Min shettis är också 4 nu och alldeles för rund för sin eget bästa.
Eftersom jag inte har vagn till henne och inte kan rida henne så jobbar vi mycket från marken. Mestadels är det promenader i grimma, övar olika tempo i skritt från smyg till ganska raskt tempo. Trava får hon göra i kort tempo när jag går fort. Och så har jag underbara klätterbackar där jag försöker träna med henne 1-2 gånger i veckan.
Brukar även ha henne i longerlina ibland för att öva lite kommandon.
Tömkör ibland med grimskaft som draglinor eller så tar jag en gren på varje sida och spänner fast så att den dagen jag äntligen får råd med en vagn så ska hon i princip vara körbar.
En annan kul sak vi gör är att jag sätter på henne träns med tyglar, sedan går jag bakom eller bredvid henne och försöker på så vis öva lite öppna, bakdelsvändningar och annat.
Löshoppning gillar hon väldigt mycket också, men i form av att vi hoppar över omkullfallna trädstammar i skogen när hon springer bredvid eller bakom mig.
Tycker du ska planera lite hur du själv vill ha det, hur många dagar i veckan vill ni jobba, vad är kul och vad måste ni öva på. Vad är det för tävling du vill utföra?
Ta reda på vilka moment som ingår i tvälingen och öva på ett i taget tycker jag, så jobbar jag med min nordis som är tre år och det fungerar jättebra, vi koncentrerar oss på en sak i taget och skyndar långsamt.
/Hippo