3 åring som skyggar

Sv: 3 åring som skyggar

liten uppdatering... idag hade jag fixat sällskap och vi turades om att gå först. när hon går bakom lufsar hon bara på, när hon går först är öronen på helspänn framåt. Hon tvärstannade en gång i galoppen men gick igång igen när jag gick på henne med rösten så jag tyckte det var en lyckad tur.

Nästa gång ska jag ta o gå bredvid på uppvärmning o avskrittning för att inte behöva "bråka" i skritten, o kräva, fast varsamt såklart, att hon ska lyssna på mig när jag tar tyglarna. låter det bra:)? hon lyssnar jättefint för halvhalter o broms, lite sämre för gasen ibland när hon är upptagen med titta på allt dock. Men jag känner mig nu övertygad om att det kommer bli fint så småningom. Lite knep på vägen är ju dock alltid bra:)

Jag erbjuder alltid stöd, för att vara tydlig med vad jag vill. Speciellt om hästen står emot tex ett hinder/farlig sten i skogen, så bibehåller jag alltid stödet, kör ner rumpan i sadeln, lutar mig lite bakåt och förklarar med hela mitt kropsspråk att: "Jag ska minsann rakt fram här, och du ska med"
Med mitt bibehållna stöd, så förklarar jag för hästen att jag inte lämnat över själva styrandet till den, utan det är jag som "kör".

Och vi måste var tydliga mot vår hästar, särskilt de unga, så jag förespråkar absolut stöd. Både i sätet och handen.

Sen om hästen ser "heffaklumpar" i varje gathörn, så sätt fast en fegsnöre i sadeln, eller nåt annat och hålla i, sen så låssas du att det regnar när stenarna hugger efter hästen.

Jag skulle inte lägga någon som helst särskild energi på detta om det gällde en treåring. Bara nonschalera hästen betende och se till att jag själv satt kvar.

Du kan ju göra om nån uteritt i veckan eller när du inte får till det med sällskap till en promenad. Då får h*n social träning, ledarskapsträning och träning på att gå själv samtidigt.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästmänniskan Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av den här tråden men hoppas någon orkar läsa... Jag går just nu i tankar att sälja en av...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 932
Senast: Quickeman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila