Men jag har sällan hört om honkatter som väger över 4 kilo, och därför satte jag ut tråden. Speciellt med tanke på att hon är rätt liten i storlek.

Fast honor över 4 kilo kan väl inte vara så ovanligt? Raskatter, tänker jag då på mest. Min Ragdoll ligger stadigt runt 5 kilo :).

Håller med apocalypsze, så ovanligt med honkatter över 4 kg är det inte. Däremot över 5 kg är det lite mer ovanligt.

Min lilla, nätta honkatt som folk i allmänhet ser som slank väger nästan 4 kg.
Hennes pojkvän som ser större ut väger 3 hg mindre. Det handlar om muskelmassa på en katt.

Jag har visserligen en kastrerad hanne, men han vägde 8,2 i höstas. Växer fortfarande. :) Bara han mår bra och är i ok hull så gör det inget och han kommer nog att bli lite större.

Jag har två blandras hon-katter på 4,5 år. Den ena väger runt 7 kilo och den andra runt 4. Det skumma är att den som väger runt 4 har lite norsk skogskatt i sig, så hon borde väl vara större än den andra som har 1/3 manxkatt i sig? Manx-blandrasen har visserligen grövre benstomme än den andra, men ändå... De är förvisso kastrerade båda två. Kanske det har med saken att göra?

Mina föräldrar har också en blandras hona. Hon väger väl runt 8 kilo. En riktigt stor donna på nästan 15 år alltså.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 335
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 386
Senast: Görel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat