Sv: 44 skadade efter nattlig ridtur
Jag har ridit i beckmörker i MÅNGA års tid. Aldrig någonsin har jag varit med om någon olycka som berott på mörkret. Har faktiskt inte ens trillat av i mörker.
Om en bilist inte ser mig när jag rider i mörkret då ska denne fan inte ha körkort säger jag bara. Jag brukar mer eller mindre vara mer utsmyckad än en julgran!!
Där jag bor är det största rovdjuret räven, och sorry, men jag är faktiskt inte rädd för en räv
Det är inte heller min häst. Så jag ser verkligen inte problemet?
Och jag har för mig att både varg och björn är dagaktiva djur.
Saken som sådan ( att rida i grupp i mörker med facklor) är inte direkt farlig så länge ryttaren är skicklig (dels rida med en hand och ha kontroll på hästen) och hästen är utbildad nog. Hästen ska i princip inte vara rädd för något, och framförallt inte för facklan som ryttaren håller i. Jag skulle dock valt ficklampor eller liknande istället för facklor, mest för att det måste vara sjukt jobbigt att bära en längre sträcka.
Jag vet inte om hästarna jag har är speciella, men när de blir rädda så vänder de aldrig och bara springer. De stannar, tittar, bedömmer situationen (och här kliver jag in och bedömmer åt dem!) och är det något riktigt riktigt läskigt (typ över 180 i puls på hästen!) så tar man ett steg i taget. Men värre än så har nåt aldrig varit, oavsett om det varit ljust eller mörkt.
Nu har jag bara haft egen häst i 10 år, så visst, jätte erfaren är jag inte.
_Smulan_: oroa dig inte, helt förlorad är den inte. Mina hästar vänjs vid i stortsett allting, och hittills har jag inte haft några direkt problem med det heller.
Att inte vara rädd för det du nämner anser jag vara varenda 3 årings utbildning, men det är jag det. Åtminstone så länge elden är "liten" iaf.