3 veckors föl som äter kraftfoder...?

Bellini

Trådstartare
Min fölunge har börjat äta av mammas kraftfoder (Kraft Groov 125 och Kraft Sport). Det är inte så att hon bara smakar lite utan hon tar stora tuggor verkligen! Kraften är uppblött så det är inte svårt för henne att få den i sig. Är det bra eller dåligt? Mamman äter ute i hagen. Ska jag hålla fölet medan stoet äter? Hon diar precis som hon ska, men det känns ändå inte som att det är normalt att de äter så pass glatt och mycket...

Sv: 3 veckors föl som äter kraftfoder...?

Enligt min vet så är det OK att fölen smakar lite. Du bör dock hålla dem lite under uppsikt, så det inte blir så att mamman lämnar krubban och fölet står ensam och äter. Äter de tillsammans hinner fölet inte få i sig så mycket att det är skadligt.

Min har "snott" kraftfoder från sin mamma från andra levnadsveckan men det var ju ur krubban, så hon fick lite jobbigt att nå ordentligt. Om det är farligt kan jag inte svara på men tror inte att det är bra med för stora mängder.

Jo de äter tillsammans, fölet passar på att ta en tugga varje gång mamma lyfter huvudet. Och ibland så blir mamma lite sur och kör iväg fölet. Men jag ska hålla dem under uppsikt!

Försökte uppskatta hur mycket hon får i sig ungeför, men det var svårt. Kanske 3-5 dl? Mamma får 2kg+1kg/dag. Låter det rimligt?

föl kan äta ända upp till 3 kg kraft grov 125/dag. det ska inte vara några problem. dock när dom ä så små som 3 veckor rekomenderas max ½ kg. anledningen till att jag vet detta är för att jag ställde sammafrån till dom på kraft och dom sa att de e normalt att föl på bete han sån själv fodring av kraft grov å dom äter mellan ½-3 kg/dag. Så min kille som är 2 mån nu fick ½ kgdag när han var 1 månade och sedan ökas det stegvis.

kl

Min fölunge blir så lack om hon inte får egen hink när fröknarna får så hon får ca 2-3dl kornkross/dag. Hon är 5(?) veckor typ (har visst noll koll på hur gammal hon är men det måste varit 5v i måndags... ) :D

Du behöver inte oroa dig.

Fölungar snattar tidigt mat och oftast så kör märrarna bort dem. Eftersom de vill ha godsakerna själva.:p

Ungarna brukar oftast inte få sig så stora mängder heller. Det mesta spiller de ut.

Ta det bara lugnt du och njut av din unge.

Våra föl har ätit ihop med sina mammor från ca 2 v ålder. När de blir 3 månader får de en egen hink att äta ur. :)

Helt normalt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 824
Senast: a1agnlju
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 506
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka