3-års test 2005

Lill76

Trådstartare
Vet inte riktigt var denna tråden hör hemma, men vi provar här :confused:
Ska försöka ha med min pålle på 3-års testet i år och jag börjar bli lite nervös nu. :crazy: Hur ska jag träna honom inför detta, som jag mest tar för en kul grej eftersom han är vår egen uppfödning, men man vill ju ändå att det ska gå så bra som möjligt.
Vi har löshoppat litegrann och det tycker han är helt ok, men hur högt ska jag träna honom ? Visning för hand tycker jag vi har under kontroll, men får öva lite mer på att ställa upp honom.
Har börjat rida in honom så det funkar hyfsat i skritt och trav, men på ridprovet krävs ju alla gångarterna. Hinner jag bli klar till i april/maj? Vad ska jag ha på mig när jag visar honom, vita ridbyxor, polotröja och väst eller vad anses som lämpligt?
Kul och få veta om fler ska visa sina 3-åringar.

Sv: 3-års test 2005

Vi har också en egen uppfödning som ska visas. Tycker att du är ute i god tid, det ska absolut inte vara några problem för dig att hinna klart.
När det gäller löshoppningen så är väl maxhöjden 1.20 (får de höja till 1.30 för lovande hästar, eller är det 1.20 som är max? Någon m. bättre koll?). Allt sådant kommer dock att stå i anvisningarna som ska komma på ASVHs sida under februari. Där står redan nu att bestämmelserna kommer att ändras till årets tester, så man vet ju inte riktigt hur det kommer att bli förrän i februari ändå.
Hur som helst så tycker jag att man kan låta hästen hoppa maxhöjden ett par gånger i god tid innan bedömningen, men man ska inte "träna bort allt intresse" hästen har för löshoppningen. Det är inte bra om det blir alltför mycket rutin i det hela. Däremot kan det ju vara bra att åka till ett främmande ridhus någon gång och träna lite där, så att pållen är van vid olika miljöer.

Vanlig tävlingsklädsel med ridjacka och vita byxor brukar väl vara det vanligaste under ridprovet. Vid visningen är väl vita byxor och väst/tröja ett bra förslag. Bara du ser proper ut och har gymnastikskor på dig så funkar det.

Har inte börjat rida vår treåring ännu, men jag tycker fortfarande att det är gott om tid. :)
De nya bestämmelserna skulle ju möjligen kunna innebära att gångarterna bedöms under ryttare, och då ökar ju kraven på ridningen en del. Men det får vi ju se om några veckor när ASVH publicerar nyheterna.

Jag hade aldrig löshoppat min högre än 1.00 hemma, men lovande hästar får det höja till 1.30 vilket han inte hade några som helst problem med, han började verkligen hoppa lite när de höjde och slutade slarva för det var för löjliga hinder.

Jag tror helt säkert att du hiner bli klar, det krävs vara att kunna få hästen i alla gång arterna ingen "form" eller något sådant, jag var efteranmäld för jag kunde inte bestämma mig om jag skulle starta eller inte, så när jag hade galopperat uppsuttet första gång (5 dgr före treårstestet) så efteranmälde jag mig (det är inte alltid man kan göra det och oftast kostar det väldigt mycker extra, men det slapp jag ;))

Det här kan låta som att min häst var väldigt oförberedd men det var han faktiskt inte, han hade bra kondis, är cool på nya platser och verkligen älskar att hoppa.

Senast ändrad av en moderator:

md5krist skrev:
De nya bestämmelserna skulle ju möjligen kunna innebära att gångarterna bedöms under ryttare, och då ökar ju kraven på ridningen en del. Men det får vi ju se om några veckor när ASVH publicerar nyheterna.

Det hoppas jag verkligen inte går igenom, det tror jag kommer kunn förstöra många hästar när ryttarna får mer press på sig att "rida fram" gångarter, de finns allt för många orutinerade som inte ser när det blir för mycket för hästen och när då ett test hägrar så kan konsekvenserna bli förödande för en del.

Det du framför allt skall tänka på att öva med löshoppningen är bredden på oxern, skall vara 1,20 bred. Det man oftast ser när folk löshoppar är att man höjer på höjden men glömmer att bredda och det är bredden hästen mest reagerar på, dessutom är det bra att träna på breda oxrar för att att hästen verkligen skall hoppa igenom sin språngkurva, hoppa gärna låga ännu bredare oxrar typ 1 m hög och 1,5 bred mkt nyttigt. Jag tycker att hästen skall vara van att hoppa minst 130 högt och 120 brett när den kommer till 3-års testet. När hästen kommer ut i främmande miljö med mkt annat att tänka på så skall inte dessutom hindret vara större än vad den är van vid.

Har också två egna treåringar som ska ridas in och visas inför treårstestet :smirk: .
Mitt största problem är vem jag ska be rida in dom tycker att det är svårt att komma på några bra unghästutbildare :crazy: . Tacksam för förslag ifall någon har någon ide´ :bow: .

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Min pålle ska inte användas till hoppning i framtiden utan är tänkt som dressyrhäst så att tycka att han ska hoppa minst 130 känns rätt högt. Har löshoppat på 1 m innan, men tipset om att vänja honom vid bredare hinder var jättebra. :bow: Det ska vi öva på!

Vill förtydliga att jag tänker visst hoppa honom högre en 1 meter (vi har ju precis börjat öva)det är självklart att jag kommer att höja så mycket han är redo att hoppa, men att förvänta mig minst 130 av honom är lite tveksamt.

Nej, jag håller helt med. Tror bara att det kan bli fel. Dessutom kommer deltagarantalet troligen att sjunka drastiskt om det blir så, och det vore ju synd med tanke på statistiken. Vidare kommer knappast bedömningen att bli rättvisande, det är nog ytterst få hästar som kommer att kunna visa upp vad de kan om de bedöms under ryttare så tidigt.

Tycker att årgångschampionaten är bra, det är ett bra mål med de unga hästarna. Men om man ska bedöma hästarna uppsuttet på våren som treåringar tror jag att man kommer att vara tvungen att börja betydligt tidigare än vad som krävs med tanke på övriga årgångstävlingar, vilket inte är positivt. I så fall känns det som att det ligger nära till hands att välja bort treårstestet och bara satsa på de övriga championaten.

Fast skulle det här bli verklighet kanske man flyttar treårstesten till hösten, och då kanske det möjligen kan vara lite rimligare. Viss risk för att det blir på bekostnad av sommarvilan finns ju dock.

Kan bara instämma med vad du skriver, men jag tror inte en för flyttning till hösten är bättre, personligen anser jag att tre åringar efter har blviit ridna under våren ska ha en rejäl semester för att kunna villa upp sig både mental och kroppsligt, totalt avkoppling.

Jag är rädd för att folk struntar i växtperioder och vila och pressar på dem alldeles för hårt.

För att kunna visa upp en så ung häst optimalt måste man vara väldigt duktig som ryttare och kunna se "hästen i helhet", att visa upp den uppsuttet så ser man inte "ämnet" i sig då risken att en dålig ryttare (en som mig tex) skulle förstöra det för hästen, så är man halvtaskig med vill att hästen ska ha en rimlig chans så blir det till att lämna bort den = dyrt, eller så kommer nog som du skriver många strunta i det hela.

Är också på "G" med min egna uppfödning. Har suttit på honom 4-5 ggr och skrittat runt med ledare, vilket gått utmärkt.

Det ska bli jättespännande, första provet med egen häst!!! :)

Måste förresten berätta att min är en usel hopphäst vad det verkar. Feg och dålig teknik. Avlad för dressyr, men hoppa vill jag gärna att de kan ändå! :crazy:

Jag tycker definitivt att du är ute i god tid. Troligtvis får man ju fortsatt oxå bara ett omdöme i ridningen alltså inga poäng som räknas in i resultatet.

Jag har två treåringar men troligtvis kommer bara en att visas om inte ett under sker och stoet "växer ihop sig".

Stoet är "insutten" i skritt, trav och galopp. Hon har nu en vilo period och hon ska sedan ridas en omgång till om det blir visning. Hon är nämligen extremt ful för tillfället. Jag kommer inte anmäla henne förren sista dagen :devil: Löshoppar gör hon gärna men är inte koncentrerad för fem öre.... Har väl hoppat ca 120 hög och brett. Hon har dålig teknik men jag tror aldrig att hon har rört en bom eller tvekat. Kan tänka mig att hon hoppar bättre på högre höjder eftersom hennes mamma är likadan.

Hingsten (troligtvis val.) hoppas jag kan komma upp i klass 1 - diplom(om han sköter sig) i dressyr. Han är ännu inte riden men näst intill inkörd även om han inte är helt säker ännu ;) Han ska ridas in under feb-mars månad och sedan vila för att sättas igång igen i slutet av april. Löshoppat har an oxå gjort till ca 120. Han har ganska bra teknik men har ingen gnista i hoppningen.

Håller med om att det är svårt att hitta bra utbildare till vettiga priser. Har en väninna som agerar "kamikaze pilot" åt mina pållar. Hingsten kommer jag sedan att lämna för själva visningen.

Lill / Stall Nöbbeled

jag hjälper till med en 3 åring e. guiness.
den ska visas på 3 års o den har vi hittills ridit ute med i skritt o trav ( med en annan häst före) o galopperat på utevolt o i ridhus.
den e löshoppad ca. 110 .
jag agerar utbildare .. hehe har noll koll känns d som men hästen gör framsteg iaf!!
vid ev. ridvisning på 3 års testet e d ja som kommer rida.

Jag tror nog du klarar detta galant. När min häst gjorde 3 årstestet så hade hon blivit sutten på 1 gång, sedan reds hon in på 7 v och sedan gjorde hon testet :smirk: . Bara för skojs skull var det, men godkänd blev hon i alla moment samt ridprovet. I ridprovet stod: Väl förberedd..villket vi ju knappast var :D . På löshoppningen så såg dom ju hur kasst hon hoppade och var absolut ingen hopptalang, så dom stannade vid lämplig höjd och höjde inget mer...Hon var dessutom sent utvecklad tyckte dom, men annars inge större fel på vårat test...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Avel Jag ville bara bolla lite hur mycket förberedelser ni har gjort/gör. Ska ev visa min treåring. Löshoppninng tex.. Räcker det att träna...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur