Vad roligt att det gick så bra idag! Alltid roligt med framsteg.
Kan berätta hur min kille var i samma ålder. Inridningen hade gått kanon, och inlärning av olika saker hade också gått bra.
Lite när kraven böjade komma, jag krävde lite mera, då fick jag hela hästens vikt i händerna, och broms, det fanns absolut inget som hette så för hästen.
Innan hade det varit så enkelt med allt som hade med honom att göra, han gick snällt runt med mej, både i skog och ridhus, och lyssnade bra på alla hjälperna. Kände mej en aning förvirrad när han började hänga.
Men, i takt med att kraven ökade en aning, vart det ju så klart jobbigare. Han la balansen i mej, han orkade inte hålla koll på hela sin stora kropp samtidigt. Jag gick tillbaka i utbildningen, mkt skogsturer, med mkt halter, och igångsättningar, klev över stock och sten, och mkt slalom mellan träden i skogen. De dagar jag var på banan, var det mkt "back to basic".
När jag sedan tog upp kraven där vi slutade, så fanns helt plötsligt bromsen där igen. Han hade smält allting nytt, och kroppen hängde med igen.
Kan det vara ngt liknande med din? Att han inte orkar, och då lägger sej i handen o älgar på, ist för att arbeta? Lr blir han nervig, och släpper bettet?
Är ju alltid svårt, hästar är ju också individer, och gör helt olika i olika åldrar och utbildningsskeden.
Hur lyssnar han på rösten, från marken, vid tömkörning longering? Funkar det bra, så kombinera röst och hjälp vid ridning. Är nog bara att traggla på. Vara lugn och bestämd, och berömma minsta han kortar upp sig vid minsta förhållning.
Synd jag inte kunde komma med ngra direkta tips, men jag gillar sådana här trådar, alltid roligt med unghästar, så jag följer tråden, och ser hur det går för er!
Lycka till!!
(Hur är det med tänderna. Fäller de inte I3 tanden vid 4,5 år? När är han född? Lr är han precis fyra nu? har lite dålig koll på exakt vilka tänder de fäller vid vilken ålder, men vet att I3 tappas vid 4 , 4,5 ngnstans. Min blev jäkligt stum i munnen när det var ngn tand påväg ut. Han riktigt tog bettet, så det inte skulle röra sig i munnen på han, och göra ont. Minsta lilla han vart stum, så fick jag lägga bettet på hyllan ett tag. )