3-årstest?

S

socker

Hejsan!
Jag har en fullblodskille på 3år..(valack) jag har hört en massa om att folk gör 3årstest på sina hästar vilket jag har förstått har något med hoppning,löshoppning att göra.

Vad är ett 3-årstest och hur går det till?
vart utför man sådanna tester och hur mycket kostar det?

och varför gör man sånt test är det för att se om hästen har någon framtida kapacitet för hoppning?

har hört att flyinge gör 3-årstest på sina hästar och då ska den kunna hoppa 1 meter med ryttare..stämmer det?

tacksam för svar..berätta gärna allt ni vet ang testerna

Sv: 3-årstest?

Ok :). Jag har en tvååring som ev ska vara med nästa år om det passar henne för tiden då.

Hej!
Treårstest finns lite överallt i Sverige, det brukar anordnas flera stycken i närheten av vart man bor. Jag kan nästan lova dig att det anordnas i ditt län i alla fall.

För stor häst brukar testet vara i maj, och för ponny i september, så har det i alla fall varit här omkring.

Det är tre moment som gäller, ett är löshoppning, ett uppsutten ridning, du ska rida skritt, trav och galopp på volt. Sedan ska du även visa hästen för hand. en är det domare som dömer.

Det kan vara ett bra mål att ha för din treåring, men annars spelar det inte så stor roll. Det kan ju vara´kul att höra vad domaren säger om din häst. Man kan få hopp- och dressyr diplom, men då måste hästen vara riktigt bra. Ska du sälja hästen kan det ju göra att den blir värd mer pengar.

Men som sagts tidigare så är det ju i maj det året din häst blir tre så om din häst redan är tre så är det ju för sent.

:banana:

Hur går det till att förbereda en häst för ett treårstest? När börjar man rida in och så vidare? Börjar man inte ganska tidigt för att hästen ska kunna klara sig någorlunda på testet?

Är det för alla raser?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 999
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar