3-års test & löshoppning

Snoffan_03

Trådstartare
Hej!

Jag la in denna fråga på hoppforumet men fick inte så mkt tips/hjälp där. Kanske hör denna fråga hit istället? Provar iaf... :D

Jag tänkte visa mitt russto på 3-års test i höst. Har aldrig gjort det förut och undrar lite över vad de tittar på i löshoppningen? Hur ser en bra "form" ut? Vad är bra teknik? Skickar med bilder från sista passet. Hur ser hon ut? Hur ska det se ut? Nu är det inte hela språngkurvan men på videofilm kan jag se att hon brukar vara väldigt "luftig" ut från hindret, inte i närheten av att riva bak eller så. Hon tycker oxå att det är VÄLDIGT roligt, vi behöver bara släppa, aldrig driva, hon går själv å så é re förstås gott med havrehink efter språnget! :D

Har för mig att de skall hoppa 60-80 cm i kat B. Vi har hoppat 90 som max med henne, mest för att hon skall känna sig trygg på 80 när nerver å sådant (hos mig om inte annat) sätter in på dagen D. Tänker vi fel där? Hon är väldigt "säker" på 90 och springer å bockar å brallar på väg till å efter hindren.

Detta är på 80 cm:
IMG_4610bc.jpg

1:a språnget på 90 cm:
IMG_4612bcd.jpg

2:a språnget på 90 cm:
IMG_4614bcd.jpg

Vi löshoppar ca var 3:e vecka, lite beroende på hur underlaget är ute då vi inte har ridhus. Avståndet mellan hindren är straxt under 6 m, är det OK? Det stämmer bra för henne iaf.

Är vi på rätt väg el ska vi ändra på ngt? Kan man sätta betyg via bilder å var är hon isf i skalan om man utgår från ovan bilder?

//M

Sv: 3-års test & löshoppning

Vilken fin ponny!! Man blir alldeles :love: Jag tycker att hon ser ut att ha en riktigt fin hoppteknik. Unghästar brukar ju inte vara så bra på att lyfta in frambenen under sig, men det tycker jag att hon gör. Hon använder ryggen fint också. Hade hon varit min häst hade jag nog utökat hoppningen till varannan vecka åtminstone, fast inte kört någon längre stund. Lycka till på visningen!

Tack! :bow: Vad glad jag blir! :o :)

Ska jag variera hindrena ngt? Typ studs el 3 kombination e dyl? Ska jag låta höjden vara som den är på denna typ av kombination (en studs är ju givetvis lägre) el ska jag höja ngt ibland? Ska avstånden varieras? Tänkte att de kanske lär sig att tänka till lite å korta å länga osv... Men det kanske är för tidigt för sådant å rör till det för dem? Och så var jag inne på att de inte ska tycka att det blir tråkigt el så att de börjar bli nonchalanta för att det alltid ser lika ut?

Vi kör kanske ett språng på 80 å två på 90, därefter lägger vi ner och så får hon bara gå lite "tomvarv" efter. Innan så värmer vi upp på 50-60 ett par ggr (efter att ha gott några varv med nedlagda bommar först). Hjälphindret ligger på 50. Sammanlagt en 15-20 min. Hur mkt vi höjer beror på dagsform/underlag, vill att det ska kännas positivt för henne hela tiden. Är det lagom pass?

//M

Jag tycker att din ponny hoppar jättefint.
Själv har jag ett halvblod som jag har gått på kurs med inför 3 årstestet som är i maj för hans del. Kursen hålls av en person som b la dömer andra 3 årstester och utbildar unghästar. Hur som helst så har vi fått träna på att hoppa 2-3 låga studshinder, sedan ett galoppsprång och sedan en oxer som har höjts vartefter. Hästarna blir väldigt uppmärksamma på var de sätter bnen om man använder sig av studs och de får lättare ett runt och bra språng på oxern efteråt. Vi har löshoppat ca varannan vecka sedan i januari och nu när det är två gånger kvar till testet så läggs oxern upp på vad de max får hoppa på testet. Löshoppningen varar max i 10 minuter, max 6-7 varv på hinder, och hoppar han superbra bara 3-4 varv.

Tack så mkt! :bow: Precis sånt här som jag vill veta! :) :bump:

Antal språng stämmer på ett ung med hur vi brukar göra oxå, det kanske inte tar 15-20 min...?? Jag är nog dålig på att uppskatta tid tror jag.

Nu blir jag iaf väldigt inspirerad av att variera det hela med just lite studs innan. Hur högt får halvbloden hoppa som mest på testen?

//M

Så här står det om höjden i bedömningsreglementet för halvbloden: Begynnelsehöjd 80 cm, och efter ca 6 språng bör höjden 1,1 m och maxlängden 1,2 m ha uppnåtts på oxern. Denna storlek på hindret, både i höjd och längd, skall hästen övervinna för att få betyg 5. Ytterligare höjning till max 1,3 m får göras för hästar, som visar sig kapabla härför, men hindrets längd skall då vara max 1,2 m samt vara av normal oxertyp.

OK, då borde det ju vara ungefär lika för ponnyer då. Inte höjden alltså men att det inte höjer mer än vad som är angivet som maxhöjd. Vore ju lite skönt så att man inte får några överraskningar vad det gäller hinderhöjd iaf. :p Misstänker att det kommer vara nog nervöst ändå den dagen... :crazy:

Tack för jättebra info och hoppas att det går bra för din häst på testen!! Om det är din på den lilla bilden så ser det ju väldigt trevligt ut det lilla man ser! :)

//M

Hejsan!
Om du går in på SPAFs hemsida har du alla regler samt tips vad gäller löshoppning.
/Besten

Ja, det är han på bilden från i november förra året. Han hoppar jättebra hemma, men blir väldigt spänd och travar stora steg hellre än att galoppera när jag har löshoppat honom på andra ställen och det brukar inte domarna gilla. Jag försöker åka iväg med honom till flera ställen, men med en del hästar tar det väldigt lång tid för att kunna slappna av på nya platser, och han är nog en av dem. Jag vet hur han kan hoppa hemma, så jag tar inte så allvarligt om poängen inte blir så höga pga av att han är så spänd.

Lycka till själv med din fina ponny!

maria-mp skrev:
:love: :d Va fin hon ar, lycka till

:) :o Tack så mkt, tycker ju oxå det då förstås, men jag é ju då lite partisk... :angel:

Vi provade att hoppa uppsuttet med dotter på ryggen igår. :) En travbom med ett litet kryss efter (ca 40-50 cm), å tjo vad det var livat!! :D Det var knappt dotra hölls sig kvar efter då det skulle brallas å ha sig! Inga problem med bjudning el så mao. Man får verkligen lägga band på sig så att man inte frestas att gå för fort fram med henne... :crazy:

Nåja, nu har vi provat å det funkar, men kan man verkligen hoppa uppsuttet med en 3-åring ponny el är det för tidigt?? Dotra väger ca 35 kg. Är livrädd för att dra på henne skador men vill inte heller "linda in henne i bomull". Hon är regelbundet körd sedan ett halvår (är min blivande tävlingsponny i körning) med strävan mot att gå i rätt form osv (kör för tränare) så hon är ändå ganska bra musklad. Men hur mkt gör folk/ni med sina/era 3-åringar (ponnyer då i första hand, hästar ska ju visas ridna på 3-års det gör ju inte ponnyer, så de är väl lite "senare" så att säga)??? Vad vågar man göra? Inget vi gjort hittills verkar bekomma henne men man kan ju luras där för att hon tycker att det är kul, ben å leder kanske inte är lika roade? :eek:

Någon som kan berätta hur mkt ni gör med era ponny -03or?

//M

Liknande trådar

Ridning jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan nu har vi gjort så att vi gör lite...
Svar
7
· Visningar
886
Senast: vildros
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 791
Senast: Görel
·
Hoppning Hej! Jag tänkte visa mitt russto på 3-års test i höst. Har aldrig gjort det förut och undrar lite över vad de tittar på i...
Svar
7
· Visningar
1 461
Senast: Snoffan_03
·
Avel Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto. Demeter är e...
Svar
3
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka