Sv: 3-åring-hur ofta promenader?
Nu har jag hittat en liknande tråd jag sökte, hurra på mig!
Jag har 2 hästar som fyller tre nu.
Den ena är en ardennervalack som det har varit mycket trubbel med i form av extrema brister i ledarskapet. Idag står vi på det läget att han flyttar sig för rep, går inte längre över mig men han är fortfarande lite bufflig och jobbig på vissa sätt. Jag jobbar för tillfället med longering för att bygga upp ledarskapet och de första gångerna har det kommit en och annan spark mot mig. Idag blev det nästan inget tjafs alls vilket var skönt! När jag har ledarskapet klart och att han fattar vinken kommer jag att dra igång med inridningen och inkörning på riktigt.
Den andra är en arabtjej som är väldigt trevlig på många sätt att ha med att göra. Känslig och rena motsatsen till ovanstående MEN hon börjar testa ledarskapet lite vid longering nu. Inte så konstigt eftersom att jag precis har tagit hem henne och jag tror inte att det kommer bli några problem med henne senare.
Oavsett vilken häst jag tränar så kör jag alltid tills målet för dagen är uppnått. Exempelvis valacken idag: hålla sig på ett spår och finna sig i att jag bestämmer vart han ska gå (inte så svårt för honom egentligen), kan tänka mig att det tog 15-20 minuter. Det handlar ytterst sällan om längre pass än sådär. Ibland håller jag mig till pass på kanske 5-10 minuter bara jag har nått målet för dagen.
Till min fråga: Hur ofta tycker ni att man kan jobba med bebisarna genom longeringen? Jag har märkt att båda behöver lite tid att smälta vad som har hänt så att göra saker som kräver tankeverksamhet varje dag är inte på tal. Hur gör ni?
Promenader etc. kommer ju in lite då och då men det ser jag inte är ansträngande för någon av deras hjärnor. De följer som hundar hur snällt som helst båda två.