sita

Trådstartare
Året då svensk fälttävlan pånytt föds... eller vad tror du?

Vad har du för tankar kring de nya (ev) bestämmelserna kring hoppkvalens hädangång, höjder istället för kat indelning på ponnysidan (i de lägre klasserna), Ft Breeders till Flyinge mm mm

Släpp loss dina funderingar så att vi tillsammans kan skapa ett nytt roligare Fälttävlans Sverige 2010...

Sv: 2010!!!

En positiv sak jag spontant kom att tänka på är ju att med alla dessa ändringar så "tvingar" man ju ryttare, tränare och föräldrar till att läsa TR!!!:)

Det är ju inte helt fel... (sen vad som fastnar är ju en helt annan sak)

Jag är SUPERGLAD över höjdindelningen för ponny! Jag som är lite ringrostig tycker det skall bli perfekt att börja med 60 cm för min ponny, för att öka till 70 cm och 80 cm när hon blivit mer trygg och erfaren.

Jag hoppas att vi även får "tävla" 90 cm som ungponny, annars får jag väl lugna mig tills vi tävlar mot stora hästar. :p

Att hoppkvalen försvinner känns också bra. Jag har varit lite fundersam över hur sjutton vi skall hinna med att hoppkvala, eftersom jag vill tävla distansritt samtidigt så är det ju inte alltför många helger som kan vigas åt tävlingsstarter. :grin:

Heja fälttävlan 2010 säger jag!!! :banana:

Tanken att ponnykidsen tävlar i åldersgrupper är inte helt fel.
Så är det ju i de flesta andra sporter.
Alla förenklingar av reglerna gör det lättare att komma till start.
Otroligt mycket arbete är kvar att göra innan säsongen börjar.
P60 klassen kommer förhoppningsvis att leda till ett ökat intresse för sporten om vi lyckas marknadsföra den rätt.
Här har olika former av terrängträningar stor betydelse.

Jo jag hoppas och tror på ett bra 2010

Jag är mycket positiv till de nya ändringarna och tror det blir ett litet uppsving för sporten. :)

Året då svensk fälttävlan pånytt föds... eller vad tror du?

Vad har du för tankar kring de nya (ev) bestämmelserna kring hoppkvalens hädangång, höjder istället för kat indelning på ponnysidan (i de lägre klasserna), Ft Breeders till Flyinge mm mm

Släpp loss dina funderingar så att vi tillsammans kan skapa ett nytt roligare Fälttävlans Sverige 2010...

Ja det låter ju bra än så länge :laugh: Jag hoppas dom kommer flytta breeders då tillbaka några veckor i tiden till kanske slutet av september. (med tanke på hur kallt det var iår när det gick) Det kan ju faktiskt funka för dom 4 åriga hopp och dressyrhästarna oxå.

Bra att hoppkvalen är borta och bra att 16 fel kommer tillbaka, bra om dom gör svårare banhoppningsprov med relaterade avstånd och linjer för det är ju ofta det som ryttarna har problem med även om hästarna inte har det. Jag vet att många framförallt yngre ryttare inte ens stegar galoppsprången utan det blir vad det blir när dom kommer fram :eek:

Hoppas också på ett bra år.

Med hoppkvalen borta så kan man ju lägga sina pengar på att träna för bra tränare hemmavid istället för att åka långt och lägga sina kronor på någon regional (eller några) hopptävligar längre bort. Och med 16 fel tillbaka så har man en bättre chans att genomföra hela tävlingen då man går ut med en spänd unghäst i lägre klasser för att den ska få erfarenhet.

Ponnyindelningarna låter också mycket lovande. Jag hoppas även på att hästar ska få tillåtelse att starta tex P70. Skulle vara perfekt att börja med för unghästarna och skulle också få in flera som känner sig lite försiktiga men gärna vill pröva på i sporten.

Ja, det här verkar lovande :) Om inte annat så känns det som fälttävlansfolket fått en liten nytändning och känner sig entusiastiska överlag och bara det är härligt :banana:

Jag är SUPERGLAD över höjdindelningen för ponny! Jag som är lite ringrostig tycker det skall bli perfekt att börja med 60 cm för min ponny, för att öka till 70 cm och 80 cm när hon blivit mer trygg och erfaren.

Får jag (som är helt borta :angel: ) bara hoppa in med en fråga?

vilka ponnyer får hoppa 60 cm ??

Hoppas också på ett bra år.

Ponnyindelningarna låter också mycket lovande. Jag hoppas även på att hästar ska få tillåtelse att starta tex P70. Skulle vara perfekt att börja med för unghästarna och skulle också få in flera som känner sig lite försiktiga men gärna vill pröva på i sporten.

Rent praktiskt kan det vara problem med separat framridning för häst & ponny.
Grenledningen grubblar på det.

Så en fd. B-ponny får nu gå hur höga klasser som helst? Eller kommer det att finnas någon slags begränsning?

(Är ju ingen ponnyryttare så har inte stenkoll men "förr" så fick väl kat B bara gå upp till lättklass, fast nu för tiden så heter det väl inte ens kat A-D längre?)

Så en fd. B-ponny får nu gå hur höga klasser som helst? Eller kommer det att finnas någon slags begränsning?

2009 fick B-ponny starta P90, men vad jag vet har ingen gjort det.
Tror att kravet på tränargodkännande blir begränsningen, men det kanske kommer någon spärr.
När dottern red B-ponny, tränade hon på enstjärniga hästhinder, så visst finns ponnyer som klarar mer än vad man tror.

I nya reglementet ska det bara finnas en sorts ponnyer (max 148cm?)
Så både bruna, röda, svarta, vita och fläckiga borde vara välkomna.

OCH BEIGE!!!! :rofl:

30179960.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka