K

kalasmy

hej ! äntligen ska jag nu få köpa min häst jätte kuL :)
Där vi ska ha honom uppstalald kostar det 1100 kronor inklusive torv och havre.
Hur mycket mer får man räkna med att det kommer att kosta i månaden?
:confused:

-----------
en liten virrhöna:)

Oundvikliga kostnader:
Försäkring 200 - 2 000 per månad
Skor var sjätte till åttonde vecka 400 - 800 per månad
Hö 1,5 - 3 kr kg, 6 - 10 kg per dag + eventuellt mineraler, betfor etc
"övriga kostnader" som avmaskning, vaccinering, tandläkare (1-2 ggr per år, ev att veterinären ser över tänderna), utrustning, veterinärvård etc räkna ett par hundra per månad

Andra kostnader:
Tränare/lektioner 150-500 per gång, det är bra om du tränar för instruktör åtminstone någon gång per månad. Du kan få ned kostnaden genom att rida med på lektioner eller "dela" tränaren med någon/några stallkamrater
Tävlingar transportkostnad + runt 100 kr per klass (dyrare i distans och fälttävlan och på högre nivå) + ryttarlicens 150-750 kr per år beroende på din ålder och nivå

Olika hästar är olika dyra att ha eftersom de har olika behov - detta gäller hovård, veterinär, foder, utrustning och hur mycket hjälp du behöver

*harkel* skorna kan faktiskt kosta ända upp till 1000 kronor, det betalade jag nyss för verkning, skor, & snösulor, sånt är ju väldigt beroende på var man bor & hur bra hovisen är.

Om de sitter 6-8 veckor hamnar du inom kalkylen - men det är viktigt att komma ihåg att kostnaderna för denna typ av saker varierar kraftigt och att en budget för hästinnehav ska ha ordentliga marginaler

Ett tips för trådskaparen är att tala med andra som har häst i stallet i fråga, dels ger det en mer precis bild av kostnadsläget där, dels är det bra att veta hur de löser de praktiska frågorna runt hö etc (köper alla var för sig eller gemensamt? Om stallet förser dem med hö är det analyserat? Får man köpa eget om det som eventuellt finns är mycket dyrt? Hur gör man med förvaringen?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 888
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka