3 av 4 är inte vaccinerade..

Blomskan

Trådstartare
En tanke angående vacciation slog mig plötsligt.
Vad innebär det rent riskmässigt för oss i stallet att tre av fyra hästar inte är vaccinerade mot influensa?

Min är givetvis vaccinerad.
Jag åker ut och träffar andra hästar ett par gånger i veckan.

Vad kan hända?

Sv: 3 av 4 är inte vaccinerade..

För din häst är det ingen risk. Men de ovaccinerade kan ju blir smittade/sjuka.

Misstänkter något sådant.
Men.. Skulle de andra få influensa så kan ju inte jag lämna stallet för träningar.. Så då drabbar det ju mig också.

Misstänkter något sådant.
Men.. Skulle de andra få influensa så kan ju inte jag lämna stallet för träningar.. Så då drabbar det ju mig också.

Varför skulle du inte få det?

Och dessutom är det vel inte alls lika smittsamt som tex kvarka och ringorm??

Eller har jag fel?

Senast ändrad:

Risken är att du tar med dig en smitta hem till de andra.
Din häst kan fortfarande bli sjuk, men den blir inte lika sjuk (eller smittar lika mycket) som en ovaccinerad häst.

Det finns en studie om hästinfluensa som gjordes under utbrottet 2007 som är lite intressant.
Det står ingenting om det i artikeln men tydligen så blev de vaccinerade hästarna som stod i samma stall med sjuka ovaccinerade hästar sjukare än de hästarna som stod i stall där majoriteten var vaccinerade.

Risken är att du tar med dig en smitta hem till de andra.
Din häst kan fortfarande bli sjuk, men den blir inte lika sjuk (eller smittar lika mycket) som en ovaccinerad häst.

Det finns en studie om hästinfluensa som gjordes under utbrottet 2007 som är lite intressant.
Det står ingenting om det i artikeln men tydligen så blev de vaccinerade hästarna som stod i samma stall med sjuka ovaccinerade hästar sjukare än de hästarna som stod i stall där majoriteten var vaccinerade.

Det var just detta jag tänkte på.
Alltså att man tar med sig smittan.
Dessutom skulle det sprida sig som en löpeld i våran lilla by om någon har influensa i stallet.

Har nämligen för mig att vaccinerad häst kan bära smittan men inte få den.
Fast informationen i ditt andra stycke låter ju inte som något roligt direkt.

Fast även om det inte är jätte smittsamt så kan jag tänka mig att andra inte tycker att det är så imponerande om man är ute och flänger med en häst från ett influensstall.

Här står ALLT som man kan tänkas vilja veta om hästinfluensa!
Det enda som är missat är att travarna numera också ska vaccineras vid tävling.

Det finns länkar med instruktioner på hur man förhindrar smittspridning och annat smått och gott.

Varför skulle du inte få det?

Och dessutom är det vel inte alls lika smittsamt som tex kvarka och ringorm??

Eller har jag fel?

HJÄLP :eek: vet inte alla hästägare att det är isoleringskrav vid influensa, då är det inte konstigt att dessa skitsjukdomar fortsätter att grasera runt i landet.

Ett stall drabbat av influensa skall isoleras, du får inte flytta hästar ut eller in ur ett isolerat stall. Stallet skall hållas isolerat 3 veckor efter att sist insjuknade häst blivit feberfri. Du kan efter tillstånd från veterinären flytta ut en häst till ett annat "karantän" stall, men samma isoleringsregler gäller där men skillnaden kan vara att du flyttar ut en vaccinerad häst som inte drabbats och har den hållt sig feberfri 3 veckor i "karantän" stallet så är hästen fri från isoleringen. Är det ett större stall som drabbas så kan ju isoleringen vara i många månader om man har otur och de insjuknar en efter en. Så på det viset har man möjlighet att få ut en häst snabbare därifrån.

Detta gäller så väl vid influensa, kvarka, zooepidermicus och centralnevrös virusabort vilka alla är anmälningspliktiga sjukdomar. Över huvudtaget är det vad som borde iaktas vid all smitta som gracerar i stallet för att undvika att smitta sprids. Vad gäller ringorm så är det en kontaktsmitta som inte kräver samma isolering du får faktiskt tom tävla med ringorm på hästen sen kan det ju diskuteras hur lämpligt det är.......

HJÄLP :eek: vet inte alla hästägare att det är isoleringskrav vid influensa, då är det inte konstigt att dessa skitsjukdomar fortsätter att grasera runt i landet.

Instämmer! Inte sjutton kan man väl ens fundera på att åka ut och tävla när det finns sjuka hästar i stallet? :mad:

Men usj, jag trodde det var vanligt av stallägare at kräva vaxinations attest innan några hya hästar ens fick komma ur transport på ny stall:confused:

Denna praktik har jag alltid utförd och även på alla stall jag har varit uppstallat har jag varit tvungen att uppvisa giltig vaxination innan jag får ta med mig hästen.....

Är ju det samma när man ska levera sin hund på hundkennel, man får inte komma inn med hunden utan att visa upp giltig vaxination???

( vet ju inte hur detta fungerar i sverige, har inte bott här så länge, men i Norge är iallafall dette normal praktik...)

Det är nog ganska normal praxis här också.
Fast i vårat stall står det förutom min häst, tre föredetta travare.
Det har alltid vari travare i stallet så ämnet har väl liksom inte varit på tapeten.
Jag frågade de andra igår angående vaccination, de tyckte inte det var så viktigt.
Men dom har ju iaf möjligheten att välja själv hur dom vill göra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 880
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 451
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 326
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka