4 års championat?

Z

Ziemona

Kvalar man dit och isåfall hur?
Vad krävs för det och när är det?
Min första unghäst, ingen koll på dessa saker :confused:

Sv: 4 års championat?

Till 4-årschampionatet kvalar man, lättast genom 4-årstestet (kvalitetstävlan för 4-åringar) brukar vara någon gång i augusti/sept varje år.
Kan rekommendera dig att åka på 4-årstestet..... var där med "min" 4-åring förra året :P

Hur pass utbildad bör hästen ifråga vara?
Jag har köpt henne nyligen men har inte fått hem henne ännu. Hon hoppar som en gud, så hopp-biten kan hon ju, men hon är ju inte tävlad något? Gör de ngt eller?

Lite mer frågor..
Vad exakt går testet ut på, och var är det någonstans? Vet du var man hittar info om det? Hon har precis fyllt fyra, det är väl så det ska vara eller?
gud, jag vet ju ingenting! :confused:

Jag var i Halmstad förra året, men det finns på lite olika platser runt om i Sverige.

Om du går in på www.asvh.se och kollar under unghästtester så står allt du behöver veta där :-)

Tack!
Fast jag kommer inte in på länken "visningar" som nog är ganska viktigt :angel:

Vet du hur långt man måste ha kommit överlag för att kunna vara med? Måste hästen ha tävlat innan är väl den största frågan, och isf hur mycket?

Nej! hästen måste inte vara tävlad. Sedan beror det ju lite på hur långt du vill komma med visningen, siktar du på 4-årschampionatet kan det ju vara bra att ha varit ute på några "clearrounder" iaf.

Du kommer att få visa hästen för veterinären, alltså ska hästen vara tränad på att stå still o kunna lyfta hovar o sådana där vanliga rutiner + böjprov

Sedan ska du visa hästen för hand, så det är ju också bra att träna på

När det gäller dressyrmomentet så kommer du få visa hästen i alla tre gångarter i ca 5-10 för en domare

Hoppningen består oftast av en liten bana på 5 hinder om jag minns rätt. Varav en kombination med ett normalt galoppsprång mellan. Hoppbedömningen är väldigt individuell och vissa får hoppa mkt om hästen är mogen för det, men max 110 cm. Medans vissa bara hoppar några skutt kanske.

Ett tips är konditions och uthållighetsträning eftersom hästen kommer att vara ute i ca 2 timmar innan bedömningen är klar.....och i augusti/september kan det ju vara rätt varmt o svettigt också hihi

okej. jag måste var dum eller något, men jag har inte fattat det hela ännu.
Det som du nämde ovan, är det kvalet eller själva championatet?

det är nog jag som är dålig på att förklara hihi....men det jag har berättat om det är kvalitetstävlan för 4-åriga hästar, och där kan man även kvalificera sig till 4-årschampionatet.....de bästa hästarna i varje disciplin direktkvalificeras om jag inte har fel....

sedan kan du även kvalificera till 4-årschampionatet genom att ha hmmm 3-4 felfria en metershoppningar med din häst

För att kvala till 4-års championatet så ansluter man hästen via SwedeHorse så att man får hem ett kvalpapper som skall fyllas i på tävlingsplatsen vid felfri 1 meters hoppning, du skall ha 3 felfria 1 meters hoppningar för att kvala till semifinal som går i sept-okt på 3 ställen i Sverige. Där bedöms hästarna över en bana på 105 första dagen för att sedan de bästa ca hälften går vidare till söndagen och hoppar där 110 bana samma här att det är poängbedömning av domare. De bästa därifrån går sedan vidare till finalen i flyinge i oktober månad där det går till på samma sätt.
Man kan även nu kvala via kvalitetsbedömningen. Där hoppar hästen en bana bestående av 5 hinder varav en kombination. Maxhöjden (vilket man måste hoppa för att få de högre poängen) är 110cm, för att kvala vidare till semifinalen krävs lägst 8 alltså 8/8 eller 7/9 inget av betygen får understiga 7. Har hästen minst 8,5 alltså lägst 8/9 så kvalar man direkt till finalen och slipper genomföra semifinal. Segrande häst på regional kvalitet kvalas också direkt till final.

så genom att hoppa 3 felfria "vanliga" avd b. hoppningar kvalificeras man till semifinal? eller? tills när ska man isf. ha gjort det?
Och vilket är kvalitetsbedömningen? Jag är helt vimsig..
är championat, semifinal och kvalitetsbedömning olika saker?
vilket är bästa sättet för mig som har en otävlad 4 åring som dock skulle kunna hoppa en 1 m bana utan större problem?

Senast ändrad av en moderator:

Din häst måste ju hur som helst ut och tävla en del om den ska kunna gå fyraårschampionatet på ett bra sätt. Förslagsvis passar du på att kvala till semifinalen i championatet och ge hästen rutin samtidigt, genom att ansluta dig via SwedeHorse och göra tre felfria rundor i 1.00m klasser. Semifinalen går till precis så som gylle beskrivit, fast höjderna är 1.00 dag ett och 1.05 dag två, med fem cm högre respektive dag i finalen, om nu inga sent tillkommna ändringar skett.

Du ska ha kvalat till semifinalen innan den går av stapeln. ;) Och semifinalerna borde ju rimligen vara i september/oktober. Men läs för all del på SwedeHorse hemsida, där finns svaren på dina frågor...

Vill du har du dessutom möjligheten att ställa upp i kvalitetstävlan för att få en extra chans. Till detta anmäler du ju dig dock separat, det är två olika saker.

jo jag försökte komma in på sidan, men det gick inte. Får ringa dit istället.
När brukar kvalitetsbedömningen vara?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SWB Equestrian Weeks med SWBs 3-års championat i dressyr och hoppning går av stapeln på Flyinge Kungsgård mellan 25 september – 6...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 188
Senast: Grazing
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur