5-6 hästar - tillstånd?

Mooch

Trådstartare
Har sökt på detta och hittar lite olika uppgifter. Om en person har egen gård och två-tre egna hästar, och hyr ut lösdriftsplats åt tre hästar till, behövs det då tillstånd?

Den magiska siffran 4, ska alla hästar på gården räknas in i den, eller det antal hästar som tas emot för inackordering?

På blanketten står det: Tillstånd krävs då man samtidigt och regelbundet tar emot fyra eller fler hästar t.ex. inackorderingsstall.

Tacksam för era svar och/eller tolkningar! :bow:

Sv: 5-6 hästar - tillstånd?

Vilket tillstånd tänker du på? Tillstånd att hyra ut stallplats?
Jag tolkar texten så att du inte ska räkna in dina egna, utan ska söka tillstånd om du hyser fyra inackorderingar eller fler.
Menar du däremot tillstånd för att bygga om/ bygga ut ditt stall vet jag att det är fler än fyra platser som är gränsen, oavsett vems hästar som står där.

Tillstånd för djurhållning tänker jag på. Jag tolkar texten som du, att det är de inackorderade som inte ska överstiga tre stycken.

Alla hästarna ska gå på lösdrift, stallet ska inte byggas ut.

Ja, du får ha 9 egna och 3 inackorderade hästar utan att behöva tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen. Jag vet dock att vissa kommuner har tolkat reglerna annorlunda och maxar vid totalt 9 hästar utan tillstånd även om det skulle vara färre än fyra inackorderingar...

Tack, ja, nu börjar jag förstå språket i bestämmelserna. Skillnaden mellan att hålla häst och förvara eller utfodra.

Knöligt att vissa kommuner har egna tolkningar.

*kl*

Kastar mig in här vilt undrande vad jag har fått siffran fem ifrån? Vad handlade det om , någon som vet någon regel som blir gällande vid fem hästar eller fler? Jag har fem och två till på gång. Ja, jag SKA läsa på reglerna, men jag är så trött just nu...

Det är nog förprövning du tänker på, den börjar gälla vid siffran fem. ;)

Ja, du får ha 9 egna och 3 inackorderade hästar utan att behöva tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen. Jag vet dock att vissa kommuner har tolkat reglerna annorlunda och maxar vid totalt 9 hästar utan tillstånd även om det skulle vara färre än fyra inackorderingar...

Stallet min häst står i behöver söka tillstånd, 1 egen häst och 3 inackorderade. Finns bara 4 boxar.

Har vart 3 hästar men nu var det en granne som var tvungen att ha plats 1 månad så hennes häst står också hos oss, så stallägaren ringde och frågade men behövde inte ansöka då det här bara gäller 1 månad. Men var mkt tacksam över att hon var ärlig och ringde och berättade hur många hästar hon har. Hade den 4e hästen stått där en längre tid hade hon fått söka tillstånd för det, och det kostar 1.500:-

Stallet besiktades och godkändes för 4 hästar när det var nybyggt för 2 år sen.

Jag hade frågat kommunen på vilka lagtexter de stödjer det beslutet på. Det kan vara kommunens egna lokala föreskrifter, och då gäller de, men annars ska det gälla från 4 inackorderingar.

Jag hade frågat kommunen på vilka lagtexter de stödjer det beslutet på. Det kan vara kommunens egna lokala föreskrifter, och då gäller de, men annars ska det gälla från 4 inackorderingar.

Det har väl varit lite diskussioner om hur yrkesmässigt tolkas. Driver man en verksamhet yrkesmässigt så krävs väl alltid tillstånd oavsett hästantal.

Men kan en kommun ha lokala regler som skärper kraven för när man måste söka §16-tillstånd?

Som jag skrev innan så har en del kommuner tolkat reglerna olika. Min tolkning ( och min kommuns) är att man får ha 9 egna + 3 inackorderingar utan tillstånd enligt 16 §. Jag vet att vissa kommuner har satt gränsen vid totalt 9 hästar, t ex måste man då söka tillståndet om man har 8 egna + 2 inackorderingar, men jag har aldrig hört att någon kommun har haft lägre gränser, det var därför jag frågade vad de grundar sig på i en kommun där de kräver tillstånd för 3 inacorderingar + en egen häst.
Är det yrkesmässig verksamhet med hästar så spelar ju inte antalet någon roll, sedan som du skriver vad är yrkesmässigt? I min kommun är det när man har skatt + moms på utgifter/intäkter i en verksamhet där hästarna ingår. Svarta företag är ju svåra att komma åt i vilken bransch som helst, och hästbranschen är väl en av de större i det sammanhanget...

Som jag skrev innan så har en del kommuner tolkat reglerna olika. Min tolkning ( och min kommuns) är att man får ha 9 egna + 3 inackorderingar utan tillstånd enligt 16 §. Jag vet att vissa kommuner har satt gränsen vid totalt 9 hästar, t ex måste man då söka tillståndet om man har 8 egna + 2 inackorderingar, men jag har aldrig hört att någon kommun har haft lägre gränser, det var därför jag frågade vad de grundar sig på i en kommun där de kräver tillstånd för 3 inacorderingar + en egen häst.
Är det yrkesmässig verksamhet med hästar så spelar ju inte antalet någon roll, sedan som du skriver vad är yrkesmässigt? I min kommun är det när man har skatt + moms på utgifter/intäkter i en verksamhet där hästarna ingår. Svarta företag är ju svåra att komma åt i vilken bransch som helst, och hästbranschen är väl en av de större i det sammanhanget...

Det är synd det är så luddigt skrivet med vad som är yrkesverksamhet.

Jag har hela tiden haft hästarna bokförda i lantbruket och på så sätt är det ju yrkesmässigt. Min förra kommun tolkade det ändå inte som yrkesmässighet eftersom vår huvudskliga försörjning kom från inkomst av tjänst.

I min nya kommun tror jag de skulle tolka på samma sätt. Det lät så på inspektören men jag minns inte 100%. jag var tvungen att söka tillstånd pga antalet hästar ändå.

Jag håller med om att yrkesverksamhet är luddigt definierat, konstigt att det ska behöva vara så, det är många som berörs av det och ju luddigare desto fler tolkningar och olika bedömningar. I min kommun är det då moms+skatt på verksamhet som hästen står skriven som gäller för yrkesverksamhet på oavsett om man går med vinst eller ej även om man yrkesarbetar med annat och har sin huvudsakliga inkomst där. Detta gäller även t ex om man ska behöva registrera sig som transportör eller ej. Anledningen är att EU har bestämt hur det ska vara, men att lagarna har tolkats olika av olika länder. Jag vet att i några andra länder bryr de sig i det senare fallet ej om var hästarna står skriva, transporterar man hästar mer än 65 km ska man vara registrerad som transportör punkt. T ex i danmark har de speciella inspektörer som bara arbetar med att kolla hästtransporter på vägar och tävlingar. Jag vet t ex att svenskar som har hobbyhästar i Sverige men som tävlat en helg i Danmark har fått böta 25000 dkk för att de ej varit registrerade som transportörer, så det är viktigt att ta reda på vilka regler som gäller om man nu åker och tävlar i ett annat land.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Hästmänniskan Jag satt och funderade lite på det häromdagen. Om betesmarker. När jag släpper mina på bete vill jag gärna att där ska vara så pass...
Svar
11
· Visningar
4 379
Senast: nexxa
·
P
Hästmänniskan Jag hade tänkt att börja med en liten privat förening/verksamhet hos oss. Jag kommer att ha 2 bponnyn som jag skall ha ridkurs och...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Texaz
·
S
Hästmänniskan Tolkar jag lagen rätt om att det krävs tillstånd om man har 3 egna hästar och en inackordering? "Förvarar eller utfordrar 4 eller...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama