30 dagars brunst???

Hera

Trådstartare
Mitt sto är nu på betäckning. Fölet är fött den 25 april så hon var på 30 dagar häromdagen. Hon har inte börjat brunsta ännu...

Veterinären tittade på henne i torsdags. Det är ett ägg på väg. Sen hade han sagt att det kunde mogna på ett par dagar och att det kunde ta ett par veckor. Antagligen så har hon haft en sen fölbrunst.

Vi beslutade att vänta och se på det över helgen. Hon är på naturlig betäckning och får hälsa på hingsten ofta. Går i närheten av honom ute osv.

Ska jag ta hem stoet och fölet eller ska jag låta dem vara kvar på stationen?

Hur kan det vara så "luddigt" med ägget, mognar på mellar 2-14 dagar?

Sv: 30 dagars brunst???

Det verkar inte vara världens säkraste veterinär...
Jag skulle inte ta hem henne, vill du ha henne betäckt så är det väl lämpligt att hon står kvar.

Hingstägaren tyckte oxå att det va konstigt att han inte kunde säga säkrare än så.....

Jag betäcker ett sto för första gången nu så jag vet inte mkt om sånt här.... :smirk:

Jag vet inte vilken hingst u valde till slut, men det verkar ju knasigt att inte ens hingstägaren "litar" riktigt på sin egna stationsveterinär?!?

Hoppas det ordnar sig, klart hon kommer i brunst snart, för vi klarar inte av en följetong till, denna gång...när kommer Heras sto i brunst...? ;) :crazy: :devil: :) :D

Stackars dig, du har verkligen inte haft en enkel vår med ditt gamla sto...

Vi hörs...

Hingstägaren lät lite förvånade när han berättade det, så jag vet egentligen inte hur han tyckte. Kanske kände han att han skulle vilja ge ett konkretare svar till en hästägare som är nybörjare på avel ;)

Vi skulle höras av i morgon. Sist vi pratades vid (tors, tror jag) så hade hon varit lite gladare på hingsten. Eller ja, i aala fall intelika arg och sur som tidigare dagar :D

Vet inte om det är ett dåligt "brunstår"? :smirk:

Mitt kallblodstravarsto tog god tid på sig att komma i 30 dagarsbrunst. Hon började brunsta efter 38 dagar.
Araben har heller inte kommit i brunst än. Hon fölade för 32 dagar sen.
Kanske beror på vädret. Här bara regnar det... :(

Fast min "nya" häst har brunstat titt som tätt sen hon kom till mig i påskas. Hon har ju dock inget föl och ska ej heller betäckas.

Låt de vara kvar. De blir ju väldigt väl omhändertagna där de är. Har en kompis som hade sto/föl hos Lipton förra året och de stannade kvar tills hon var u-ljudad på 17 dagen.
Tror att stoet mår bra av att vara i närheten av hongsten. Visst är han grann?

Hera skrev:
Hingstägaren lät lite förvånade när han berättade det, så jag vet egentligen inte hur han tyckte. Kanske kände han att han skulle vilja ge ett konkretare svar till en hästägare som är nybörjare på avel ;)

Vi skulle höras av i morgon. Sist vi pratades vid (tors, tror jag) så hade hon varit lite gladare på hingsten. Eller ja, i aala fall intelika arg och sur som tidigare dagar :D

Ok, det ordnar sig säkert...Vilken hingst blev det nu då??? Lipton?

Japp!!! Det blev Lipton. Det va ju honom jag ville ha från början. Jag känner mig mkt väl omhändertagen av ägaren och de som jobbar i stallet. Inga frågor verkar vara för dumma :D

Till Orpaskorpan: Ja han är SÅ fin! :)

Ja, så där är det, man ska nog hålla sig till första valet ;) tro på sig själv, och allt sånt där dravel... :D Hoppas hon kommit i brunst nu då...

Själv har jag gjort ett "lappkast2 och bytt hingst igen!!! the same presidier as last year... :( :crazy: :smirk:

I år blir det Fredriksbergs Dizney på båda ponnystona, och Camaro M på båda halvbloden... Har aldrig gjort så innan (tagit samma hingst till olika ston...) men det ska bli riktigt roligt att se och jämföra nästa år...om man nu har tut och får fyra föl...

Spännande fortsättning för oss alla....

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka