5,5 kg hö om dagen blev jag rekomenderad!

Sv: 5,5 kg hö om dagen blev jag rekomenderad!

Det är nog välldigt individuellt...
Vissa hästar får man trycka i foder medan andra glufsar i sig allt de kommer åt.

Tittar man få foderstater på ridskolor ser man att de inte får så mycket mat, kanske 8-10 kilo, och vissa hästar är smällfeta iallafall...

Min häst får fri tillgång, och ändå faller han ur på vintern..

Durin ox skrev:
Det är nog välldigt individuellt...
Vissa hästar får man trycka i foder medan andra glufsar i sig allt de kommer åt.

Tittar man få foderstater på ridskolor ser man att de inte får så mycket mat, kanske 8-10 kilo, och vissa hästar är smällfeta iallafall...

Min häst får fri tillgång, och ändå faller han ur på vintern..

Jag har ett hemskt exempel, en ridskola där jag stod med min häst hade ett hemskt hö, det var taget på hösten, hade inge näring kvar, Hästarna såg ut som tunnor allihopa, man såg revben men dom var FETA. Snacka om brist på protein och energi, vi flyttade våran ponny därifrån.

moonlightgarden skrev:
Heregud så lite, min ponny får ju mer än det. Skulle nog ha tuppat av om jag var din mamma. Det där var ju helt sjukt karln ska nog inte uttala sig om fodermängder ;)

Det va nästan det mamma gjorde :P.

Till och med min ponny fick mera, och han gick upp bara han såg ett höstrå. Men han fick ett lite "dåligare" hö istället, så att han kunde få mer, då han var krubbitare. Ett tag fick han 16 kg :P.

Min går ju inte upp för ett litet höstrå, men får en hel del hon oxå, väger 350 å går på 6-8 kg hö med bra värden. Vårat hö vägs inte möjligtvis kvällshöet om det är jag som lägger in å inte dom som jobbar.

Fast vi har bra värden så jag slipper ge mycket krafftfoder iaf tack å lov, det är skönt. Bättre att dom har något att göra.

moonlightgarden skrev:
Min går ju inte upp för ett litet höstrå, men får en hel del hon oxå, väger 350 å går på 6-8 kg hö med bra värden. Vårat hö vägs inte möjligtvis kvällshöet om det är jag som lägger in å inte dom som jobbar.

Fast vi har bra värden så jag slipper ge mycket krafftfoder iaf tack å lov, det är skönt. Bättre att dom har något att göra.

Precis.
Vi gav inte våran ponny så mkt kraftfoder heller, han va som sagt jätte fin.

Det vi ger till fullblodet vägs inte heller, vi lägger in en hel bal, hon kanske har ½- 2 kg kvar ibland. Och balarna väger ca 10 kg.

Uh drar fullblodet runt det i boxen tycker jag synd om er. Eller dom kanske går på lösdrift era?

Min drar runt i boxen hon, har binge nu, sådan man egentligen ska ha vatten i å så ska jag köpa något att sätta upp hönätet i nu när vi åker till valbo. komemr ju aldrig till järnhandlar själv annars. Just det tilloch med i dag är det ju, vi har ju våran ridlektion idag :D *glömsk*

Visst är det skönt att slippa en massa krafftfoder då, bara ge en massa bra hö, specielt när det ingår i stallhyran för mig :D

Vi har byggt en fodergrejs inne i boxen så att hon inte drar runt, men det ligger lite utanför den iaf.

Hon är rätt duktig på att inte dra runt maten o boxen. Ponnyn var hemskt, det såg ut som det hade slagit ner en bomb.

JO så är ju smart att göra oxå, föredrar hönätt åt min själv dock, hon tycker det är snor kul, står där å håller på å drar å sliter å ser allmänt lycklig ut :love:

Så ser det ut om jag inte har något att ha höet i halva boxen var täckt igår, inte så jätte skojsigt...

Mysaan skrev:
Det skulle min bonde hört. Han tycker nästan att mina får lite hö. Då äter de ändå 12 kg var per dygn. Men skulle nog kunna äta åtminstone 16 kg var per dygn.

hehe precis så säger den bonnen jag köper hö av... tyckte min lilla bebis fick alldeles för lite när han fick 8kg... (var då 2år, fjording vägde knappt 350kg) hmm tyckte gott han kunde äta såpass mkt men inte mer med tanke på värdena i höet...han trodde en häst skulle äta en 20-25kg, vilket en stor häst iofs lätt kan göra... hehe

citronen skrev:
hehe precis så säger den bonnen jag köper hö av... tyckte min lilla bebis fick alldeles för lite när han fick 8kg... (var då 2år, fjording vägde knappt 350kg) hmm tyckte gott han kunde äta såpass mkt men inte mer med tanke på värdena i höet...han trodde en häst skulle äta en 20-25kg, vilket en stor häst iofs lätt kan göra... hehe

Min minsta är en 1½ årig varmblodstravare och hon glufsar glatt i sig 12 kg per dygn. Den stora skulle säkert kunna äta 20 kg om han fick. Tyvärr har jag ingenmöjlighet att ha dem helt på fri tillgång. :crazy: :cry:

oj oj. nu känns det verkligen som att jag svälter min som "bara" får 6.5 kg om dan..:angel:

Senast ändrad:

Han kan ha delvis rätt. han kanske menade att höet var såpass bra att dom skulle få för mkt av allt om dom åt mer än 5,5 kg. Men han kanske borde ha tillagt att man måste ge halm eller nåt annat istället. 5,5 kg är ju på toook för lite, även för en ponny! Jag har en liten D-ponny, hon får 15 kg hösilage/dygn!

Oj, vad lite. Tänk på att dom inte har ngn gallblåsa, så får dom för lite mat så kan dom ju utveckla magsår o alla möjliga saker. + att tuggbehovet inte tillgodogörs.

6.5 är vad jag ger, men otroligt nog är hon näst högst i rang i hagen och äter gärna andras hö också.
ger jag mer så sväller hon upp till en ballong :crazy:
och nu får hon mer än vad hon fått förr så..

lånar tråden lite

Det här med fodring har utvecklat sig en hel del dom senaste åren som jag förstår?
Senast jag hade häst så var det inte särskilt vanligt med varken analyser eller fri tillgång.
Då var det mera vanligt att det var väldigt viktigt att hästarna skulle ha en viss exakt mägd om dagen och inte mer annars var det risk för sjukdomar..
Hur funkar det med fodringar idag egentligen?
Är lite förvirrad.. men också nyfiken såklart :)

I dags läget så får min ponny 6 kg hö om dagen och 0.5 dl krafft... han rids ca 3 - 4 dagar i veckan och enbart som skogsmulle.
Väldigt nyfiken på det här med fri tillgång och om vi bara vore överens i stallet så skulle jag nog använda mig av det..
Hur gör man om man som vissa har en väldigt glupsk häst, är det inte risk att dom "för äter sig" då? :o

Mvh

Sv: lånar tråden lite

Hm ingen expert på fri tillgång, men vid fri tillgång så äter en häst ungefär samma mäng mat per dag i kg och lite mer vid riktigt kalla temperaturer. Det som är skillnaden är ju att dom får oftast i sig mer än vad dom får när vi bestämmer hur mycket dom ska få, vissa får ju dock i sig lika mycket som när vi bestämmer mängden åt dom.
Oftast dom som har fri tillgång har oxå sina hästar på lösdrift. Oftast så lungnar glupska hästar ner sig efter upp till 3 månader med att glupska i sig när dom märker att höet stannar kvar, så börjar man direkt när betet börjar ta slut så slipper man det där med att hästen glupskar i sig i 3 månader för då har dom ju redan gjort glupskandets del i inväjningen av fri tillgång.

Min ponny får 6 yill 8 kilo per dag, delvis för att vissa mål äts ute så då vet man aldrig exakt hur mycket dom får och delvis för att höet inte vägs med våg utan stallägaren väger med handen. Seddan får hon 200 gram nya krafft groov. Precis bytt til det för lucern funkade inte hon åt inte upp det. Så får vi se om jag behöver öka upp det något eller om det blir en bra mängd. Min rids oftats 6 dagar i veckan men det händer vid 1-2 tillfällen i veckan att medryttaren bara skrittar ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar