32 000 kr för en 11-årig Yorkshireterrier

Jadzia

Trådstartare
http://na.se/nyheter/orebro/1.1808783-polishund-bet-ihjal-elvis-i-villaomrade

Ja, det är vad en hundägare värderat sin hund till och krävt i ersättning efter att den blev ihjälbiten av en polishund (ej i tjänst). Nog för att vi alla värderar våra hundar högt men inte sjutton är en 11 år gammal hund värd några 32 000 inte. Gällande värdet på hunden anser jag snarare polismyndigheten vaar generös som värderar den till 1500 kr. Mitt försäkringsbolag hade nog värderat den till 0 kr. Det hade varit mer förståeligt om man hade krävt 32 000 i skadestånd för psykiskt lidande, men inte som ersättning för hunden.

Polishunden är kvar i tjänst, vilket tydligen är upprörande enligt kommentarerna till artikeln. Uppenbarligen har folk väldigt dålig koll på vad som gör en bra tjänstehund och inte. En bra tjänstehund behöver inte tycka speciellt bra om andra hundar. Det finns gott om tjänstehundar som skulle äta andra hundar till frukost om de bara fick tillåtelse. De gör dock ett alldeles utmärkt arbete och det vore vansinne att ta dem ur tjänst. Dock kan man diskutera om just den här hundföraren ska få ha kvar hunden eftersom hon brustit rejält i tillsyn.

Men avliva tjänstehundar till höger och vänster med hänvisning till att de är en samhällsfara? Nej, nu får de allt ge sig.

En tjänstehund i tjänst ska bedömas efter sin förmåga att utföra tjänstearbete. Först då den inte längre kan utföra sin arbete fullgott (oavsett anledning) ska den tas ur tjänst. En tjänstehund som ej är i tjänst ska bedömas som vilken annan hund som helst och bedöms hunden inte vara farlig ska den självklart inte avlivas. Det har inget som helst att göra med att den är tjänstehund. Föraren borde däremot ta sig en funderare på om denne är lämplig att hantera hunden, å det snaraste!

Sv: 32 000 kr för en 11-årig Yorkshireterrier

I det stora hela håller jag med dig, men jag frågar mig om schäfern bara flög på en kopplad hund den mötte, helt oprovocerat? Märkligt beteende för vilken hund som helst om det var så det gick till.

Byt hundförare till jycken är min spontana reaktion.

Sv: 32 000 kr för en 11-årig Yorkshireterrier

Jag gissar att merparten av kostnaden är ersättning för veterinärvård och transport. Det finns prejudicerande fall där hundägare har beviljats skadestånd för betydligt mer än vad det skulle kosta att ersätta hundens marknadsvärde.

https://lagen.nu/dom/nja/2001s65

De principer som utbildats i rättstillämpningen för hur värdet av skadad egendom skall bestämmas kan inte fullt ut vinna tillämpning vid skador på levande djur. Det måste för envar anses högst rimligt att ägaren till ett skadat husdjur i vissa fall skall ha rätt att få ersättning för skäliga vårdkostnader även om kostnaden för att anskaffa ett nytt husdjur av samma ras och ålder skulle uppgå till ett lägre belopp. För att en i förhållande till djurets värde hög veterinärkostnad skall accepteras måste utredningen visa att det av medicinska skäl var motiverat att vårda djuret. Efter en första undersökning bör det oftast vara möjligt att få besked om vilka behandlingsinsatser som kan erfordras och vilken prognos veterinären kan ge om djurets möjligheter att tillfriskna.

Nu vet jag ju inte alls om summan de kräver är rimlig, men klart är i varje fall att det polisen menar att de ska ersätta är helt uppåt väggarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka