4 g smrp, är det möjligt???

pinky

Trådstartare
En snabb ja eller nej-fråga bara... ;)

Pratade nyss med kompisen i grannstallet, och hon nämnde att de bara fått 4 g smrp i höet enligt analysen. :crazy:

Alla andra värden var normala (7,2 MJ, strax under 2 g Ca osv), så det verkar ju inte vara något fel från labbets sida. Provet ska vara taget enligt konstens alla regler.

Sv: 4 g smrp, är det möjligt???

Jupp, det har vi konstaterat båda två, ganska direkt... ;)

jo det är klart :p men hur kan det bli så dåliga värden ?? Måste väl vara mkt som spelar in då ?

Jag har en gång haft 2 i smrb (1993) så visst är det möjligt, i mitt fall så var vallen både gammal och ogödslad på många herrans år....dock var det tydligen gott hö( tyckte hästarna) och luktade också väldigt gott.
Så lukt o syn ska man inte alltid lita på

Ja, det är möjligt. Har fodrat hela vårvintern med hö av den kalibern. Tyvärr stämde nog analysen i vårt fall, även om det var absolut första tanken, att analysen blivit fel. I fallet med det höet var det ett ovanligt regnigt höår förra sommaren här så vallen blev extremt sent slagen. Samma leverantör brukar sälja hö med över 50g smrp till oss andra år, så det här var en överraskning.

Min egen vall häromåret, insådd och välgödslad säsongen innan men inte gödslad på våren samma år, insådd med enbart timotej och slagen på midsommardagen (i juni alltså) hade enbart 40g smrp i sig per kg foder som hö, så skulle den blivit slagen mot slutet av juli hade där heller inte varit kvar något protein att hurra över.

Var den lägsta proteinkvot jag nånsin har stött på! :eek: Var en del som fick vänta till mitten/slutet på juli förra året innan de tog sitt foder och de fick riktigt kassa kvoter, men det här var ännu värre.. Skulle gråta om jag var dom och sen köpa in ett nytt parti.

Senast ändrad:

Jisses då :crazy: Är det ens lönt att betala nåt för det höet. Då kan man nästan ge halm i stället.

Jisses då :crazy: Är det ens lönt att betala nåt för det höet. Då kan man nästan ge halm i stället.

Är enklare att få till en foderstat med halm än med ett sånt hö eftersom energin drar iväg rejält när allt protein skall komma från annat foder :crazy: Billigaste och enklaste om man har möjlighet när man står med ett sånt här hö är att, om möjlighet finns, köpa in ett parti "superhö" också som är högt i protein och så ge av dessa båda hösorterna. Om man inte lyckas sälja bort det svaga...

Men men, min häst har aldrig någonsin varit så fin i magen en vinter som han var på det här "super-halm" höet, fastän allt protein kom från tillskottsfoder (mestadels lusern). Ruskigt fina blev dom i pälsarna också av de stora givorna säckfoder.

Som fler skrivit så är det möjligt. Om även TSproteinsiffran är låg så kan man anta att det stämmer. Om den är HÖG så skulle jag ringa och kontrollera för då kan det ha blivit fel på siffran smrp/foder.

En snabb ja eller nej-fråga bara... ;)

Pratade nyss med kompisen i grannstallet, och hon nämnde att de bara fått 4 g smrp i höet enligt analysen. :crazy:

Alla andra värden var normala (7,2 MJ, strax under 2 g Ca osv), så det verkar ju inte vara något fel från labbets sida. Provet ska vara taget enligt konstens alla regler.

Uhh mardrömshö. Blir väl ett par kg KrafftPr. om dagen då? Dyyrt blir det iaf om de ska använda det.

Ett år hade jag 9gSRP i mitt hö och kompisen 12gSRP... Året efter hade jag 90gSRP!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hej alla som är vana vid att räkna foderstater! Vi gick ihop i stallet och köpte hö som enligt bonden skulle ha jättebra analysvärden...
Svar
5
· Visningar
1 015
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka