44 skadade efter nattlig ridtur

Sv: 44 skadade efter nattlig ridtur

Det spelar väl ingen roll om det är 20 eller 100 pers som ger sig ut på en timmes ritt mitt i mörkret, det är lika oansvarigt och idiotiskt korkat oberoende av antal deltagare.

Det är den här typen av "uteritter" som ger dåligt ryckte hos både rovdjur, övriga innevånare och trafikanter.

Mysigt må så vara och tur att det gick bra den gången.. Jag skriver TUR för allt annat påvisar på ren dumdristighet och brist på ansvarskänsla för övriga medmänniskor.

Snart förvånar mig ingenting av vad dagens hästhållning är på väg och bristen på kunskpen om vad en häst i grunden är för djurtyp.

Klantigt och dåligt omdöme att rida så med så många ungdomar i mörker med facklor, ja,

Hur du sedan lyckas koppla ihop dålig hästhållning med ridning när det är mörkt förstår jag däremot inte. Det finns faktiskt något som heter pannlampa och reflexer :devil:

Det är ju inte farligt att rida i mörker, så länge ryttaren är skicklig nog.
När jag pluggar/jobbar/whatever så rider jag 90% av tiden i mörker.

Och med rätt träning så ska man kunna rida med en fakla (hur gjorde de förr liksom?!). Nu är det dock rätt uppenbart att varken ryttare eller hästar varit tillräckligt utbildade för uppgiften.

Men saken som sådan tycker jag inte var dum.
Hoppas alla klarar sig!

Grattis på födelsedagen,, såg att det va en tårta i din profil i dag..

Nu till mera allvarliga ting. Vadå tränad inför uppgiften,, vadå inte farligt att rida i mörker,, vadå ryttare som är skicklig nog???

Whatever så har du ingen aning om vad du pratar om varesig när det gäller ett flyktdjurs beteende, rovdjurs jaktinstinkt vid mörker och främst dom övriga medtrafikanternas ngt lägre mörkerseende än hästens.

Hur "upplyst" är du och din häst när du rider efter mörkrets inbrott ??

Folk som resonerar som du leder till just denna typ av olyckor och du ska inte bli förvånad om den (dom) vållande till denna olycka kommer fällas för grov vårdslöshet och framkallande av fara.

Värst av allt,, den här typen av "resonemang" ger ingen good will för seriös hästhantering.

stog att dom var 8-17år eller nått, dom borde väl kunna tänka? jag tycker dom får skylla sig själva som inte förstår bättre. ja jo visst nu kanske de låter elakt men liiiite kan man väl tänka? hoppa upp på en häst med 100st till och med facklor + i mörkret, inte så smart och tror inte 100st är helt störda. blir en häst skrämd blir oftast alla det. antingen blev dom tvingade, eller nybörjare allihopa och inte visste bättre -.-' deras eget fel att dom red ut så, och dom som anordna det. hur jag nu ska förklara.. tycker iallafall de är deras fel, man kanske ska tänka IFALL en olycka händer. men nä, gjorde dom tydligen inte. kan knappast tro att dom blev tvingade till det? isåfall gick de ju och säga ifrån när man vet att de KAN gå illa. skulle själv aldrig rida ut med facklor mitt i natten, ficklampa skulle ju vara bättre isåfall. i en upplyst paddock på kvällen går bra, men skulle inte heller rida ut när det är kolsvart ute.

Så du tycker att ungarna som är en 8-10 år och kanske (troligtvis) är nybörjare får skylla sig själva för att de litade på ledarna och red ut i natten? Är man nybörjare, och speciellt i den åldern, så tänker man inte "ifall att" i en sån situation. Om de ansvariga/ledarna, vuxna människor (förhoppningsvis), säger att det är ok så tror man det, för man tar för givet att de vet bäst. Hade jag sagt till min åttaåriga lillasyster att hon skulle ta ponnyn och rida ut mitt i natten med facklor hade hon gjort det, för hon antar att jag vet vad jag sysslar med.

Sen kan man ju tycka att de som kom med denna briljanta idén borde buras in.

Jag håller med om att det var en korkad och oansvarig sak att göra men jag håller inte med om din kritik gentemot kimmis87.
Det går absolut att göra hästar eld-, vatten-, regnponcho- och springpåläktaren-säkra. DET är däremot en kunskap som, uppenbarligen, gått förlorad i dagens samhälle.

stog att dom var 8-17år eller nått, dom borde väl kunna tänka? jag tycker dom får skylla sig själva som inte förstår bättre. ja jo visst nu kanske de låter elakt men liiiite kan man väl tänka? hoppa upp på en häst med 100st till och med facklor + i mörkret, inte så smart och tror inte 100st är helt störda. blir en häst skrämd blir oftast alla det. antingen blev dom tvingade, eller nybörjare allihopa och inte visste bättre -.-' deras eget fel att dom red ut så, och dom som anordna det. hur jag nu ska förklara.. tycker iallafall de är deras fel, man kanske ska tänka IFALL en olycka händer. men nä, gjorde dom tydligen inte. kan knappast tro att dom blev tvingade till det? isåfall gick de ju och säga ifrån när man vet att de KAN gå illa. skulle själv aldrig rida ut med facklor mitt i natten, ficklampa skulle ju vara bättre isåfall. i en upplyst paddock på kvällen går bra, men skulle inte heller rida ut när det är kolsvart ute.

Om man är en nybörjare (vilket barn på ridläger ofta är) så har man oftast ingen riktig koll på hur hästar fungerar eller deras psyke med flyktinstinkten. Oftast har de bara ridit "snälla" lugna hästar som aldrig gjort något utanför ramen och man har alltså inte en tanke på vilken katastrof det kan bli om hästar börjar skena i en grupp (med oerfarna ryttare).

Du ser inte utanför dig själv och vad du vet om hästar/din erfarenhet och du struntar helt i att försöka sätta dig in i hur andra fungerar och tänker.
Alla unga har inte den här kunskapen/erfarenheten om hästar och litar därför på auktoriteter som ridlärarna då de har mycket större kunskap om hästar.

Tänk dig att du deltog i en helt annan sport som du aldrig utövat förut (säg dykning eller bergsklättring) och inte har mycket erfarenhet av - skulle inte du lita på vad läraren sade att du skulle göra då de borde veta bättre än dig?
Man kan inte protestera mot något man inte har något begrepp om, du har (förmodligen) inget begrepp om detaljerna i dykning och många barn har inget begrepp om hur hästar kan reagera i flock om de skrämmer upp varandra - same same.

Det spelar väl ingen roll om det är 20 eller 100 pers som ger sig ut på en timmes ritt mitt i mörkret, det är lika oansvarigt och idiotiskt korkat oberoende av antal deltagare.

Det är den här typen av "uteritter" som ger dåligt ryckte hos både rovdjur, övriga innevånare och trafikanter.

Mysigt må så vara och tur att det gick bra den gången.. Jag skriver TUR för allt annat påvisar på ren dumdristighet och brist på ansvarskänsla för övriga medmänniskor.

Snart förvånar mig ingenting av vad dagens hästhållning är på väg och bristen på kunskpen om vad en häst i grunden är för djurtyp.

Var i artikeln stod det att ritten skedde mitt i mörkret? De kan ha tagit en väg förbi hyfsat belysta områden och haft facklan(or?) som en stämningshöjare, infon är knapphändig.

Men vad är egentligen fel med att rida ut i mörker om man har gott om reflexer på häst och ryttare? Undrar också vad du menar med rovdjuren och deras jaktinstinkt i ditt andra inlägg, mig veterligen har inga rovdjur i Sverige tagit en häst med ryttare trots att bl.a. björnen är dagaktiv under sommarmånaderna. Däremot är det ju större chans att hästen blir skrämd av lukten av dem.
Undrar om du tycker att hästarna inte ska ridas ut under vinterhalvåret?

Fruktansvärt! Hur kan man vara så oansvarig som anordnare av ridläger att man tillåter något sådant?
Jag hoppas att alla inblandade repar sig och blir friska så att de slipper livslånga men pga av denna totalt onödiga olycka, fysiska såväl som psykiska.

Knapplån.

"Ryttarna var 8-17 år" det tolkar jag som att ledarna var upp till 17 år..

Enligt "Hamburger Abendblatt" var det 3 ledare och +25 vuxna med på turen. Det var 7 ryttare som fick hålla facklor. Det var även vagnshästar med, kanske med proviant... De red ut till en lägerplats eld och det var på hemvägen ganska nära stallet som olyckan skedde.

De brukar utföra den här utflykten c:a 1 ggr/vecka och har gjort det i flera års tid. Ägaren menade under deras 40 åriga veksamhet har inte ngt sådant hänt tidigare... Men nu hände det som inte fick ske...

Hästar har ju faktiskt tidigare används som transportmedel och då även i mörker här i norden...Min mormor som föddes 1903 berättade för mig att många slädturer vintetid var i fackelsken. Till julottan var det dessutom rejs mellan gårdarna vilken som hade den snabbaste hästen....

Sedan att jag tycker det låter helt vansinnigt med den här utflykten är kanske för jag är svensk...Men om vi säger att de haft 100 ryttare varje vecka vår, sommar, höst i låt säga tio år så har de ju en viss vana. Tyska ridsport förbundet uttalade sig genom Georg Ettwig att med riktig förberedelse är sådana uteritter genomförbara.

Jag har ridit i beckmörker i MÅNGA års tid. Aldrig någonsin har jag varit med om någon olycka som berott på mörkret. Har faktiskt inte ens trillat av i mörker.

Om en bilist inte ser mig när jag rider i mörkret då ska denne fan inte ha körkort säger jag bara. Jag brukar mer eller mindre vara mer utsmyckad än en julgran!!

Där jag bor är det största rovdjuret räven, och sorry, men jag är faktiskt inte rädd för en räv :cool: Det är inte heller min häst. Så jag ser verkligen inte problemet?

Och jag har för mig att både varg och björn är dagaktiva djur.

Saken som sådan ( att rida i grupp i mörker med facklor) är inte direkt farlig så länge ryttaren är skicklig (dels rida med en hand och ha kontroll på hästen) och hästen är utbildad nog. Hästen ska i princip inte vara rädd för något, och framförallt inte för facklan som ryttaren håller i. Jag skulle dock valt ficklampor eller liknande istället för facklor, mest för att det måste vara sjukt jobbigt att bära en längre sträcka.

Jag vet inte om hästarna jag har är speciella, men när de blir rädda så vänder de aldrig och bara springer. De stannar, tittar, bedömmer situationen (och här kliver jag in och bedömmer åt dem!) och är det något riktigt riktigt läskigt (typ över 180 i puls på hästen!) så tar man ett steg i taget. Men värre än så har nåt aldrig varit, oavsett om det varit ljust eller mörkt.

Nu har jag bara haft egen häst i 10 år, så visst, jätte erfaren är jag inte.

_Smulan_: oroa dig inte, helt förlorad är den inte. Mina hästar vänjs vid i stortsett allting, och hittills har jag inte haft några direkt problem med det heller.
Att inte vara rädd för det du nämner anser jag vara varenda 3 årings utbildning, men det är jag det. Åtminstone så länge elden är "liten" iaf.

Jag vet inte om hästarna jag har är speciella, men när de blir rädda så vänder de aldrig och bara springer. De stannar, tittar, bedömmer situationen (och här kliver jag in och bedömmer åt dem!) och är det något riktigt riktigt läskigt (typ över 180 i puls på hästen!) så tar man ett steg i taget. Men värre än så har nåt aldrig varit, oavsett om det varit ljust eller mörkt.

måste bara säga att den häst jag har är exakt likadan, han är för nyfiken för och sticka iväg. sen är han bara 5år och precis lärt sig galoppera så de går ju kanske inte så snabbt heller.. men han blir mest stel som en pinne och svansen mellan benen, mer som en hund. jättebra faktist :)

Men rida i mörker gör väl de flesta någon gång, tom rätt ofta?
Och månskensritter är ju ofta att föredra på sommaren, det om det är okristligt hett dagtid!

Rovdjur är väl knappast något problem för oss ryttare i den här delen av världen? I Afrika däremot så bör man nog inte företa sig nattliga ritter, men där finns ju å andra sidan inget månsken heller, där är väl natt väldigt svart natt.

I Sverige kan du inte dömas till vårdslöshet om du rider i mörker. Inte ur djurskyddsskäl och inte heller i trafiken. Det om du har dig och hästen korrekt utrustade med reflexer. Och ja, jag kan lagen om hästar och trafik.

Och återigen, vi har inga problem med rovdjur som ryttare/kuskar i den här delen av världen. Den enda gången ett rovdjur i Sverige har anfallit en häst som haft ryttare/kusk med sig har varit i dagsljus, det ett lodjur för något år sedan. Du kanske skulle läsa på lite om hur både rovdjur och hästar fungerar? Och ta en funderare på hur bra en häst skulle må av att inte få någon som helst motion 7-8 månader per år för att ägaren jobbar/pluggar dagtid och inte har möjlighet att rida i dagsljus. Dessutom vore det ju för många hästar väldigt lite hagtid om de bara fick vara ute i dagsljus!

Det går absolut att göra hästar eld-, vatten-, regnponcho- och springpåläktaren-säkra. DET är däremot en kunskap som, uppenbarligen, gått förlorad i dagens samhälle.

Det är ju dessutom en ur säkerhetssynpunkt BRA sak! Hästen slipper uppleva stress hela livet så fort något "rör sig", och ryttare och andra som hanterar hästen slipper skador! Jag tillhör den skaran som är född någon gång på sen juratid och har hållit på med hästar i många år, och den mentor jag hade när jag var liten i hästsammanhang var var mycket noga med social träning för hästarna! För allas välmåga! Även om naturligtvis lek, gap och spring på läkaren, i stallet osv var förbjudet på hans anläggning så skulle ju hästarna tåla att man rörde sig runt dem, talade och skrattade, hade regnponcho på en tävlingsplats osv.

Håller med dig till fullo!

Dessutom så är det ju så tycker jag, att som förälder så ska man ju kunna skicka sina barn på ridläger och vara säker på att de tas om hand, barnen kan ju kanske inte så mycket om vare sig säkerhet eller hästars beteende, det ska de ju lära sig på ridlägret!

Det är för mig fullständigt ofattbart att man överhuvudtaget ens kan tänka tanken att ta ut en grupp RIDLÄGERBARN med 100 hästar vare sig det är dag eller natt, det tyder på en oerhörd ansvarslöshet och ett förringande av varje individs värde.
RIDLÄGERBARN 8-17 år kan inte under ett ridläger hinna bli så sammansvetsade med sin häst att de ens kan vara i närheten att klara en sådan uppgift.
Lägger man då på ytterligare stressfaktorer för BARNEN, såsom FACKLOR och MÖRKER. Så kommer man bortom allt förnuft.
Kan inte med ord uttrycka den oerhörda frustrering jag känner när jag läser detta.
Dessa människor bör sättas i fängelse, de bör beläggas med näringsförbud.Detta är i mina ögon MORDFÖRSÖK.
/Marie Lustig,med 14 års erfarenhet av att arrangera RIDLÄGER.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 487
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila