3 åring som skyggar

E

Emmainc

Behöver råd från er bukemedlemmar:)

Har börjat hjälpa till med en 3 åring som gått treårstestet i våras o sen vilat. Nu rider vi mest ut själva, men hon går med ett motstånd i alla gångarter, beredd att stanna när som helst ngt farligt dyker upp, med resultatet att hon två ggr tvärstannat från galopp för att hon tror att hon sett ngt.

En teori är att hon är för ung att ridas ut själv på, men det är väldigt svårt att få ihop sällskap till varje gång...

Ngt som jag märkte hjälpte var att jag sjöng, först för att hon inte skulle lyssna så noga på allt, o sen för att få henne att gå fram när hon stannat för en fläck på marken eller liknande, vilket funkade himla bra -tokigt nog:)

Hon är annars en väldigt trevlig o läraktig dam

Sv: 3 åring som skyggar

Hej
Det brukar inte rekommenderas att rida ut 3-åringar ensamma. Sedan kan jag förstå att det kan vara svårt att få sällskap varje gång. Det kan ta ett tag innan hästen kan ridas själv. För din egen säkerhet försök att få sällskap.
Jag brukar träna min häst på ett kontrollerat sätt så att hon får vänja sig vid läskiga saker. Tex att en medhjälpare fäller upp ett paraply eller släpar något på marken.
Lycka till

ja kanske det är "social träning" som saknas, får testa det. Funderade också på om det är att hon inte litar på ledaren o därför måste ha koll själv, men ägaren har haft henne sen föl o hon gör likadant för ägaren så då vet jag inte??

Frågan är väl snarare varför hästen "står imot" än om det är lämpligt att rida ut själv eller inte....

MKT händer med en ung häst, i början av ridningen har den fullt upp med att hålla koll på sig själv och allt det nya.
Efter sommarbete och vila växer många till sig och blir starkare. Då orkar de helt enkelt med lite annat som att testa gränser osv.

Finns även många som växer långsamt eller har skjutit iväg under sommaren, det tar tid att hitta sig själv i sin "nya" kropp....

För att gå treårs krävs eg inte särskilt mkt ridning och utbildning. Kolla säkert så att hästen vet vad gas o broms innebär....

hej Hera

Jo gas o broms funkar fint, när hon slappar av o inte tittar på allt söker hon självmant eftergift bara att man håller betet rörligt.

Som du säger är ju frågan varför hon står emot... Hon har alltså huvudet rätt upp o öronen på helspänn, gas o broms funkar ändå, förutom att detta motstånd känns nästan jämt. Jag vill ju såklart att hon ska koncentrera sig på mig, och när hon gör det så släpper ju allt, o hon känns fin. Men på en så ung häst vill jag ju inte tvinga fram det hårdhänt. Både jag o ägaren har provat att säga ifrån o gulla o allt däremellan, hitills har inget direkt fungerat, förutom då när jag sjöng så hon inte kunde koncentrera sig på allt omkring.

Mer funderingar hur detta kan komma sig med hennes motstånd? Tror ni att det är för att hon är ung eller är det nån som känner igen sig med äldre hästar också?

De flesta unghästar har lite problem med framåtbjudningen.Då är det jättebra att rida ut tillsammans med en äldre häst som kan vara draghjälp.

Det är väl kanske bara det som är orsaken. Jag ska försöka se till att få sällskap åtminstone ibland.

Mer råd välkomnas:)

Att tömköra ute är kanon, då får de går "själva" längst fram. Rask takt framåt i skritt o trav.

Annars är jag väääldigt noga med att rider jag så lyssnar hästen. Min pojk kan bli lite sprallig o framåt i början av passet o då är jag mer passiv tills han kommer till ro o slappnar av, för jag känner honom så väl att jag vet att det inte är annat än lite överskottsenergi (som han förvaltar väldigt väl). Men kortar jag tyglen så betyder det ALLTID att han ska hejda sig o börja lyssna på vad jag vill, han tillåts inte springa o titta sig omkring och har heller aldrig gjort. Det är väldigt tacksamt att lära dem det redan från början.

Står hästen emot som i dålig bjudning minsta lilla så rider jag på rejält så den "får upp farten", oavsett gångart.

Man kan få gratis med att ha sällskapshäst med men man kan oxå få det jobbigare när man sedan rider själv. Jag vill hellre ha sällskap till heta hästar än slöa.

Hon har ju fart hela tiden, men är beredd att stanna, vilket hon gjort från galopp tom... så det är inte så att hon är slö som är problemet.

Men visst har du rätt i att hon såklart ska lyssna på mig, hur vet jag dock inte riktigt, eftersom det är ngt av en kamp att få henne att slappna av o lyssna. Hon är ju så ung att jag ju inte kan sitta o flytta sidvärts etc för att få henne att lyssna...

Försöker uppmuntra mest och låtsas som ingenting åt "spökena", men ryter också i när hon tvärstannar för det kan ju bli farligt, men hon är lika tittig och på helspänn ändå...

Uttryckte mig nog lite klantigt på slutet, inte direkt menat till dig utan mest generell om sällskapshäst.

Men iaf, så länge motståndet finns så rider jag på fortare. Inte jaga en hel ridtur utan sådär direkt så den springer utan spärr liksom o då får den massa beröm såklart. Om vi säger du bara skrittar o känner hon står emot lite så jaga på henne så pass mkt att du får en ok reaktion, det kanske inte ens blir trav eller så blir det full rulle i galopp, vad som krävs för stunden för att få hästen att springa utan att hela tiden tänka bakåt.

Det är typ så jag gör de första gångerna jag sitter på öht. Hästar med broms i (typ alla) får lära sig trava på helt fritt framåt i en framåtgripande trav medan hästar som är piggare får lära sig oxå de trava på framåt men utan att lägga sig i handen o vilja öka. Detta kan jag komma tillbaka till mkt senare i utbildningen oxå (och typ på alla vuxna hästar som kommit lite fel med bjudningen) för att plocka fram friheten o lättheten som man alltid ska ha när man rider.

Du tacklar spökena helt rätt, precis så gör jag med. Dessutom brukar jag utnyttja just de lägena de hajar till med att ännu mer visa att säger jag fram så betyder det verkligen fram rejält på sekunden utan betänketid. Att de aldrig aldrig stannar upp vid ngt farligt utan hellre springer lite på snedden förbi. Allt för att slippa få en istadig häst som stannar o vägrar gå. Att alltid behålla energin eller iaf rörelsen framåt.

Dock så har jag innan det varit noga med att så gott som ta ur dem "flyktinstinkten" när de blir rädda så jag sitter redan på en häst jag vet med största sannolikhet inte drar järnet förbi det hemska, jag har alltid en broms därför vågar jag rida på fram så mkt som krävs.

Det med att hon ska lyssna. När slutar hon lyssna på dig? Står hon emot redan när ni skrittar iväg på lång tygel? Koncentrerar hon sig när du kortar upp tygel? När du travar? När du galopperar? När brister konc på dig? Är det bara när hon ser ngt hemskt? Eller är det hela tiden?

Är det hela tiden skulle jag gå tillbaka till markarbete, som sagt tömkörning (o gärna även körning) är kanon, annars leda i långt grimskaft o låta henne går före (brukar leda vid hästens höft i sådan lägen). Och sedan varit noga med att så fort du kortar upp tygeln är det konc som gäller.

Hon har det här motståndet när man rider ut ständigt. Hon är ständigt beredd på att ngt hemskt ska komma, och ibland finns det ju nån fläck på marken som hon måste tvärstanna för... Det låter som hon dummar sig, men jag upplever det inte så...

Ngn gång det släppt när vi galopperade hemåt o hon brallade till lite. o som sagt är det svårt att tvinga fram koncentrationen eftersom hon är så lite riden.

Ska nog ta o gå ut o gå o göra saker där hon ska lyssna på mig, sen sitta upp o se om det kan hjälpa.

Jag lade ned väldigt mycket tid på att få min hästs förtroende, mycket markarbete och promenader, skrämsellekar etc, efter det red jag barbacka (han var känslig för saker på ryggen, typ om jackan kom emot, eller prasslade, sadeln gled etc) i tre månader, klängde allmänt och hela tiden på lång tygel för att han inte skulle söka "tröst" hos mig genom att gå bakom på tygeln, vilket jag upplever är vanligt.
Just att när hästen blir osäker söker den tröst och vill ha kort tygel, en del uttrycker det som att de jobbar hästen för att den ska få annat att tänka på, och det gör den ju gärna för att fly problemet!! Samma som man gör med hundar, avleda, men då har man ju fortfarande inte löst problemet.
Hur som så har jag fått en avslappnad och trygg häst som traskar på lång och låg tills jag kortar honom och börjar jobba, på det sättet får han en underbar stark, överlinje med. Visst blir han rädd för saker (han är 4) som grävande grävmaskiner etc (rider mestadels ut ensam och undviker aldrig landsvägen eller trafik/farliga saker), men han har lärt sig att det är bara att gå förbi, i början backade han, eller ville stanna o titta, men nu verkar det som att mönstret har satt sig.

Jag lade ned väldigt mycket tid på att få min hästs förtroende, mycket markarbete och promenader, skrämsellekar etc, efter det red jag barbacka (han var känslig för saker på ryggen, typ om jackan kom emot, eller prasslade, sadeln gled etc) i tre månader, klängde allmänt och hela tiden på lång tygel för att han inte skulle söka "tröst" hos mig genom att gå bakom på tygeln, vilket jag upplever är vanligt.
Just att när hästen blir osäker söker den tröst och vill ha kort tygel, en del uttrycker det som att de jobbar hästen för att den ska få annat att tänka på, och det gör den ju gärna för att fly problemet!! Samma som man gör med hundar, avleda, men då har man ju fortfarande inte löst problemet.
Hur som så har jag fått en avslappnad och trygg häst som traskar på lång och låg tills jag kortar honom och börjar jobba, på det sättet får han en underbar stark, överlinje med. Visst blir han rädd för saker (han är 4) som grävande grävmaskiner etc (rider mestadels ut ensam och undviker aldrig landsvägen eller trafik/farliga saker), men han har lärt sig att det är bara att gå förbi, i början backade han, eller ville stanna o titta, men nu verkar det som att mönstret har satt sig.

Går hästen bakom hand som du beskriver att den söker tröst (rolig beskrivning :)) då har man helt glömt framåtbjudningen. Så antingen gör man bara som på ditt sätt (mkt bra för känsliga framåt pållar) elelr en blandning där man rider på ordentligt så fort man kortar tygeln lite (jmf med att jag först o främst vill ha alla sorters unghästar travandes friskt framåt INNAN jag tar minsta kontakt med munnen). Jag gör det som passar för hästen o dagen.

Och det med att korta tygeln för att avleda, det är inte alls så jag menar! Fast ngra andra kanske menade det ;) Hästen ska gå lugnt på lång tygel, alltid. Med lång låg hals o en aktiv rygg. Hästar som inte gör det av naturen ska antingen inte sittas på alls i oaktiverad skritt eller så ska man aktivera dem på ngt vis för att få med ryggen så de inte sliter. Ex knalla "off road" eller rida med lätt kontakt med munnen. Man kan alltid växla mellan dessa tre, även på en unghäst. om man inte sitter o "håller" i dem i skritten o förstör mer än man bygger upp. Jag föredrar dock att sitta av.

Vad jag menade med att korta tygeln o få dem koncentrerade är att NÄR man kortar tygeln så SKA de koncentrera sig mer elelr mindre helt på ryttaren, inte springa o vara rädd för omgivningen. Men hit kommer man ju inte om hästen är konstant rädd redan på lång tygel.

Om jag jämför med min kille så går han ju runt o kikar på lång tygel, om än avslappnat. Han lyssnar fort på min sits o röst, är vändbar på lös tygel och gör halt/sätter igång. När jag "gör" något så lystrar han o gör det jag ber honom om. Ex "ptroo" så höjer han upp huvudet lite o fäller bak (lystar) öronen o stannar. Står still i samma position o väntar på att få gå fram igen.

Är han lite okoncentrerar så kanske han stannar men kanske fortf tittar på ngt anant. Går vi bara på långa tyglar o inte gör ngt så låter jag det vara så, så länge han står nrä jag vill o går när jag vill. "Gör" vi något, ex övar just serpentiner o halter på lång tygel utmed vägen så påkallar jag hans uppmärksamhet, kanske genom att rygga ett steg eller att direkt be honom gå fram och sedan göra halt igen.

Kortar jag tyglarna så söker han kontakt med bettet o tittare sig inte omkring ngt, det har han iofs aldrig gjort, han är väldigt tacksam med att alltid vilja göra det man ber honom om. De flesta unghästar brukar vara sådana men om de ngn gång är ionkoncentrerade så gör jag typ samma sak som jag beskrev ovan. Halt, igång, ställa lite, flytta lite (på den nivån hästen är, reaktion för en skänkel kommer in tidigt). Är hästen väldigt jobbig/okoncenterad så hade jag nog satsat mer på tömkörning för att få hästen att vara lugn i sig själv ute först.

Sedan är det "bara" att fortsätta i trav o galopp. Om min lille är lite väl glad i bland och det inte är ngt som man känner är "övergående precis i början" så går jag ned till skritt igen o letar upp koncentrationen och lugnet. Oftast på kort tygel (eftersom han har en tendens att bli för ivrig när man tar tyglarna) men det varierar efter situation. En gång var han väldigt på g o brydde sig inte alls om matte på ryggen och då tackade jag min lyckliga stjärna över att vi övat mkt mkt på att bara stå still i ta det lugnt i halterna. När han väl stod still o tog det lugnt o inte ville fram fram så var han även lugn när jag tog tyglarna o fortsatte trava vidare.

.

Precis så upplever jag henne, hon vill hellre ha kort tygel, medan jag hellre har halvlös tygel o att hon ska gå framåt.

Du har fått rådet att rida på med fart frammåt......jag vill bara varna för att det är lätt att det blir springit då om man inte vet vad man gör.....det är framåtbjudning med takt du vill ha ....inte kort steg och snabb fart.....

Med fart framåt menar jag ytterst begränsad stäcka! Men att rida så mkt fram att hästen "släpper bromsen" och det ska ske typ på direkten, inte efter 1 km flängridning. Precis som TS beskrev när hon galopperade hemåt o hon brallade lite - då berömmer man i mängder ohästen vågar strax gå fram o tycker det är kul. Förutsatt att man inte missat å mkt på marken att hästen inte vågar, då får man gå tillbaka, mitt tips om tömkörning står fortf kvar - det är ovärdeligt på många vis.

Takt o fart spelar ingen roll så länge man inte har bjudning, det blir inte bra ändå. Däremot håller jag med dig om att enbart rida snabbt o tro man ska få bjudning är helt fel väg att gå, inte alls så jag menade :o Först bjudning, sedan takt o tempo o då får man balans o form på köpet.

Takt o tempo har hon redan, det är som sagt bjudningen som fattas. Hon är massor jobbad från marken, dock inte av mig så det tänker jag ta o göra. Men ägaren har gjort massor från marken, men har samma problem, så jag är fortfarande inte övertygad om att detta är problemet.

Men tack alla för råd o synpunkter, alltid bra att försöka se en sak ur flera synvinklar:)

Med fart framåt menar jag ytterst begränsad stäcka! Men att rida så mkt fram att hästen "släpper bromsen" och det ska ske typ på direkten, inte efter 1 km flängridning. Precis som TS beskrev när hon galopperade hemåt o hon brallade lite - då berömmer man i mängder ohästen vågar strax gå fram o tycker det är kul. Förutsatt att man inte missat å mkt på marken att hästen inte vågar, då får man gå tillbaka, mitt tips om tömkörning står fortf kvar - det är ovärdeligt på många vis.

Takt o fart spelar ingen roll så länge man inte har bjudning, det blir inte bra ändå. Däremot håller jag med dig om att enbart rida snabbt o tro man ska få bjudning är helt fel väg att gå, inte alls så jag menade :o Först bjudning, sedan takt o tempo o då får man balans o form på köpet.

Va bra . då är vi överens:)

Jag skulle inte bekymra mig på en fläck om en treåring inte har ett eget sug frammåt när den är ensam i skogen.

Gör ingen affär av detta, rid som vanligt, erbjud stöd. Ta med sällskap när du kan. Frammåtbjudningen kommer med utveckligen. Den är ju bara tre.

Så du tycker ändå att man bör ge stöd i handen, inte uppmuntra att gå på för lång tygel?

Jo jag lutar nog också mot att det kanske mest är utv. Dock känner jag det ngt som ett problem eftersom det inte bara är dålig framåtbjudning utan ett ständigt motstånd för ev. spöken...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästmänniskan Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av den här tråden men hoppas någon orkar läsa... Jag går just nu i tankar att sälja en av...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 932
Senast: Quickeman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila