45 + o börja rida !!

T

todde

Önskar att det vore flera som började rida vid äldre ålder,vilken känsla hade igår min första lektion för en privat tränare. Okey jag har ridit innan när jag var tretton år men det var bara skogsmulleridning. Först nu förstår jag hur elaka vi var mot de stackars Russen när de inte ville gå i gallopp,vi bankade in hälarna så gott vi kunde. Jag har skruvat i bilar innan men nu blir det nog hästar för hela slanten,är väldigt mobbad på jobbet för detta men det är skönt att "sadla om" Fler borde våga göra detta!!!

Sv: 45 + o börja rida !!

Underbart tycker jag!! Jag började rida efter jag fyllt 20 och stötte (tråkigt nog) ofta på gliringar om att man aldrig kan bli en lika bra ryttare om man börjat i vuxen ålder som de som börjat som barn. Vilket är typ ALLA! Känns det som ibland. Jag hade aldrig lyxen/förmånen att få kunna rida på ridskola när jag var liten och tyckte nog att både hästar och hästmänniskor var rätt skräckinjagande, trots att jag i hemlighet drömde om att få rida. Mina kompisar som alla red var rätt snobbiga med sin ridning och jag vågade inte ge mig in i den världen. Men så när jag flyttade hemifrån och ut på landet- DÅ tog jag äntligen steget och satte mig upp på hästryggen och det är nog det bästa jag gjort hittills! Visst, jag är inte särskilt proffsig än, men kanske jag kan bli?! Med rätt vilja och glädje så! Därför saluterar jag ALLA som börjar rida lite senare i livet och som finner glädjen i hästarna. Trött på alla tidningar som i stort sett bara skriver om unga talanger som ridit sedan de var två och som "fick sin första ponny" när de var typ fem och vann mästerskap vid tio.. Såna artiklar är ointressanta! Fram med artiklar om vuxna nybörjare och vuxna som inte alltid haft denna lyxhobby förrns de själva kunnat betala för den!
Tycker jag!Lycka till med din ridning och jag hejar för dig!
:bump:

majafresk skrev:
Underbart tycker jag!! Jag började rida efter jag fyllt 20 och stötte (tråkigt nog) ofta på gliringar om att man aldrig kan bli en lika bra ryttare om man börjat i vuxen ålder som de som börjat som barn. Vilket är typ ALLA! Känns det som ibland. Jag hade aldrig lyxen/förmånen att få kunna rida på ridskola när jag var liten och tyckte nog att både hästar och hästmänniskor var rätt skräckinjagande, trots att jag i hemlighet drömde om att få rida. Mina kompisar som alla red var rätt snobbiga med sin ridning och jag vågade inte ge mig in i den världen. Men så när jag flyttade hemifrån och ut på landet- DÅ tog jag äntligen steget och satte mig upp på hästryggen och det är nog det bästa jag gjort hittills! Visst, jag är inte särskilt proffsig än, men kanske jag kan bli?! Med rätt vilja och glädje så! Därför saluterar jag ALLA som börjar rida lite senare i livet och som finner glädjen i hästarna. Trött på alla tidningar som i stort sett bara skriver om unga talanger som ridit sedan de var två och som "fick sin första ponny" när de var typ fem och vann mästerskap vid tio.. Såna artiklar är ointressanta! Fram med artiklar om vuxna nybörjare och vuxna som inte alltid haft denna lyxhobby förrns de själva kunnat betala för den!
Tycker jag!Lycka till med din ridning och jag hejar för dig!
:bump:

Precis !! de flesta tidningar handlar om unga talanger visst de bör ju också hyllas men det hade varit kul om att höra lite om äldre nybörjare som typ vi två (Ler) Glad att höra att man inte är ensam för det känns väldigt ensam som äldrenybörjare. Ridsport tog upp härom nummret om två äldre ryttare KUL !!!

Ja! Framförallt tycker jag att det är viktigt att man ser till att det visst går att satsa på äldre talanger och att de kan vara minst lika intresserade av att satsa både tid och pengar på sin ridning. Vad jag vet finns det inte många ridskolor som satsar enbart på vuxenridning men det finns en (ska inte nämna varken namn eller plats eftersom det inte passar sig här) som har valt att bara erbjuda ridning för vuxna och äldre och det är fantastiskt. Ofta kan man som vuxen även känna sig lite malplacerad bland alla kids på ridskolan! Så att ta privatlektion som du är en bra ide! Men vi ska allt uppmuntra alla vuxna att våga börja! Ridning är ju den sport som man egentligen aldrig blir för gammal för. :)

Det ar jattebra att du tog steget. Jag kanner en man i 60 ars aldern som borjade rida pa ridskola forra aret. For tva manader kopte han en egen hast!!

Det ar aldrig for sent for att borja rida, men man far anpassa ridningen till vad man klarar av bara. Inga 1.50 hinder an pa ett tag, sa ska du se att det gar bra!

Grattis!! Kul att du har vågat dig på något som du vill "trots" åldern! Man är aldrig för gammal för att lära sig rida och hästar mobbas ALDRIG! Underbara djur att umgås med om man tar sig tid att förstå dem!

Jag vågade! :banana:
Välkommen in i gänget. :bow:
Jag började när jag var 44 år.

Jag satt på häst för första gången i mitt liv för 5 år sen, sen dess har jag inte klivit av. :crazy:

Visst har det varit en del gliringar på jobbet, men det får man ta.
Tog med en av dom värsta på turridning för några år sen, sen dess har han inte sagt något. :angel:

Jag är 26 år och har precis börjat rida igen. Red på ridskola och även lite privat som barn, men när jag kom upp i tonåren var det annat som blev mer intressant.
Kände för nåt år sedan att jag saknade ridningen. Ringde till ridskolan i mitt område och ställde mig i kö. Tyvärr hade de ingen nybörjar ridning så jag fick ställa mig i kö till grupper som ridit ganska länge. Själv hade jag ju inte ens suttit på en häst på ca 12 år. Snacka om att jag var nervös när det äntligen fanns en plats i en grupp och jag skulle provrida. Men det var det bästa jag någonsin gjort. Jag älskar att rida!!!! Visst har jag glömt bort mycket av ridningen under åren, men det börjar komma tillbaka nu.

// MariaB

55+ som började rida som 35+.
Jag har nog aldrig blivit mobbad för det.
Jag tycker du ska söka dig till en ridskola. Som ryttare är det inte så stor skillnad mellan 15 och 55 år och bara det kan ju vara trevligt.

Fast har man redan tillgång till privatlektioner med tränare skulle jag aldrig byta det mot ridskola!!!

Lycka till med ridningen, Todde!! :banana:

GRATTIS!! visst är det underbart att rida:) Jag red lite som du...skogsridning när jag var tonåring sen slutade jag med det efter 1-2 år. När min dotter, som hade tjatat om ridning sen hon kunde gå, började med ridlektioner blev jag så sugen att jag också började igen, då var jag 33. Nu 2 år senare har både dottern och jag egen ponny/häst hemma. Min dröm har blivit verklighet.

lycka till med ridningen.... :)

Jacky

Jag red som barn fram till 13 årsåldern och gjorde ett långt uppehåll tills jag var 40 år. Då började både min man och jag rida efter att ha stått och sett på när dottern red på ridskola. Sen ett antal år senare när dottern flyttade hemifrån och hade slutat rida, då köpte vi häst! Och det var för vår egen skull. Det kan låta som dålig timing, men har varit jättebra. Vi fick något att engagera oss i när barnen blev vuxna. Dottern bodde då på annan ort, men nu när hon finns i Stockholm har hon en anledning att komma hem en dag i veckan och rida.

:o Häftigt värre.
Man gör sig inte äldre än vad man är :smirk: Hm,heter det så

majafresk skrev:
Ja! Framförallt tycker jag att det är viktigt att man ser till att det visst går att satsa på äldre talanger och att de kan vara minst lika intresserade av att satsa både tid och pengar på sin ridning. Vad jag vet finns det inte många ridskolor som satsar enbart på vuxenridning men det finns en (ska inte nämna varken namn eller plats eftersom det inte passar sig här) som har valt att bara erbjuda ridning för vuxna och äldre och det är fantastiskt. Ofta kan man som vuxen även känna sig lite malplacerad bland alla kids på ridskolan! Så att ta privatlektion som du är en bra ide! Men vi ska allt uppmuntra alla vuxna att våga börja! Ridning är ju den sport som man egentligen aldrig blir för gammal för. :)
Kan någon vara så vänlig att PM:a mig om vad det är för ridskola?

MVH
/D

Jacky skrev:
GRATTIS!! visst är det underbart att rida:) Jag red lite som du...skogsridning när jag var tonåring sen slutade jag med det efter 1-2 år. När min dotter, som hade tjatat om ridning sen hon kunde gå, började med ridlektioner blev jag så sugen att jag också började igen, då var jag 33. Nu 2 år senare har både dottern och jag egen ponny/häst hemma. Min dröm har blivit verklighet.

lycka till med ridningen.... :)

Jacky

Skaffade ni häst redan efter 2 år??? :eek:
Modigt!!! :banana: :rofl:

Vad blev det för häst?

Ia4 skrev:
Jag red som barn fram till 13 årsåldern och gjorde ett långt uppehåll tills jag var 40 år. Då började både min man och jag rida efter att ha stått och sett på när dottern red på ridskola. Sen ett antal år senare när dottern flyttade hemifrån och hade slutat rida, då köpte vi häst! Och det var för vår egen skull. Det kan låta som dålig timing, men har varit jättebra. Vi fick något att engagera oss i när barnen blev vuxna. Dottern bodde då på annan ort, men nu när hon finns i Stockholm har hon en anledning att komma hem en dag i veckan och rida.

Vart har ni hästen här i Sthlm? Kan du PM'a mig?
Vill gärna veta hur mkt det kan kosta att ha och äga häst här i Sthlm, håller nämligen på att jämföra priser...:D

Gammal tråd men ville ta upp det igen! :rofl:

Så modigt av er alla som börjar rida så "sent" (det är väl aldrig för sent som någon annan skrev:p) i åldern! :bow:

Själv är man snart 18 och har inte ridit sedan man var sju år på grund av en sjukdom :cry: Men har alltid haft ett intresse för hästar mer eller mindre :p
Har undrat på sistone om man inte skulle börja igen snart så snart man blir lite bättre av den här sjukdomen... Men känns lite knepigt med tanke på i vilken sorts grupp man ska rida i eller om man ska ha en privatlärare? Vilket är dyrast?
Dessutom att man är döv gör inte saken lättare ... :cry:

Men man blir ju så sugen ibland :p
Vad tycker ni?

Naturligtvis ska du ta upp ridningen igen.

Vad som blir dyrast beror ju på hur ofta du tänkt rida för tränare.
Men med en privattränare och häst att träna på, går det oftast fortare att lära sig/komma tillbaka.

När det gäller val av grupp går det oftast att göra en testridning för någon ridskola och där dom sen placerar dig i rätt grupp.

Dövheten ställer ju till lite problen, iaf om du ska rida i en ridskolegrupp som inte har speciellt anpassade lektioner för döva/hörselskadade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Ridning Vi har precis köpt vår första ponny till dottern. Nu börjar jag fundera på när det är läge att börja rida för tränare? Bör dottern och...
Svar
7
· Visningar
914
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 586
Senast: Halcyon
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet