Sv: 3 hästar?
Jag har nästan alltid haft två hästar och för mig är det ett MÅSTE att de kan lämnas ensamma. Och om man så har två eller tjugo - de SKA kunna vara ensamma.
Något jag märkt är att flera av mina har haft lättare att vara ensamma ute än inne i boxen. Undantag finns såklart, men kan vara värt att tänka på. Många verkar kunna hantera det bättre om de kan röra sig,s pringa lite och hålla mer 'koll' än om de är instängda i en box.
Jag börjar dock träningen i box. Jag har inga galler men har på förekommen anledning byggt uppfällbar förhäjning för fronten och dörren. Så börjar jag med att ta ut den häst som är van att vara ensam på stallgången, i början brukar det räcka för att skapa oro hos den som bli kvar. Visar de tendenser att vilja/försöka hoppa över fronten fäller jag uppf örhöjningen.
Sen får man ta det bokstavligt talat ett steg i taget. När hästen som ska bli lämnad är lugn med kompisen på stallgången tar man ett steg utanför dörren, när det fungerar lite till etc. Och inte glömma berömmet.
När det gäller lämna i hage så brukar jag se till att kompisen tas därifrån, utom syn och hörhåll, och endera jag eller medhjälpare håller koll på den som är ensam kvar i hagen. Springer de och skriker får de springa och skrika, de brukar lugna sig. Försöker de forcera/hoppa stängsel däremot får man inse att man gått för fort fram.
För vissa hästar är att BLI LÄMNAD enormt traumatiskt, men ATT LÄMNA går mycket bättre. De brukar fungera bäst om man t ex tar in bägge hästarna, sen tar man ut den som ska bli kvar till hagen. Dvs man lämnar inte kvar i hagen, utan man tar in och släpper ut ensam i hagen.
Att ha te hästar är bara att dölja symptomen, tyvärr. Och jag har i perioder haft tre, och jag får OUNDVIKLIGEN fräscha upp minnet ang vara ensam sen när de blir två igen. Det är FORT som de 'glömmer av' det där med att de kan vara själva, tyvärr.
Så jag tror inte du är hjälpt alls av att ha tre hästar, de måste ju lära sig att vara ENSAM tyvärr.
Om jag är slavrig och under en period bara tar in och ut mina två ihop så får jag sen ta en ny repetition av ensamhetsträning säkert som amen i kyrkan. Och då kan bägge mina 'i grunden' vara ensamma utan minsta problem. Men behöver de aldrig vara det glömmer de bort och det är ett himla liv och spring när de blir ensamma.
Tänk lite som om du avvänjer ett föl från stoet när du tränar, det är ungefär samma band mellan hästkompisar med. Så ta det sakta och i korta doser, och mycket beröm och gärna lite avledande godis etc.
Och lär den unga NU att vara själv! Det är livsviktigt när man bara har två, vad gör du om den äldre hästen hamnar på klinik t ex?
Min egna uppfödning fick lära sig att vara själv i hagen när hon var 6 månader gammal. Sen fick hon när hon var 10 månader vara ensam en hel dag, eftersom valacken skulle till klinik. Och det händer ju alltsomoftast att de får vara ensamma pga klinikbesök, kurser etc.
Så, ta tag i det nu MEDAN hästen är ung!
Och lycka till =)