4,4 miljoner till ett svensk företag i Malmö

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Hittade detta på ATL:s hemsida: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=36993

Hästföretag får miljonskadestånd av staten
Malmöföretaget Offspring Management AB har i ett förlikningsavtal med staten fått 4,4 miljoner kronor. Bakgrunden är att svenska avelsregler hindrade avkommor från ston som inseminerats med importerad sperma att tävla i Sverige.

Sperma från två amerikanska hingstar importerades 2001 av Offspring. Men avkommorna fick inte starttillstånd i svenska travtävlingar på grund av STC:s avelsregler som Jordbruksverket godkänt.

Företaget hävdar att reglerna inte är förenliga med EG-rätten och kan existera bara för att Sverige inte infört två EU-direktiv i svensk lagstftning. De aktuella hingstarna är godkända i exempelvis Danmark, Tyskland och Italien vilket gör att det går att komma runt de svenska reglerna genom att låta svenska ston insemineras i dessa länder.

Efter det att Offspring väckt talan i Malmö Tingsrätt om skadestånd har staten genom Justitiekanslern ingått förlikning med företaget. Staten betalar Offspring 4,4 miljoner kronor samt ombudsomkostnader i målen om 550 000 kronor.
ATL

För mig så känns det som att det kommer att få andra aktörer på marknaden tex. även inom halvblodsaveln att börja agera mer tex. inom halvblodsaveln och alla uppfödare som önskar att importera sperma till sina egna ston...

Eller vad tror ni ? Får vi se en snöbollseffekt av det här ?

Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4,4 miljoner till ett svensk företag i Malmö

Nu är det så att STC regler ska följas.
Det finns allt för många "bedragare" i branchen ändå.

Alla inom travet kan reglerna.
Och det är bara att lassa märra och åka till utlandet för seminering och sedan ta in henne igen om man vill ha en unge efter en speciell hingst.

Detta har det fuskats grovt med.
Förr var regeln att listhingstar har 25 ston och däremot punkt.
Förra året, i en av dom större seminskandalerna någonsin, så finns det då aktörer som vill sätta sig över reglerna och gör som dom vill.
Det sägs att märrarna fraktats ut, och så visar det sig att man seminerar hejvilt på svensk mark.

Nu i år har reglementet ändrats, men jag tycker definitivt inte att man ska kunna få rätt "retroaktivt"

Såja blir bara förbannad när jag läser artikeln.
Skulle vi, vanliga Svensson, gjort likadant, så hade vi blivit av med både station, semintillstånd, kunder och fått böta rejält..
Men vissa klarar sig helskinnat.

AM

Kan det inte vara så att det stämmer att STCs regler inte stämmer överens med EG-rätten, kanske detta domslut gör att det blir enklare och mer rättvist för alla uppfödare?

Vem representerade företaget? Någon som vet?

Flundran

Kan det inte vara så att det stämmer att STCs regler inte stämmer överens med EG-rätten, kanske detta domslut gör att det blir enklare och mer rättvist för alla uppfödare?

Flundran

Klart det blir enklare!
Och personligen tycker jag at det är helt ok att seminera hemma i stället för att frakta till Frankrike..
MEN..
Regler skall följas.

Och jag tycker det är fel att vissa nu till och med belönas för regelbrott som andra skulle ha fått blivit bestraffade för.

I dessa fall handlar det inte om Svensson, utan stora aktörer.
Vore lika tokigt som om Flyinge får använda precis vilka hingstar dom vill, godkända eller inte medans ni övriga minsann ska hålla er till det legala materialet annars får ni ett "avelskorsningspass"

Alla förbund har regler...
Exempelvis så får man i Frankrike använda preparat som här i Sverige klassas som doping..

Och hur är det på ridsidan?
Får ALLA hästar oavsett stam starta i ALLA tävlingar? Bli premierade och bli godkända avelshingstar?

AM

Flundran

Det är ju en sak som vi inte kommer att få reda på efter som man gjort en förlikning i det här fallet. Det finns inget domslut i den meningen och därför ingen förklaring till varför man gjort det heller.

Men jag skulle inte tro att det är omöjligt att det kommer att hamna i EU-domstol med tiden. Då blir frågan om man från EU verkligen skall detaljstyra enskilda rasföreningar eller om det ska tolkas att "importörerna" är de som ska få diktera kraven. Vem som ska få ha den fria konkuransen och rätten att bestämma. I det här fallet kan jag tänka mig att det lite hänger på att det inte är rasföreningen STC som man stämt utan staten SJV. Det lilla jag läst verkar innebära att den här förlikningen bara att visar Jordbruksverket valt att betala, inte STC som rasförbund.

Men är det inte så att nu följs regler som är olagliga och STC "tvingar" sina medlemmar att vara "olagliga"? Då är det väl bättre att det kommer fram sådana här avgörande mål som öppnar vägarna för "vanligt" folk för jag tror inte att svenska staten vill betala ut fler skadestånd.

Gällande ridsidan så tycker jag att det är fel och diskriminerande att utesluta några som helst hästar/ponnyer från vissa tävlingar och jag hoppas att det kommer att ändras i framtiden.

Flundran

Och hur är det på ridsidan?
Får ALLA hästar oavsett stam starta i ALLA tävlingar? Bli premierade och bli godkända avelshingstar?
Vissa årgångstävlingar är stängda, men i övrigt får alla ridhästar starta i alla tävlingar.
Men för att bli godkänd hingst är kraven högre.

Ett det är inget avgörande mål, Man har enats om en förlikning. Vilket kan innebära att ingen egentligen har fått rätt.
Därmed finns det inte heller något som säger att STC har tvingat någon till att göra något olagligt heller.
Inte heller kan man efter en förlikning kalla det för skadestånd, det blir en ersättning och utan at ha sett förlikningen så går det inte att säga vad den utgör för något eller vad som har varit urspungskraven i det här fallet.

Kan helt enkelt vara så simpelt att SJV och JK tycker detta blir billigare än att driva det till ett domslut som troligen kommer att överklagas och åter överklagas. Nu får man istället tid på sig att verkligen gå igenom de EU-direktiv som det hänvisas till och ev täppa till "hål" som finns i den lagstiftningen.

På den här nivån är det inget som sker av en slump.

Vissa årgångstävlingar är stängda, men i övrigt får alla ridhästar starta i alla tävlingar.
Men för att bli godkänd hingst är kraven högre.

Då har ju även ridsporten ofria händer..eller?

Angående avelshingt så menar jag rent stam-mässigt.
Inget annat.
Skulle jag kunna ta en ridhäst, betäcka med en ridhingst från Australien och få ett hingstföl som senare blir godkänd avelshingt?
Kan denne sedan producera ungar som har rätt till alla "ridhästlöp"??
Kan den komma med i nån stambok?

Flundran:
Vad jag vill ha fram är att alla förbund har sina regler.
Eller översatt..grovt..
I Italien kan man köpa brännvin på mataffären..
Vilka regler bryter då Sverige emot?

Tänk också att jag är helt FÖR att använda vilken hingst man vill.
Men jag är MOT att vissa klarar sig..och andra inte.

Bättre att säga att:
- från och med det eller det datumet så gäller dessa regler.

Vidare..Att en hingst är godkänd i Italien..vad säger det oss???
Har den fria haser eller har dom kortslutit röntgenapparaten???

AM

Men om man går med på en förlikning så har man antagligen på känn att det inte kommer gå åt ditt håll antar jag.

Att SJV och STC behöver tid på sig att gå igenom EU-direktiven är väl lite sent påtänkt, vi har väl varit medlemmar i EU ganska länge nu, eller?

Sverige bryter mot en massa EG-regler bland annat systembolagets monopol!

Men är det inte så att nu följs regler som är olagliga och STC "tvingar" sina medlemmar att vara "olagliga"? Då är det väl bättre att det kommer fram sådana här avgörande mål som öppnar vägarna för "vanligt" folk för jag tror inte att svenska staten vill betala ut fler skadestånd.

Så tänkte jag också utan att vara särskilt insatt.

Systembolagets monopol är godkänt av EU och fler EU länder börja fundera på att införa liknade. Så där är du helt fel ute.

Vissa EU-förordningar är inte bindande utan bara rådgivande och då kan nationell lagstiftning gälla istället. Så hur det är när det gäller det aktuella fallet måste säkert ses över och att det kan vara en av anledningarna till att man går med på en förlikning.
Så när det gäller EU-rätt bör man läsa förordningarna och helst på orginalspråk för att verkligen kunna tolka dem på rätt sätt. Det är då bättre att jämföra med internetspriten än med systembolaget. Men det fallet är inte ännu avgjort så svensk lagstiftning gäller. Skulle det bli tillåtet kommer det dock enligt gällande EU-lagstiftning att krävas att man istället betlar skatten för spriten och ställer säkerhet undertransporten. Vilket i praktiken betyder att det inte blir billigare eller enklare än att handla på bolaget.

Är inte tillräckligt insatt i alla EU-regler och juridik för att kunna bedömma om just det här fallet kommer att få någon effekt men nog tycker jag att det är bra att det uppmärksammas. Tycker det är lite märkligt att hingstar som är godkända i andra EU-länder inte ska få användas och ge avkommorna gröna papper i Sverige. Det är ju ingen buskavel det handlar om. Tycker det känns lite kaxigt av Svenskar att nobba hingstar som blivit godkända i tex Tyskland eller Holland. Skulle vi vara så mycket duktigare än dom då? Och om jag åker med mitt sto till Tyskland och betäcker så får avkomman gröna papper men inte om jag tar in sperman. Avkomman blir ju densamma men inte färgen på papprena... Har lite svårt att förstå det och tycker nog att reglerna behöver ses över.

Angående att det gällde en stor aktör i det här fallet så är det väl bra att någon tar tag i det för det kan ju vara svårt för en liten uppfödare att slåss mot myndigheter. Även om förlikningen i sig inte påverkar några regler så kan det väl vara en början?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka