4 fel för att säkerhetsskållan hamnat ur läge! Fler som råkat ut för det?

Kallebus

Trådstartare
Idag var jag på tävling och döm om min förvåning när domaren sa 4 fel plus 2 tidsfel!
Tidsfelen är väl okej men alla bommarna låg ju kvar!

När jag satt in min häst så gick jag och frågade vad som hänt och då fick jag förklarat för mig att min häst duttat till en bakbom så att skållan hade hamnat ur läge men inte släppt helt.

Det är ju korrekt enl. TR men det känns ju lite snöpligt, han var i så lätt att jag inte ens hade märkt det!
Det kan ju också bli så att funktionärerna kan fuska och säga att skållan är rubbad, det är ju bara att gå fram och börja greja och hävda att den var lös för det syns ju knappt att den släppt.

Är det fler som varit med om detta?

Sv: 4 fel för att säkerhetsskållan hamnat ur läge! Fler som råkat ut för det?

Nej jag har aldrig varit med om detta. Men det känns lite löjligt att tro att funktionärer skulle fuska med något sånt faktiskt

Jag har sett det ute på tävlingar ett antal gånger och tycker att det är helt rätt.

Jag tror inte heller att funktionärerna skulle fuska. Vad skulle de ha för anledning?

Hindret är ju rubbat ur sitt läge, så jag tycker att det är en helt riktig bedömning. Har väldigt svårt att tro att funktionärerna skulle ljuga om en sådan sak, ser ingen som helst vinst för dem att göra det (och på min klubb kan de inte bara hitta på en sådan sak, eftersom vi har de skållorna som istället för att ramla loss vinklar ner sig. Antingen ramlar bommen eller så ligger den kvar i ursprungsläget med skållan i rätt position.

Skållan ska ju hålla för ett visst tryck (kommer inte ihåg exakt) men det är ju inte så att du bara "nuddar" och den åker ur.
Tkr det händer ganska ofta att en häst slår i rätt uppifrån och det gör att den trycks ur.
Visst är det snörpligt för ryttaren men jag tkr det är rätt. Förut kunde ju hästen träffa bommen rätt hårt på "rätt sätt" (dvs rakt uppifrån) och bommen fortf. ligga kvar och man fick ingen felbelastning men de går oftast inte nu :)

Skulle du tycka det om det hände dig?
Tex att du egentligen skulle vunnit men så får du 4 fel för att du nuddat en bom?
Nu spelade det ju ingen roll för ts eftersom hon fick tidsfel också men annars kan det ju kännas liiite surt, fast sålänge det är lika för alla är det ju lugnt egentligen.

Fö, för ett tag sen på en tävling var det flera hästar som landade ''på'' bakbommen på oxrarna och bommen låg kvar, visserligen lite snett men de fick inga fel för det, det borde de ju fått isåfall.

Då kan det inte ha varit några särskilt bra säkerhetsskållor på den tävlingen....

Usch vad jobbigt! Jag tycker att så länge ingen bom fallit = inga fel. Tråkigt att det ska vara så.

Jag har råkat ut för det. Hade en nolla annars, men det är bara att acceptera..

Jag har också råkat ut för det, var nolla för övrigt.. Känns ganska tarvligt, men hindret har ju trots allt rubbats ur den ursprungliga possitionen så jag tycker ändå att det är rätt att få fel.

Smart med sånna skållor som viker sig istället! Då kan det ju inte bli nåt snack.

Tro mig jag vet folk som stått på banorna som minsann inte hade funderat två gånger för att sabba för nån dom tycker illa om men det hade iof inte hållt så länge men då är ju skadan redan skedd!

Jag har inte ifrågasatt riktigheten i att jag fått fel! allt är enligt reglerna att sen regeln tydligen inte följs på alla platser är ju synd.
En del domare borde se till att hålla sig bättre uppdaterade.

Hm, vi har också såna skållor som viker sig, men har ändå råkat ut för att skållan löst ut fast bommen legat kvar. Stöden stod lite för nära varnadra, så bommen klämdes. Ryttaren fick såklart fel!

Altså jag tycker att säkerhetsskollor är något av det bästa som "Uppfunnits"
Och ja jag tror alla tar ett nedslag istället för att en ev skada uppstår.

MEN... Jag har också varit med om att hästen bara snuddat bommen och den åkt av.
Oftast beror det ju på att en tidigare ryttare har varit i hindret och bara rubbat säkerhetsskollan men inte så den utlöst. När den sedan får en liten touch till så löses den ut.

Jag brukar dock ha koll på de som startar precis innan mig om de är i något hinder hårt, brukar då be banpersonalen att kolla/fixa det hindret innan jag startar.

Hm, vi har också såna skållor som viker sig, men har ändå råkat ut för att skållan löst ut fast bommen legat kvar. Stöden stod lite för nära varnadra, så bommen klämdes. Ryttaren fick såklart fel!

Och ändå har de skållorna färgmarkeringar som visar hur långt ut bommarna måste ligga för att skållan ska fungera.
Gillar de skållorna, inte bara pga att de inte kan fuskas med, utan för att de bara är att fälla upp igen när de löst ut (inga sprintar som fastnar eller fjäderkulor som kärvar)

Jag tycker också att de är bra! fast våra är så utslitna att färgmarkeringarna slitis bort. De flesta har koll på att de ska ligga en bit ut, men tydligen inte alla ;)

Tro mig jag vet folk som stått på banorna som minsann inte hade funderat två gånger för att sabba för nån dom tycker illa om men det hade iof inte hållt så länge men då är ju skadan redan skedd!

Jag har inte ifrågasatt riktigheten i att jag fått fel! allt är enligt reglerna att sen regeln tydligen inte följs på alla platser är ju synd.
En del domare borde se till att hålla sig bättre uppdaterade.

Då tycker jag verkligen att du ska säga till tävlingsansvariga på dessa platser där det finns folk som är villiga att sabba för andra. Det är något vår klubb aldrig skulle acceptera och såna personer skulle inte vi vilja ha som funktionärer.

Måste ju säga att det måste vara himla svårt för en domare att kunna se om en bom har flyttat sig alla gånger, ex vår paddock är väl ca 60x90m så jag har förstående om domaren skulle missa om en bom ligger snett långt bort.

Jag var på tävling med min b-ponny för något år sedan, vi rev näst sista i omhoppningen, men det var mellan bommen fram(en oxer) fick dock 4fel vilket jag tydligen inte skulle fått? , upptäckte det dock när vi var hemma och kollade på filmen(min pappa hade filmat ritten) lite surt eftersom vi annars hade vunnit... :bump::)

Jag har varit med om att det har hänt andra flertalet gånger, det har aldrig drabbat mig. Egentligen känner jag väl inte så starkt för saken, det är ju lika för alla, men jag kan nog ändå tycka att det är trist ur publiksynpunkt. Hoppningen ska vara lätt att förstå och följa, iom det här blir det lite antiklimax när en ryttare är snabb och till synes felfri men sedan belastas med fel för att skållan har löst ut.

*lånar sista*

Jag har varit med om flera gånger när funtionärer eller domare inte sett att skållan löst ut men att bommen inte trillat ner. Kan vara så för flera ryttare utan att det upptäcks. Svårt att veta vilket ekipage som verkligen "duttade" till bommen så den kom ur sitt läge. Altså vilket ekipage som ska ha 4 fel. Det vill till att man verkligen ser när det händer.

Men hur blir det då med murar? Man kan ju slå i en mur men så länge som inte någon murdel faller ner på marken så är man ju felfri?! :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka