4 årig halvblod (ingen broms)

T

todde

Vet ej riktigt vad jag ska göra . Han blev inriden när han var tre o var väl ganska okomplicerad lite bock o sådant får man väl räkna med. Han ät även kontrollerad i ryggen av en kotknackare då han visade sig skjuta rygg ,men inget fel hittades o numera är han inte så känslig (kittlig). Men till problemet ! Han lyssnar på halt eller reglering i skritt både på vikthjälpen o givitvis tygeltag, men i traven så börjar det :confused: kan reglera hastigheten i traven men att göra halt eller rent av att komma ner i skritt tar sin tid , galoppen ska vi inte tala om, lyssnar inte på förhållning eller något. Summering är väl att han tar bettet o sticker , brukar köra lite med abs broms metoden men det är knappt att det hjälper. Har ett tredelat bett idag, har ju hört o läst att man ska inte betsla upp o är därför ej intresserat av det . Är det någon här som känner igen sig o kanske till o med har en bra lösning.

Sv: 4 årig halvblod (ingen broms)

Blir han stark och lång, tung, eller blir han stressig, nervös o trippig? Jag har ett treårigt sto som gick som en klocka under hela inridningen och även månaderna efter. Efter 3 mån sommarbete så har hon blivit väldigt springig och "för pigg", vilket resulterar i att man har svårt att komma till ridning och svårt att kunna ge en eftergift.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ge för tips då jag inte har löst mitt problem ännu, har provat lite olika grejer. Det enda som funkar riktigt bra är att rida ut, rakt fram på grusvägarna och flytta något steg åt sidan. Helt plötsligt fungerar även halvhalter och man kan ge efter och till och med mjukt driva framåt.

Jag kommer låta en duktigare ryttare än mig ta sig an den här hästen och rida den åt mig för att sedan hjälpa mig rida henne. Har du provat någon tränare?

Min häst (också 4 år) är extremt känslig i munnen och tar man för mycket så kryllar han bara ihop sig och släpper kontakten helt. Igår blev det totalt missförstånd mellan honom och mig när vi skulle trava.

Han började trava och sedan gick det fortare och fortare och jag tog tag i honom för jag kände att jag inte hade kontroll då han släppt bettet detta resulterade i att han stegrade så han höll på att gå runt. Han fick alltså panik av att jag försökte stoppa honom med mina tygeltag.

Idag red vi ut och istället för att ta i honom så använde jag rösten tillsammans med små små förhållningar + sjunker ner rejält i sadeln. Detta förutsätter ju att man har en häst som lyssnar på rösten vilket min häst gör jättebra så detta funkade idag iallafall.

Men jag hatar att rida utan att känna att jag har kontroll och veta att jag kan ta i honom utan att han blir tokig.

Han är kollad i munnen och där är han helt ok.

Hur väl lyssnar han på rösthjälpen vid tömkörning eller longering?

Försök använda dig av "naturliga stopp" i kombination med rösthjälper för att befästa "avsaktningssignalen" och ge mycket beröm när det lyckas. En direkt eftergift vid minsta försök att sakta av på hjälpen.
Naturliga stopp kan vara träd, staket, en annan snäll hästs bakdel, ridhusvägg etc.

Se också om du kan reglera hans takt genom att ex.vis sätta dig ner lite saktar så att inte all förhållning går genom munnen utan även att kroppen tar avsaktningar och halvhalter.

Galoppen brukar vara svårast då det tar tid att stärka dem, galoppera hellre oftare men minska ner antalet språng så att han inte hinner dra iväg alltför mkt.

På en äldre häst kan man också använda skolor i traven och galoppen för att göra det svårare att orka "tuffa iväg".

Det kanske är lättast för dig att gå tillbaka till tömkörningen och få till halvhalter och avsaktningar där innan du tar det från ryggen?

Hur väl lyssnar han på rösthjälpen vid tömkörning eller longering?

Försök använda dig av "naturliga stopp" i kombination med rösthjälper för att befästa "avsaktningssignalen" och ge mycket beröm när det lyckas. En direkt eftergift vid minsta försök att sakta av på hjälpen.
Naturliga stopp kan vara träd, staket, en annan snäll hästs bakdel, ridhusvägg etc.

Se också om du kan reglera hans takt genom att ex.vis sätta dig ner lite saktar så att inte all förhållning går genom munnen utan även att kroppen tar avsaktningar och halvhalter.

Galoppen brukar vara svårast då det tar tid att stärka dem, galoppera hellre oftare men minska ner antalet språng så att han inte hinner dra iväg alltför mkt.

På en äldre häst kan man också använda skolor i traven och galoppen för att göra det svårare att orka "tuffa iväg".

Det kanske är lättast för dig att gå tillbaka till tömkörningen och få till halvhalter och avsaktningar där innan du tar det från ryggen?

Ja det med tömkörning är ju nog inte fel , har faktiskt ingen tömkörningsutrustning:angel: an har blivit tömkörtav tränaren men det är ju ett tag sedan:crazy:.
Var i ridhuset idag o det funkade faktiskt jättebra. Gick jättebra i traven o även galoppen funkade avsaktningen även om det var en lite längre stoppsträcka men han lyssnade på mig. Nu var vi själva i ridhuset o det hjälpte nog (tror jag) kan det vara så att han blir stressad av andrar hästar ?
Känner av detta med stoppsträcka mest när jag rider ut eller hoppar, det är då han blir stark ( antagligen väldigt vanligt)

Vad roligt att det gick så bra idag! Alltid roligt med framsteg.
Kan berätta hur min kille var i samma ålder. Inridningen hade gått kanon, och inlärning av olika saker hade också gått bra.
Lite när kraven böjade komma, jag krävde lite mera, då fick jag hela hästens vikt i händerna, och broms, det fanns absolut inget som hette så för hästen.
Innan hade det varit så enkelt med allt som hade med honom att göra, han gick snällt runt med mej, både i skog och ridhus, och lyssnade bra på alla hjälperna. Kände mej en aning förvirrad när han började hänga.
Men, i takt med att kraven ökade en aning, vart det ju så klart jobbigare. Han la balansen i mej, han orkade inte hålla koll på hela sin stora kropp samtidigt. Jag gick tillbaka i utbildningen, mkt skogsturer, med mkt halter, och igångsättningar, klev över stock och sten, och mkt slalom mellan träden i skogen. De dagar jag var på banan, var det mkt "back to basic".
När jag sedan tog upp kraven där vi slutade, så fanns helt plötsligt bromsen där igen. Han hade smält allting nytt, och kroppen hängde med igen.

Kan det vara ngt liknande med din? Att han inte orkar, och då lägger sej i handen o älgar på, ist för att arbeta? Lr blir han nervig, och släpper bettet?

Är ju alltid svårt, hästar är ju också individer, och gör helt olika i olika åldrar och utbildningsskeden.

Hur lyssnar han på rösten, från marken, vid tömkörning longering? Funkar det bra, så kombinera röst och hjälp vid ridning. Är nog bara att traggla på. Vara lugn och bestämd, och berömma minsta han kortar upp sig vid minsta förhållning.

Synd jag inte kunde komma med ngra direkta tips, men jag gillar sådana här trådar, alltid roligt med unghästar, så jag följer tråden, och ser hur det går för er!

Lycka till!!

(Hur är det med tänderna. Fäller de inte I3 tanden vid 4,5 år? När är han född? Lr är han precis fyra nu? har lite dålig koll på exakt vilka tänder de fäller vid vilken ålder, men vet att I3 tappas vid 4 , 4,5 ngnstans. Min blev jäkligt stum i munnen när det var ngn tand påväg ut. Han riktigt tog bettet, så det inte skulle röra sig i munnen på han, och göra ont. Minsta lilla han vart stum, så fick jag lägga bettet på hyllan ett tag. )

Vad roligt att det gick så bra idag! Alltid roligt med framsteg.
Kan berätta hur min kille var i samma ålder. Inridningen hade gått kanon, och inlärning av olika saker hade också gått bra.
Lite när kraven böjade komma, jag krävde lite mera, då fick jag hela hästens vikt i händerna, och broms, det fanns absolut inget som hette så för hästen.
Innan hade det varit så enkelt med allt som hade med honom att göra, han gick snällt runt med mej, både i skog och ridhus, och lyssnade bra på alla hjälperna. Kände mej en aning förvirrad när han började hänga.
Men, i takt med att kraven ökade en aning, vart det ju så klart jobbigare. Han la balansen i mej, han orkade inte hålla koll på hela sin stora kropp samtidigt. Jag gick tillbaka i utbildningen, mkt skogsturer, med mkt halter, och igångsättningar, klev över stock och sten, och mkt slalom mellan träden i skogen. De dagar jag var på banan, var det mkt "back to basic".
När jag sedan tog upp kraven där vi slutade, så fanns helt plötsligt bromsen där igen. Han hade smält allting nytt, och kroppen hängde med igen.

Kan det vara ngt liknande med din? Att han inte orkar, och då lägger sej i handen o älgar på, ist för att arbeta? Lr blir han nervig, och släpper bettet?

Är ju alltid svårt, hästar är ju också individer, och gör helt olika i olika åldrar och utbildningsskeden.

Hur lyssnar han på rösten, från marken, vid tömkörning longering? Funkar det bra, så kombinera röst och hjälp vid ridning. Är nog bara att traggla på. Vara lugn och bestämd, och berömma minsta han kortar upp sig vid minsta förhållning.

Synd jag inte kunde komma med ngra direkta tips, men jag gillar sådana här trådar, alltid roligt med unghästar, så jag följer tråden, och ser hur det går för er!

Lycka till!!

(Hur är det med tänderna. Fäller de inte I3 tanden vid 4,5 år? När är han född? Lr är han precis fyra nu? har lite dålig koll på exakt vilka tänder de fäller vid vilken ålder, men vet att I3 tappas vid 4 , 4,5 ngnstans. Min blev jäkligt stum i munnen när det var ngn tand påväg ut. Han riktigt tog bettet, så det inte skulle röra sig i munnen på han, och göra ont. Minsta lilla han vart stum, så fick jag lägga bettet på hyllan ett tag. )

Tandläkaren var hos mig i somras o tog ut någon tand. Kanske det är lite på det sätt du skriver men han bär sig ganska bra själv faktiskt ,okej han slår sig lös ibland men det blir mindre o mindre nu när han kommer på hur skönt det är att gå i rätt form o att han får fler muskler. Har funderat på det med stressen, tror han blir stressad av oljuden o de andrar hästar när vi har tex. hoppträning.

Ha ett kommando som du använder bara när du ska stanna eller sakta ner(två olika). du kanske ska testa ett skarpare bett iallafall ett helt eller tvådelat tränsbett . Lyssnar han inte när du tar tag i bettet så ta tag framme vid bettringen och ta in honom på en liten volt ända till han stannar och försök igen och igen ända tills han stannar när du vill.
Lycka till!!

Ta hjälp av tränare!!
Varför sitta och lära in fel på en unghäst istället för att få hjälp och slippa problemen?

Välkommen till klubben

Jag har gjort så här med min Formel 1-bil:

Slappna av först och främst. I vrister och knän!
Fram med magen och sjunk ner i sadeln. Tänka på att inte sätta sig för långt bak.
Använda röstkommando. Ptrooo
Sedan kommer tyglarna.
Och berömmet när hon stannar.

Jag har glömt det där med magen och lutat mig frammåt så att första stopphjälpen blivit tyglarna. Nu fungerar det. Hon lyssnar på sitshjälperna.

Jag rekomenderar att inte rida ut eller hoppa när du har problem med bromsen. Sådant måste fungera innan. Jag körde "tröttautmetoden" och det gick ju inte. Full fräs hela tiden i skogen funkade inte på min räserbil.:p Det blev bättre när jag tränade i en hage. Lugnt och fint i skritt o trav och ge fan i att streta emot hästen. Stretar man emot och spänner sig så går det bara fortare har jag märkt.

Lycka till!

Ta hjälp av tränare!!
Varför sitta och lära in fel på en unghäst istället för att få hjälp och slippa problemen?

Givitvis rider jag för tränare:cool: skulle alldrig falla mig in att hålla på med en unghäst utan att få hjälp.

Jag håller med. En häst utan broms är ju inte inriden, punkt slut.
Då finns det många hästar som inte är inridna ! Men igentligen är det ju inte det som är problemet om han är inriden eller inte utan hur man ska gå till väga.

Ta hjälp av tränare!!

Fast hur många tränare springer med en ute i skogen? :angel:

Jag har inga som helst problem med bromsen inne i ridhus eller på ridbanor, men ute på uteritter kan hon bli pigg och gärna bara travar/galopperar på fram i friskt tempo och man får hålla på en stund med att få henne ner i nästa gångart. Detta för att hon tycker det är roligast att 'älga på' ute. Jag får liksom bestämma mig innan om jag ska RIDA hela tiden på uteritten eller om jag ska låta henne ha en mindre krävande tur och få galoppera på lite snabbare och med längre bromssträckor. Sedan varierar detta givetvis även med humöret på damen, om hon är piggare eller inte.

Det behöver inte vara bristande kunskap hos hästen, min häst KAN vad jag kräver, hon 'vill' bara inte förstå emellanåt när hon anser det roligare att springa på själv.

Jag har dock inga större problem med det då jag vet hur hon fungerar. Dessutom blir det alltid bättre när hon är mer musklad och bärig, jobbigare att sakta av om man inte har rätt muskler såklart.

OBS att jag inte låter henne springa runt som hon vill, det kanske lät som det. Jag kräver alltid att hon ska lyssna.

Fast hur många tränare springer med en ute i skogen? :angel:

Jag har inga som helst problem med bromsen inne i ridhus eller på ridbanor, men ute på uteritter kan hon bli pigg och gärna bara travar/galopperar på fram i friskt tempo och man får hålla på en stund med att få henne ner i nästa gångart. Detta för att hon tycker det är roligast att 'älga på' ute. Jag får liksom bestämma mig innan om jag ska RIDA hela tiden på uteritten eller om jag ska låta henne ha en mindre krävande tur och få galoppera på lite snabbare och med längre bromssträckor. Sedan varierar detta givetvis även med humöret på damen, om hon är piggare eller inte.

Det behöver inte vara bristande kunskap hos hästen, min häst KAN vad jag kräver, hon 'vill' bara inte förstå emellanåt när hon anser det roligare att springa på själv.

Jag har dock inga större problem med det då jag vet hur hon fungerar. Dessutom blir det alltid bättre när hon är mer musklad och bärig, jobbigare att sakta av om man inte har rätt muskler såklart.

OBS att jag inte låter henne springa runt som hon vill, det kanske lät som det. Jag kräver alltid att hon ska lyssna.

Detta känner jag igen:laugh: ett jättebra inlägg.

Det finns nog många olika sätt att få tillbaka kontrollen i de mer snabbare gångarterna. Jag skulle nog säga att din häst har lagt till med lite olater, och har kommit på ett sätt att trixa ut dig, för att slippa att arbeta.

Det tips jag kommer att ge dig kräver att du är väldigt snabb och lite slug.

För att få tillbaka känsligheten i munnen och lydnaden, och bryta den onda cirkeln han har kommit i, så hade jag inte ridit honom på volten, utan endast tömkört honom på volten.
Lättast är det givetvis i ett ridhus, men det går i en paddock. Den yttre tömmen går i från gjorden lite över skänkelläget genom bettet, genom ringen på gjorden vid ryggen till din hand. Den inre tömmen går ifrån gjorden lite över skänkelläget genom bettet till din hand.
Sedan hade jag tömkört honom i rätt form i alla gångarter med mkt över gångar.
Tar han inte dina hjälper, när du gör halt, så använd ridhusets väggar, så att du kan stoppa upp honom utan att hänga i bettet. eller paddockens staket.
Det gäller att vara kvick i dina tömmar, men du får inte bli hängande i dom.
Du skall försöka få honom mer uppmärksam på vad du vill, genom snabba tömtag.
När du har fått ta till hjälp ifrån ridhustes vägg för att få honom att ta halten, så låt han stå där i halten ett par minuter, för att tänka efter.
Genom att du hela tiden är konsekvent, så kommer han att bli mer uppmärksam på vad du vill, likaså kommer han genom övergångar att bli stark, förutsatt att han går på tygeln som han ska.

När du sedemera börjar att rida ute på honom i alla gångarter, så
erbjud honom inte att trava eller galoppera på raka linjer till att börja med, undvik att sätta dig i den sits så att han kan ta chansen att fortsätta sina olater.

Förslagsvis, tömkör honom i 3 dagar i sträck, skritta ut på lång tygel den 4 dagen, 5 dagen ledig och sedan börja om, med tömkörning.

Då finns det många hästar som inte är inridna ! Men igentligen är det ju inte det som är problemet om han är inriden eller inte utan hur man ska gå till väga.

Vaddå hur man ska gå tillväga?
Om jag satt på en häst som inte gick att stanna omedelbums från trav eller galopp när vi är i skogen skulle bearbetas tills alla växlar satt.
Här finns det ont om genvägar och generellt så är vi för lata och låter ofta hästen bestämma, då får vi ju skylla oss själva.

Skritt, halt, trav, halt, skritt, trav igen osv.
Drar den iväg så mycket som tre centimeter så är det skritt, halt som gäller tills hästen helt enkelt gör halt av att jag sitter emot med sätet.

Håller med. Varför rida fortare än man klarar av?

Antingen rider du bara läromästare eller så har du aldrig ridit en unghäst eller så har du inte kommit längre än till skritten när du uttalar dig på detta sättet.
Klart man måste prova o träna eller kan dina hästar allt på engång ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hejsan allihopa!:) Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare...
Svar
5
· Visningar
1 964
Senast: tolksele
·
Ridning Hej! det här är mitt första inlägg här på bukefalos så säg till om jag satt in denna tråd på fel "ämne" :) Jag rider då en f.d...
Svar
6
· Visningar
1 415
Senast: tuaphua
·
G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 661
Senast: grl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur