4-åring, tjafsig i munnen

S

sarre_hall

Jag kan inte säga att han är tjafsig heller, visste inte riktigt hur jag ska säga det. När jag travar på min häst så kan han ibland, eller rätt så ofta dra upp huvudet och då skaka sitt huvud fram och tillbaka. Jag vet ej varför han gör så här. hans tänder e nyligen kollade, han blev nyligen kontrollerad utav en vet.Han rids på ett rakt applemouthbett just nu.

Kanske byta bett? Eller vad har ni för erfarenheter. Jag har funderat på om det kan vara ngt med ryggen. Men han gör aldrig så här när man tömkör honom. bara när man sitter på honom o ska trava. Nästan som om att han ska skaka ur bettet ur munnen på honom.

Jag hoppas att ngn kan bolla lite ideer med dig, då det e helt tomt i mitt huvud.

Mvh sarre :confused:

Sv: 4-åring, tjafsig i munnen

hästtandläkaren var ute o tittade, o då hade han 12 cm på sitt bett, o hon tyckte att jag skulle testa 1 cm kortare.. Så jag har ett nytt bett, det kanske inte är tillräckligt kort, kanske ska testa ett nytt?

Kan vara det, lr att hästen inte trivs med bettet... bettet ska ju inte vara för kort heller, då kan det ju nypa i mungipan på dem... Det hade de gjort på min häst som vet. hade sagt skulle gå med ett kortare bett (10.5), för innan hade hon gått med för långt bett så hon hade fått problem med munnen...
Nu har hon iaf ett 12 cm bett och verkar funka bra på det :)

Kan ju även vara tjocklek mm, som avgör om de gillar bettet lr inte...

Jag kan inte säga att han är tjafsig heller, visste inte riktigt hur jag ska säga det. När jag travar på min häst så kan han ibland, eller rätt så ofta dra upp huvudet och då skaka sitt huvud fram och tillbaka. Jag vet ej varför han gör så här. hans tänder e nyligen kollade, han blev nyligen kontrollerad utav en vet.Han rids på ett rakt applemouthbett just nu.

Kanske byta bett? Eller vad har ni för erfarenheter. Jag har funderat på om det kan vara ngt med ryggen. Men han gör aldrig så här när man tömkör honom. bara när man sitter på honom o ska trava. Nästan som om att han ska skaka ur bettet ur munnen på honom.

Jag hoppas att ngn kan bolla lite ideer med dig, då det e helt tomt i mitt huvud.

Mvh sarre :confused:

Kanske du blir for stum i armar och hander? Att ruska pa huvet kan vara ett satt for honom att forsoka losgora spanningar i hals och nacke.

Hej! Det låter som om han kan vara i obalans eller ha ont av sadeln. En kombination av båda kanske. Eftersom du sa att han inte gör så när du tömkör så är det ju sadeln eller att du sitter för tungt på honom.
Mvh Michaela

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 912
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 760
Senast: ako
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama