44 skadade efter nattlig ridtur

Sv: 44 skadade efter nattlig ridtur

Men rida i mörker gör väl de flesta någon gång, tom rätt ofta?
Och månskensritter är ju ofta att föredra på sommaren, det om det är okristligt hett dagtid!

Rovdjur är väl knappast något problem för oss ryttare i den här delen av världen? I Afrika däremot så bör man nog inte företa sig nattliga ritter, men där finns ju å andra sidan inget månsken heller, där är väl natt väldigt svart natt.

Det finns alldeles säkert månsken i Afrika kan jag lova. :D

stog att dom var 8-17år eller nått, dom borde väl kunna tänka? jag tycker dom får skylla sig själva som inte förstår bättre. ja jo visst nu kanske de låter elakt men liiiite kan man väl tänka? hoppa upp på en häst med 100st till och med facklor + i mörkret, inte så smart och tror inte 100st är helt störda. blir en häst skrämd blir oftast alla det. antingen blev dom tvingade, eller nybörjare allihopa och inte visste bättre -.-' deras eget fel att dom red ut så, och dom som anordna det. hur jag nu ska förklara.. tycker iallafall de är deras fel, man kanske ska tänka IFALL en olycka händer. men nä, gjorde dom tydligen inte. kan knappast tro att dom blev tvingade till det? isåfall gick de ju och säga ifrån när man vet att de KAN gå illa. skulle själv aldrig rida ut med facklor mitt i natten, ficklampa skulle ju vara bättre isåfall. i en upplyst paddock på kvällen går bra, men skulle inte heller rida ut när det är kolsvart ute.

Hur gammal är du själv!? Är ju lite intressant då du anser att barn t.ex. mellan 8-12 år ska kunna förutse att detta skulle kunna hända! Om du nu själv besitter den insikt som du anser att dessa skall ha så bör du ju veta om dess begränsningar.

Och ja, det låter inte bara lite elakt utan mycket elakt att resonera som du gör! Att anse att "man får skylla sig själv" är ju bedrövligt! :(

Kicki :(

Om man är en nybörjare (vilket barn på ridläger ofta är) så har man oftast ingen riktig koll på hur hästar fungerar eller deras psyke med flyktinstinkten. Oftast har de bara ridit "snälla" lugna hästar som aldrig gjort något utanför ramen och man har alltså inte en tanke på vilken katastrof det kan bli om hästar börjar skena i en grupp (med oerfarna ryttare).

Du ser inte utanför dig själv och vad du vet om hästar/din erfarenhet och du struntar helt i att försöka sätta dig in i hur andra fungerar och tänker.
Alla unga har inte den här kunskapen/erfarenheten om hästar och litar därför på auktoriteter som ridlärarna då de har mycket större kunskap om hästar.

Tänk dig att du deltog i en helt annan sport som du aldrig utövat förut (säg dykning eller bergsklättring) och inte har mycket erfarenhet av - skulle inte du lita på vad läraren sade att du skulle göra då de borde veta bättre än dig?
Man kan inte protestera mot något man inte har något begrepp om, du har (förmodligen) inget begrepp om detaljerna i dykning och många barn har inget begrepp om hur hästar kan reagera i flock om de skrämmer upp varandra - same same.

Kan bara..... :bow: :bow:

Kicki :laugh:

låter som ett skämt detta. Att man öht. gör sådant, trodde det bara var i teckande serier sådant kunde inträffa :crazy:. Ingen direkt rolig upplevelse för barnen...

Hur gammal är du själv!? Är ju lite intressant då du anser att barn t.ex. mellan 8-12 år ska kunna förutse att detta skulle kunna hända! Om du nu själv besitter den insikt som du anser att dessa skall ha så bör du ju veta om dess begränsningar.

Och ja, det låter inte bara lite elakt utan mycket elakt att resonera som du gör! Att anse att "man får skylla sig själv" är ju bedrövligt!

Jag håller helt med dig. Det resonemanget gör mig väldigt illa till mods.
Det kan inte vara BARNENS fel. HUR ska de kunna ta ansvar för vad ridlägerpersonalen bestämmer?
Min flicka ska fylla 9 och har varit iväg på ridläger (dagridläger iofs) de senaste 3 åren och jag måste kunna känna mig trygg som förälder att ridlärare/personal är kompetenta och att mitt barn inte kommer att komma till skada.

Olyckor kan ju alltid hända, men man kan ju minimera olycksrisken så gott det går. De flesta är inte så tuffa, och det gäller även oss äldre. Det händer ibland att när jag rider ut med ett gäng i stallet så gör vi saker som jag inte riktigt vill (jag är nämligen världens största fegis), och jag har valet att rida hem, eller hänga på. Jag tror inte du har det i mörker som litet barn/ungdom när det är 99 andra som rider på rakt fram.

Jag arbetar även med barn och de flesta i den åldern har ju inte ett fullt utvecklat 'konsekvens-tänk' om man säger. Jag förstår inte alls resonemanget att det skulle vara barnens fel och att de får skylla sig själva.

Jag har läst lite på tyska forum och tydligen så rider barnen alltid barbacka och då är det ju ännu lättare att trilla av när något händer. Anläggningen säjs ha lite dåligt rykte. Hjälm verkar barnen åtminstonde ha haft.
http://www.junkern-beel.de/cms/

Den hästen hade tur som slapp brinnande eld över huvudet, stackars alla dom andra vilken stress dom måste ha utsatts för.. Hästar är naturligt mkt rädda för eld.

Det är därför som mina hästar ställer sig jättenära varenda gång vi eldar grenar och sånt. Nära nära ska man bara stå och det kan vara kul att ta tag i nån grenände och dra också. Så man får vara där och kolla så att dom inte drar runt på det som ska eldas. ( Och förstås passa elden också). Antar att det är röken dom är ute efter eftersom den håller flugor och bromsar borta....

:angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 487
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila