5-gång, hur tävlar man?

A

Aannah-Mani

Hej:) Just nu är jag ganska så förvirrad.
Hur tävlar man 5 gång, eller jag vet hur programmet är.
Men hur räknar man till slutpoängen?
Har fått höra att på vissa tävlingar så stryker man en gångart(den som gick sämst), och på andra tävlingar så gör man inte det.
Hur är det egentligen? :confused: :crazy:

Sv: 5-gång, hur tävlar man?

Man stryker inte den sämsta gångarten.
(kanske i lättklass, det vet jag inget om) ..

Totalpoängen räknas som så att man tar summan av alla delmomenten (tölt och pass x2) och delar på 7 :)

I vanlig femgång (F.1. och F.2.) rids enligt följande:

F.1 (från tyskans fümfgang)
Ekipaget har fyra och ett halvt varv till sitt förfogande att visa upp:

Arbets– till mellantempo tölt
Arbets– till mellantempo trav
Mellanskritt
Arbets– till mellantempo galopp
Flygande pass

Varje gångart skall visas ett varv, förutom skritt som skall visas ett halvt varv. Pass skall endast visas på långsidorna (helst galopp på kortsidorna). Gångarterna visas i valfritt varv. Det är inte tillåtet att byta varv under programmets gång.

F.2
Samma som F.1. men med flera ekipage på banan, som i C- och B-klass.
Denna gren rids med två eller fler ekipage på ovalbanan.
Klassen rids på speakers kommando.
Moment:
1. Arbets- till mellantempo tölt
2. Arbets- till mellantempo trav
3. Mellanskritt
4. Arbets- till mellantempo galopp
5. Flygande pass
Ekipagen har två försök att visa flygande pass på den ena långsidan. Ryttarna väljer passlångsida genom röstning. I händelse av lika röstetal drar speakern lott. Poängen för tölt och pass räknas dubbelt.

Det är i F.3. (f.d. ungdomsfemgång i FYC-reglementet) som den lägsta gångartspoängen, utom tölt och pass, stryks:

F.3
Klassen rids i grupper bestående av två eller fler ryttare. Klassen rids på speakerns kommando.
Moment:
1. Arbets- till mellantempo tölt
2. Arbets- till mellantempo trav
3. Mellanskritt.
4. Arbets- till mellantempo galopp
5. Flygande pass
Ekipagen har två försök att visa flygande pass på den ena långsidan .
När poängen för varje ekipage räknas ut stryks poängen för den lägsta gångarten utom arbets- till mellantempo tölt eller flygande pass.

HÄR kan du läsa mera om tävladet.

/Malin

Beräkningen individuellt har du redan fått från Michis, när sen poängen från samtliga domare ska räknas ut till en snittpoäng går det till så här.

Om det finns 3 domare på banan, räknas dessa poäng samman och divideras med tre för en snittpoäng.

Om det finns 5 domare på banan, räknas den högsta och den lägsta poängen bort från dessa fem domare och snittpoängen räknas alltså från tre domare även här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 178
Senast: Nota
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 133
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka